Kto si trúfne na nového kráľa SUV? Tým je Aston Martin DBX S
Aston Martin predstavuje nový DBX S, výkonnejšiu a ľahšiu verziu svojho luxusného SUV. S výkonom 727 koní a nižšou hmotnosťou prekonáva aj DBX707 a mieri na čelo segmentu.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Zdalo sa, že radikálnu povahu modelu DBX707 už nemožno ničím prekonať. No Aston Martin opäť dokazuje, že limity existujú len preto, aby sa prekonávali. Na scénu prichádza nový kráľ športových SUV – Aston Martin DBX S. Táto nová verzia nie je len evolúciou, je to revolúcia v dynamike a výkone. Pod kapotou ukrýva vyladený preplňovaný motor V8, ktorý teraz produkuje ohromujúcich 727 koní a maximálny krútiaci moment 900 Nm. A to nie je všetko, inžinierom sa podarilo znížiť hmotnosť vozidla minimálne o 47 kilogramov v porovnaní s už aj tak impozantným modelom DBX707. Výsledok? Výkon posunutý na úplne novú úroveň.
Prekoná aj Ferrari Purosangue
Pridanie ďalších 20 koní nie je náhodné. S týmto navýšením výkonu nový Aston Martin DBX S prekonáva svojho najväčšieho rivala v ríši ultra-výkonných SUV – Ferrari Purosangue. Je jasné, že toto bol konečný cieľ inžinierov z Gaydonu. Aston Martin sa vracia k receptu, ktorý sme naposledy videli pri modeli Vanquish S z roku 2004. Pre dosiahnutie vyššieho výkonu siahli po technológii z modelu Valhalla, konkrétne po turbodúchadlách, ktoré nielenže zvýšili celkový výkon, ale aj posunuli hranice vysokých otáčok.
DBX S teraz zrýchľuje z 0 na 100 km/h za bleskových 3,3 sekundy, na 160 km/h mu stačí len 7,2 sekundy a hranicu 200 km/h prekoná o tri desatiny sekundy rýchlejšie ako DBX707. Maximálna rýchlosť zostala na úctyhodných 310 km/h – a prečo by sa aj mala meniť? Celý tento dynamický prejav sprevádza športovejší zvuk vďaka prepracovanému výfukovému systému.
Hoci samotná 9-stupňová automatická prevodovka neprešla štrukturálnymi zmenami, jej softvér bol prekalibrovaný. Výsledkom sú vyššie body radenia a explozívnejšie podraďovanie v automatickom režime, čo prispieva k ešte intenzívnejšiemu zážitku z jazdy. Prevodovka umožňuje variabilné rozdelenie výkonu medzi nápravy, od vyváženého pomeru 50:50 až po 100 % výkonu smerujúceho na zadné kolesá.
Diéta z uhlíkových vlákien
Hlavným nástrojom na dosiahnutie nižšej hmotnosti bola rozsiahla implementácia ľahkých materiálov. Už samotná strecha z uhlíkových vlákien ušetrila značných 18 kilogramov. Ďalším kľúčovým prvkom sú voliteľné 23-palcové kolesá (rovnakej veľkosti ako štandardné disky z ľahkých zliatin), ktoré znižujú hmotnosť o ďalších 19 kg. K priaznivejšej hmotnosti prispievajú aj voliteľná ľahká mriežka chladiča s polykarbonátovou štruktúrou včelieho plástu a karbónové zrkadlá, difúzor a bočné prahy. Konečná oficiálna hmotnosť vozidla je 2 198 kilogramov. Okrem nižšej hmotnosti sa DBX S pýši aj rýchlejším riadením a novou kalibráciou odpruženia, ktorá zaručuje minimálne nakláňanie karosérie – maximálne 1,5 stupňa. Celok dopĺňajú obrovské keramické brzdové kotúče (420 mm vpredu a 390 mm vzadu), zaisťujúce bezkonkurenčný brzdný výkon.
Z vizuálneho hľadiska prichádza Aston Martin DBX S s výrazným a osobitým dizajnom. Dominuje mu veľká čierna mriežka chladiča, aerodynamické prahy a štvorica vertikálne usporiadaných výfukov. Pre exteriérové prvky sú k dispozícii špeciálne farby Rosso Corsa Red, Trophy Silver a Podium Green. Zákazníci si tiež môžu prispôsobiť farbu krídel Aston Martin tak, aby ladila s červenou farbou iniciál „S“. Interiér modelu DBX S taktiež ponúka množstvo špecifických detailov, ako napríklad vzor rybej kosti na sedadlách, ktoré sú štandardne čalúnené kombináciou Alcantary a kože. Karbónové verzie majú čalúnený strop v rovnakom materiáli. Opierky hlavy zdobí vyšité logo krídel a písmeno „S“.
DBX S integruje aj najnovšie prvky výbavy, ktoré boli nedávno predstavené v ponuke značky. Patria k nim nový infotainment s 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou a prémiový audiosystém Aston Martin s výkonom 800 W a 14 reproduktormi. Pre náročnejších poslucháčov je k dispozícii voliteľný audiosystém Bowers & Wilkins. A cena tohto nového skvostu? Aston Martin ju zatiaľ neoznámil…