Holandská metóda otvárania dverí by sa mohla stať povinnou. Pokuty za nebezpečné otvorenie dverí ale máme už dnes.

Belgicko chce holandskú metódu otvárania dverí zaviesť do svojej legislatívy, prospela by aj na Slovensku.

Metóda znamená otvárať dvere spôsobom, ktorý môže byť spočiatku neprirodzený, v konečnom dôsledku je však bezpečnejší.
Vydané  Text: 

Belgicko má zámer zaviesť takzvanú holandskú metódu otvárania dverí do svojej legislatívy upravujúcej pravidlá osobnej dopravy. Informuje o tom aj poľský denník moto.pl.

Ide o taký spôsob otvárania dverí, ktorý sa vo všeobecnosti považuje za bezpečnejší.

Dva spôsoby otvárania dverí

Ak ide popri vozidle cyklista, motorkár alebo aj iný automobil, otvorenie dverí tradičným spôsobom, ktorý máme zaužívaný my, môže spôsobiť nehodu. A to aj v prípade, že sa osoba v automobile pred otvorením dverí pozrie do spätného zrkadla, pretože cyklista alebo iný objekt sa môže nachádzať v takzvanom slepom uhle. Pasažieri vystupujúci z automobilu zo zadných sedadiel pritom nemôžu použiť spätné zrkadlá.

Inzercia

Inzercia

Obyčajne otvárame ľavé dvere ľavou rukou a pravé dvere pravou rukou. Výhľad za naše vozidlo je tak sťažený.

Za bezpečnejší spôsob otvárania dverí na automobile sa preto považuje práve otvorenie opačnou rukou. Takzvané otváranie dverí na holandský spôsob znamená, že keď sedíte v aute, ľavé dvere otvárate pravou rukou a pravé dvere otvárate ľavou rukou. Ak ľavé dvere otvoríte pravou rukou, prirodzene sa musíte tvárou natočiť dozadu, pričom vám tak vznikne výhľad za vaše vozidlo. Ak otvárate pravé dvere ľavou rukou, efekt je rovnaký.

Otváranie dverí na holandský spôsob celkom prirodzene umožňuje výhľad za vozidlo

Dôvod, prečo sa metóde hovorí holandská, spočíva vo veľkej popularite bicyklov v krajine, ktoré v podstatnej miere prevyšujú počty automobilov v mestách – teda práve naopak, ako u nás. Pravdou však je, že tento spôsob otvárania dverí predchádza nehodám aj s inými dopravnými prostriedkami.

Belgický apel na bezpečnosť by sa hodil aj nám

Belgickí experti na bezpečnosť cestnej premávky upozorňujú, že v tejto krajine sa ročne stane niekoľko stoviek takýchto nehôd. Zavedenie povinnosti používať holandskú metódu by podľa sociálnych demokratov z Flámska mohlo tento problém výrazne obmedziť.

Belgicko by nebolo prvou krajinou EÚ, ktorá by sankcionovala „nesprávny“ spôsob otvárania dverí. Holandskú metódu učia kandidáti na vodičov v mnohých krajinách a vo Veľkej Británii a Holandsku (neprekvapivo) takáto povinnosť už existuje.

Pokutu za nebezpečné otvorenie dverí máme už dnes aj my

Za nesprávne otvorenie dverí by tak v Belgicku hrozila špecifická pokuta. Zaujímavé je, že flámski politici hneď upozorňujú, že by to skôr plnilo výchovnú úlohu.

Kampaň sprevádzajúca aktualizáciu sadzobníka pokút by určite zarezonovala v celej krajine a mnohí vodiči by na nový zvyk pristali. Samozrejme, ak by raz takéto usmernenie vstúpilo do legislatívy, polícia by ho v prípade kolízie určite využila ako nástroj pre vyvodzovanie zodpovednosti.

Slovenský Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 zmieňuje bezpečnosť otvárania dverí iba v jednom paragrafe (§ 24 ods. 1) s nasledujúcim znením:

Otvárať dvere alebo bočné steny vozidla, ako aj nastupovať do vozidla alebo vystupovať z neho sa smie len vtedy, ak tým nie je ohrozená bezpečnosť nastupujúcich osôb alebo vystupujúcich osôb ani iných účastníkov cestnej premávky.

Zákon teda neupresňuje spôsob, akým sa majú dvere otvárať.

Poznáme však blokovú pokutu za nebezpečné otvorenie dverí. Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní uvádza, že za ohrozenie bezpečnosti osôb a iných účastníkov cestnej premávky pri otváraní dverí alebo bočných stien vozidla, ako aj nastupovaní do vozidla alebo vystupovaní z neho dostanete pokutu vo výške 30 € a v prípade spôsobenia nehody či škody až 50 €.

Domnievame sa, že by zahrnutie povinného otvárania dverí na holandský spôsob do slovenských zákonov malo význam. Nepochybne by tento zvyk prospel bezpečnosti na cestách, hoci nemáme žiadne dáta o tom, ako často dochádza ku kolíziám práve z dôvodu nebezpečného otvorenia dverí. Je pritom nepochybné, že k takýmto incidentom dochádza a že nie sú nikde evidované.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ