AKTUALITA

Šéf Bugatti bokom rozbehol novú firmu Verne. Jej robotický taxík vypálil rybník Tesle i Apple!

Nová automobilka Verne založená šéfom automobiliek Bugatti a Rimac predstavila autonómne taxi, ktoré vyrazí do európskych miest už v roku 2026.

Vydané  Text: 

Ak by sme parafrázovali českú filmovú klasiku Pelíšky, dal by sa projekt Verne zhodnotiť vetou: „A taxikáři nebudou mít co žrát…“

Ešte viac v nás ale rezonuje zistenie, že „ten chlap je neskutočný!“.

Vizionár

Reč je samozrejme o 36-ročnom chorvátskom podnikateľovi Mate Rimacovi, zakladateľovi a generálnom riaditeľovi spoločnosti Rimac Group a zároveň šéfovi automobilky Bugatti. Nielenže nám pred týždňom predstavil nový Tourbillon s neuveriteľným motorom V16. On navyše stihol súbežne vyvinúť v ďalšej svojej firme Verne robotické taxi, ktorým vypáli rybník Tesle i firme Apple. Ktorá mimochodom vývoj auta tohto typu dokonca na rozdiel od Elona Muska vzdala.

Inzercia

Advertisement

Verne

Projekt i samotné vozidlo autori pomenovali po Julesovi Verneovi. Slávnom francúzskom prozaikovi a básnikovi, o ktorom sa často hovorí ako o „vynálezcovi budúcnosti“. A mali by sme dodať, že firmu Verne založil Mate Rimac so svojimi priateľmi a kolegami z Rimac Group. Konkrétne s Markom Pejkovićom, ktorý bol menovaný generálnym riaditeľom. A Adrianom Mudrim, dizajnérom Nevery, najrýchlejším sériovým elektromobilom na svete.

VERNE

Práve Mudri je zodpovedný aj za tvary autonómneho taxíka, ktorý vyzerá všelijako, len nie konvenčne. Autá tohto typu sú obvykle predstavované ako účelné krabice či minibusy, ale podľa tvorcov modelu Verne to má byť inak. Tvrdia, že tí, ktorí využívajú taxislužby obvykle nechcú cestovať hromadne. A práve preto má novinka len dvojsedadlový interiér. Čo vraj stačí. Podľa ich výskumu „9 z 10 jázd využíva buď jeden človek alebo maximálne dvaja cestujúci“.

VERNE

Verne popisuje nový elektromobil ako vesmírnu loď na bežné cesty, čo pri pohľade do interiéru nie je tak úplne nezmysel. Do kabíny sa dostanete posuvnými dverami, aby ste vzápätí zistili, že auto nemá volant ani pedále. Namiesto nich máte pred sebou len obrovskú 43-palcovú dotykovú obrazovku a medzi pohodlnými polohovateľnými kreslami menší ovládací panel.

Automobilová psychológia

Práve na ňom je jediné veľké fyzické tlačidlo, ktorému autori hovoria Median. Podľa výrobcu slúži na spustenie cesty a jej ukončenie, čo síce v rámci automatizácie nie je nutné, ale vraj to zákazníkovi dáva dobrý pocit kontroly nad robotickým vozidlom.

Verne

Privolanie taxíka Verne či zadanie cieľa cesty inak prebieha prostredníctvom mobilnej aplikácie. O techniku autonómneho riadenia sa postarala firma Mobileye, patriaca pod krídla koncernu Intel. Pomocnú ruku podal tiež Izrael, respektíve jeho čip EyeQ Ultra, ktorý špeciálne navrhli pre robotické autá.

Cez telefón si potom v predstihu môžete zvoliť nastavenie teploty klimatizácie, osvetlenie, dokonca vône vďaka integrovaným zásobníkom na parfumy. A atmosféru na palube, respektíve výhľad z nej má vylepšiť tiež veľké kruhové strešné okno, opäť napodobujúce dizajn vesmírneho plavidla.

Verne

Aby si služba udržala patričnú kvalitu, budú všetky vozidlá minimálne raz denne dochádzať do centrály nazvanej Materská loď. V nej sa zamestnanci postarajú o nabitie, vyčistenie interiéru, prípadne rýchlu výmenu poškodených častí interiéru.

Verne

Prvá „Materská loď“ momentálne rastie v chorvátskom hlavnom meste v Záhrebe a spustená má byť najneskôr v roku 2026. Súbežne s ňou vzniká produkčná linka a už v tejto chvíli má Verne podpísanú zmluvu s 11 ďalšími veľkými európskymi mestami. Jeho služba smeruje tiež do Británie a na Blízky východ a súčasne prebiehajú jednania s 30 metropolami po celom svete.

Nové Bugatti Tourbillon s hybridnou V16 pokorí 400 km/h za menej ako 25 sekúnd!






ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement