Poradňa

Jazda v zime na rezerve: Môžete dostať pokutu? Zákon hovorí jedno a poisťovne majú vlastný názor

Keď dostanete v zime defekt, oplatí sa niekam chodiť na rezerve? Toto hovoria zákony, poisťovne a prax o jej používaní na zasnežených cestách.

Vydané  Text: 

Dojazdová rezerva, tá úzka, bledá príbuzná vašich štandardných pneumatík, je navrhnutá tak, aby vás z problémov dostala na najbližšiu čerpaciu stanicu alebo do servisu. Je však otázne, ako sa správa v zime, keď na cestách kraľuje sneh a ľad. Dezén na rezerve by totiž zimným nazval len nekompromisný optimista. Môžete ju vôbec v zime použiť bez obáv z pokuty?

Keď dostanete v zime defekt, oplatí sa niekam chodiť na rezerve? Toto hovoria zákony, poisťovne a prax o jej používaní na snehu.

Čo na to zákony?

Slovenský zákon č. 8/2009 Z. z. § 38 o zimnej premávke je našťastie milosrdný. Hovorí, že ak sa na ceste nachádza sneh, ľad alebo námraza, musíte mať na všetkých nápravách zimné alebo celoročné pneumatiky. Výnimkou je však núdzový dojazd. Takže, áno, ak dostanete defekt, môžete si rezervu nasadiť bez strachu zo zákonného biča. Ale… Skutočný problém môže nastať, keď sa s týmto provizóriom dostanete do kolízie. Rezerva, ktorá nemá zimný dezén, je totiž na klzkej ceste ekvivalentom baletky na ľade – elegantne neovládateľná.

Čo povie policajt?

Podľa pplk. Ing. Denisy Bárdyovej z Prezídia PZ každý prípad posudzujú individuálne. Policajt sa bude pýtať, či ste prispôsobili jazdu podmienkam a schopnostiam. Na rezerve je vraj vhodné jazdiť pomaly a s rozvahou. Takže, ak máte pocit, že ste za volantom F1, radšej zvoľnite, nech si nekazíte deň debatou s dopravákmi.

Keď dostanete v zime defekt, oplatí sa niekam chodiť na rezerve? Toto hovoria zákony, poisťovne a prax o jej používaní na snehu.

Poisťovne majú posledné slovo

Aby to nebolo také jednoduché, poisťovne sa k tejto téme stavajú s filozofickou vážnosťou. Allianz tvrdí, že v prípade nehody na rezerve zimný dezén väčšinou nehrá rozhodujúcu úlohu, ale ak by sa dokázalo, že práve ona spôsobila škodu, môže dôjsť k zníženiu plnenia. UNIQA varuje, že by mohlo dôjsť aj k regresu, teda že by ste im museli vrátiť časť vyplatenej sumy.

Inzercia

Inzercia

Union zdôrazňuje, že pri PZP musí byť preukázaná súvislosť medzi nehodou a technickým stavom auta. Ak to teda dokážete zahrať na nepriamu úmeru, možno vyhráte. Generali je zase opatrná – ak sa zistí, že nehoda bola výsledkom jazdy na nevhodných pneumatikách, budú zvažovať krátenie plnenia.

Keď dostanete v zime defekt, oplatí sa niekam chodiť na rezerve? Toto hovoria zákony, poisťovne a prax o jej používaní na snehu.

V praxi pokus o katastrofu?

Skúste si predstaviť nasledujúci scenár: Dostanete defekt na prednom kolese počas sneženia. Nasadíte rezervu, no niekde v zákrute sa šmyknete na ľade a bum – nehoda. Poisťovňa vám môže povedať, že na rezerve ste nemali vôbec jazdiť a že ste si mali radšej zavolať odťahovku. Niektoré poisťovne dokonca odporúčajú, aby ste jazdu na rezerve úplne obmedzili a zverili sa do rúk asistenčnej služby.

Ako teda na to?

Použitie rezervy v zime nie je hriech, ale len v prípade núdze a na krátku vzdialenosť. Najlepšie riešenie je okamžite sa presunúť do servisu alebo zavolať odťahovku. Zákony vás síce ochránia pred pokutou, no fyzika a realita zimnej cesty môžu byť nemilosrdné. A poisťovne? Tie vám možno dajú pocítiť, že improvizácia na ceste má svoju cenu.

Chcete, aby vaše auto prežilo zimu bez poškodenia? Praktické tipy na bezpečné umývanie