REBRÍČEK
Týchto 12 áut je dôkazom toho, že šesťvalec nikdy nezomrie. Top Gear vybral tie najlepšie
Niektoré z uvedených modelov poskytujú výnimočný zvuk, iné ponúkajú ohromujúci výkon. Tie najlepšie však kombinujú oboje. Zo širokej škály šesťvalcových motorov Top Gear vybral dvanásť najvýznamnejších áut s týmto typom pohonu. Priaznivci francúzskych vozidiel sa môžu cítiť opomenutí. Tento výber však prezentuje to najlepšie podľa Top Gear-u.
Nissan Skyline GT-R R34
Nissan Skyline GT-R R34 je auto, ktoré si zaručene nepomýlite so žiadnym iným. Slávny model poháňaný motorom RB26 s výkonom 280 koní sa stal ikonou japonských automobilov. Svojím charakteristickým dvojitým preplňovaním a výkonom budí rešpekt. Top Gear ho právom zaraďuje medzi najlepšie japonské vozidlá v histórii.
Jaguar XJ220
Jaguar pôvodne sľuboval príchod XJ220 s dvanásťvalcovým motorom, no nakoniec sa rozhodol pre kompromis, a tým bol šesťvalec. Napriek tomu tento model so zdvihovým objemom 3,5 litra a dvomi turbodúchadlami prekonal svetový rýchlostný rekord sériových vozidiel, keď dosiahol rýchlosť 341 km/h. Tento úspech zanechal výraznú stopu v histórii automobilizmu.
BMW E46 M3 CSL
BMW E46 M3 CSL je považované za jedno z najlepších áut série M. Napriek kontroverznej prevodovke SMG odborníci z Top Gearu oceňujú ľahkú konštrukciu a výkonný radový šesťvalcový motor S54 s výkonom 360 koní. Tento model je schopný zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 5 sekúnd, čím potvrdzuje svoju výnimočnosť v rámci radu M.
Toyota Supra A80
Štvrtá generácia modelu Toyota Supra, poháňaná motorom 2JZ aj po troch desaťročiach dominuje vo svete výkonových úprav. Jej robustný oceľový blok a prepracovaný systém turbodúchadiel z nej robia legendu medzi športovými vozidlami. Kto by nechcel projekt, z ktorého sa dá vytlačiť až 2 000 koní?
Jeep Cherokee (XJ)
Jeep Cherokee (XJ) nemusíte považovať za dizajnový skvost, avšak jeho hlavnou prednosťou je výnimočná spoľahlivosť. Motor AMC s objemom 4,0 litra a výkonom 192 koní poskytoval dostatočný krútiaci moment a bol nesmierne odolný. Top Gear uznáva tento model ako jedno z najspoľahlivejších vozidiel konca 90. rokov.
Lancia Stratos
Pod ikonickým vzhľadom Lancie Stratos sa skrýva atmosférický motor V6 pochádzajúci priamo z Ferrari. S výkonom približne 284 koní dokázal Stratos dominovať svetovým rally podujatiam, vrátane legendárnych pretekov ako Targa Florio. Treba zdôrazniť, že ide o automobil, ktorý získal tri tituly majstra sveta v rally.
Honda NSX NA1
Honda NSX prvej generácie priniesla prelomové technológie, ako napríklad kované piesty a titánové ojnice, ktoré boli dovtedy bežné len pre pretekárske vozidlá. Vďaka tomu NSX ponúkala nielen spoľahlivosť, ale aj každodennú použiteľnosť. Podľa Top Gearu patrí tento model k tým, ktoré zachránili kategóriu superšportov v 90. rokoch.
Ford Falcon XR6 Sprint
Ford Falcon XR6 Sprint, model austrálskeho pôvodu, má v sebe ukrytý slávny motor Barra, ktorý debutoval v sérii BA Falcon v roku 2002. Tento radový šesťvalec sa stal obľúbeným „terčom“ tuningových nadšencov. Top Gear ho považuje za jeden z najpôsobivejších motorov, ktorý dokáže zvládnuť extrémne úpravy.
Mercedes-AMG ONE
Ambiciózny projekt Mercedesu preniesť motor z Formule 1 do legálneho cestného vozidla vyústil do vzniku modelu Mercedes-AMG ONE. Je vybavený hybridným pohonom a dokázal prekonať rekord sériového auta na Nürburgringu s časom 6 minút a 35 sekúnd.
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo 147 GTA s motorom ‚Busso‘ V6 a výkonom 250 koní sa síce javí ako skromný model, no jeho zvuk a šesťstupňová manuálna prevodovka z neho robia skutočný klenot. S hmotnosťou iba 1 250 kg patrí podľa Top Gearu k najlepším hot hatchom, aké boli kedy vyrobené.
Ferrari 296 GTB
Ferrari 296 GTB predstavuje technologický vrchol medzi modernými superautami. Tento hybridný model s dvojitým preplňovaním, ktorý dosahuje výkon 831 koní, je podľa Top Gearu jedným z najlepších výkonných vozidiel, ktoré sú dnes dostupné na trhu.
Porsche 911 GT3 RS 4.0
Model Porsche 911 GT3 RS 4.0 bol posledným vozidlom, v ktorom bol použitý legendárny šesťvalcový motor Hansa Metzgera. Tento atmosférický boxer so zdvihovým objemom 4,0 litra a výkonom 507 koní predstavuje skutočné technické dielo.
Euro NCAP „rozbilo“ ďalšie nové automobily. Dva modely nemilo prekvapili. HOTOVO
Zdroje: Top Gear

Eva Bednáriková
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!