Nová generácia milovaného japonského SUV: Toto pod kapotou RAV4 čakal málokto
Šiesta generácia RAV4 zaujme digitálnym kokpitom, plug-in hybridom s výkonom 304 koní a elektrickým dojazdom až 100 km.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Kde inde by mohla Toyota ukázať úplne novú RAV4, ak nie v Chorvátsku – krajine, kde sa tento model vyrába pre celý európsky trh? A hoci Japonci pred premiérou šiestu generáciu svojho najúspešnejšieho SUV označovali ako revolučnú, v skutočnosti stavili skôr na evolúciu. Zásadne nemenili to, čo zjavne funguje – veď predali už viac ako 15 miliónov kusov – ale priniesli hneď niekoľko vylepšení, ktoré z RAV4 robia technologicky jedno z najpokrokovejších áut v segmente.
Stará známa po novom
Na prvý pohľad vyzerá novinka známo. Rozmery sú prakticky rovnaké, ale dizajn poskočil o kus ďalej. Nové hranaté línie a robustnejší postoj jej dodávajú viac charakteru, pričom si zachováva svoju praktickosť. Predná maska je masívnejšia, blatníky výraznejšie a celé auto pôsobí kompaktnejšie, ale zároveň svalnatejšie. Svetlá vpredu aj vzadu prešli modernizáciou a pripomínajú tie, ktoré už poznáme z nového Priusu či C-HR.
Najväčší krok vpred sa však udial pod plechmi. V kabíne sa rozlúčime s tradičnými prístrojmi (konečne!) – RAV4 dostala nový 12,3-palcový digitálny panel pred vodiča a vedľa neho veľký 12,9-palcový dotykový displej infotainmentu. Ovláda ho úplne nový systém s názvom Toyota Arena. Ten má byť do budúcna základom digitálneho života všetkých nových modelov značky. Systém umožňuje pravidelné bezdrôtové aktualizácie, má vlastného hlasového asistenta, zvláda infotainment aj navigáciu a ponúka pokročilé funkcie ako parkovanie pomocou smartfónu či automatické prechádzanie do iného jazdného pruhu po zapnutí smerovky.
V nej Toyota nezaháľa. RAV4 prichádza s najnovšou verziou systému Toyota Safety Sense a ďalšími doplnkami zo sady T-Mate, vďaka čomu dokáže auto nielen monitorovať okolie, ale aj samostatne reagovať v kritických situáciách. Navyše, vďaka systému „Lane Change Assist“ zvládne predbiehanie bez potreby vodičovho zásahu do riadenia.
Pod kapotou
A teraz k tomu najdôležitejšiemu – motorom. Toyota sa rozhodla, že nová RAV4 bude výhradne hybrid alebo plug-in hybrid. Základnou verziou sa stal klasický hybrid s výkonom 183 koní (alebo 191 koní pri pohone 4×4), ale pozornosť púta najmä plug-in hybridná verzia. Tá ponúka až 304 koní a pohon všetkých kolies, čo znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy. A popritom zvládne až 100 kilometrov čisto na elektrinu, vďaka novej 22,7 kWh batérii.
Táto batéria sa navyše nabíja rýchlejšie ako doteraz – z domácej zásuvky alebo klasickej AC nabíjačky zvládne plné nabitie za tri hodiny, vďaka novej 11 kW palubnej nabíjačke. Na rýchlonabíjačke DC s výkonom 50 kW stihnete nabiť z 10 na 80 % za pol hodiny – čo je zhruba doba, ktorú potrebujete na kávu a rýchle občerstvenie na diaľničnom odpočívadle.
Zaujímavosťou je aj verzia GR Sport, ktorá ,hoci nemá viac výkonu, prichádza s upraveným podvozkom, tuhším riadením a športovejším vzhľadom – vrátane 20-palcových diskov, zadného spojlera a športových sedadiel. Zameraná je na tých, čo chcú trochu ostrejší look bez kompromisov v pohodlí. Oficiálne sa RAV4 začne predávať začiatkom budúceho roka a podľa všetkého to nevyzerá na výrazné zvýšenie cien oproti aktuálnej generácii. Toyota si teda verí, že aj v čoraz ostrejšej konkurencii si nová RAV4 udrží svoje pevné miesto.
Prečo americké kamióny vyzerajú inak než tie naše? Oni sú vraj o 20 rokov pozadu