Aktualita

Tento automobil dokáže mať zaradené dva prevodové stupne naraz. Ako to dokáže?

Výhody riešenia sú jasné. Keďže je elektromotor umiestnený za spojkami, nie je limitovaný trením materiálu, čo umožňuje vyšší krútiaci moment.

Vydané  Text: 

Bežné hybridy prepájajú elektrický motor so spaľovacím motorom priamo alebo cez spojku. McLaren už v minulosti dokonca použil viacero rôznych systémov, pre zabezpečenie efektivity. Modely P1 a Artura mali elektromotor umiestnený pred spojkami prevodovky, pričom samostatná spojka umožňovala čisto elektrický pohon. Speedtail síce mal podobné riešenie, ale bez možnosti odpojiť spaľovací motor, čím prišiel o plne elektrický režim. To sa niektorým používateľom nepáčilo.

McLaren

McLaren W1 | Zdroj: McLaren

Nový model W1 prichádza s úplne novým konceptom. Elektrický motor s výkonom 342 koní je umiestnený až za spojkami prevodovky a funguje výhradne v párnych prevodových stupňoch (2., 4., 6. a 8.). McLaren tak vytvoril prevodový systém, kde elektromotor, spaľovací motor a prevodovka pracujú v dokonalej harmónii, čím optimalizujú celkový výkon a efektivitu.

Ako to funguje?

McLaren využil špeciálnu konštrukciu s tromi sústrednými hriadeľmi. Zatiaľ čo bežná dvojspojková prevodovka obsahuje dva vstupné hriadele pre párne a nepárne prevody, W1 pridáva tretí hriadeľ pre elektromotor. Synchronizátory v zadnej časti prevodovky umožňujú prepínať medzi rôznymi kombináciami prevodových stupňov. Ako príklad firma uvádza to, keď je spaľovací motor v treťom prevodovom stupni, elektromotor môže byť v druhom alebo štvrtom. Pri piatom stupni môže elektromotor pracovať až v ôsmom.

mclaren W1

McLaren W1 | Zdroj: McLaren

Výhody tohto riešenia sú výrazné. Keďže je elektromotor umiestnený za spojkami, nie je limitovaný trením spojkového materiálu, čo umožňuje vyšší krútiaci moment. Viacero prevodových pomerov pre elektromotor znamená, že môže generovať prirodzene vysoký ťah v nižších rýchlostiach, prípadne zlepšiť efektivitu pri vyšších rýchlostiach. McLaren tak dosahuje nepretržité dodávanie výkonu bez závislosti na osobitých výkyvoch spaľovacieho motora.

Rýchlosť a efektivita v jednom

McLaren W1 nepoužíva elektrický pohon len na „vyplnenie“ turbodier, ako to robil P1, ale skôr na zabezpečenie konštantného výkonu. Tento systém je efektívnejší a menej energeticky náročný. Nový 918-koňový V8 motor bol vyvinutý na mieru pre W1 a prináša špičkový výkon bez potreby elektrických turbodúchadiel, či variabilnej geometrie turba.

Výsledkom je auto, ktoré váži len 1 399 kg, má iba o 9 libier viac než P1. Spoločnosť nám tým dokazuje, že sa drží svojej filozofie – maximálny výkon pri minimálnej hmotnosti. S týmto revolučným systémom je jasné, že W1 nebude len rýchly, ale extrémne rýchly.


Inzercia

Advertisement