Spoločné vyhlásenie výrobcov biopalív na Slovensku: Čo si myslia o elektromobilite?

V spoločnom stanovisku sa Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) a Slovenská Asociácia pre Elektromobilitu (SEVA) zhodli, že biopalivá a elektromobilita nie sú v protiklade.

Vydané  Text: 

Nová éra osobnej dopravy na území krajín Európskej únie sa takmer výhradne spolieha na automobily, ktoré sú poháňané elektrickou energiou skladovanou v trakčných akumulátoroch. Práve preto sa dnes veľa hovorí o udržateľnosti a environmentálnej zodpovednosti výroby batérií, ako aj o etickom rozmere ich produkcie. Niektoré suroviny používané v akumulátoroch, ako lítium, nikel, kobalt či mangán, majú byť ťažené spôsobmi, ktoré sú v rozpore s modernými ekologickými požiadavkami, požiadavkami na bezpečnosť pracovníkov či ich dôstojnosť alebo vek. [Otvorene sa hovorí o zneužívaní detí na prácu](https://www.autoviny.sk/reportaze/123226/odvratena-strana-vyroby-elektromobilov-by-nas-mala-zaujimat-je-nou-detska-praca-aj-zavislost-na-cine) a nebezpečných pracovných podmienkach, ale tiež o riešeniach problémov.

Kde sa ťažia suroviny pre batérie európskych elektromobilov? Môže byť Európa celkom nezávislá?

Vytvorenie nového miesta ťažby surovín pre batérie trvá aj sedem rokov.

Témou je tiež eventualita masívnej výroby **syntetických palív**, ktorých uhlíková bilancia by mala byť aj po spaľovaní s reálnou produkciou CO2 štatisticky neutrálna. [Téme syntetických palív sme sa venovali v samostatnom príspevku](https://www.autoviny.sk/reportaze/124628/co-su-to-e-paliva-a-ako-je-mozne-ze-dnesne-auta-s-nimi-budu-bez-emisii-co2-je-to-hra-s-cislami), v ktorom sme objasňovali aj to, prečo sú e-palivá označené nálepkou „CO2 neutrálne“.

Čo sú to e-palivá a ako je možné, že dnešné autá s nimi budú bez emisií CO2? Je to hra s číslami

Budúcnosť klasických automobilov v Európe je stále neistá. Ako jedna z alternatív udržateľnosti spaľovacích pohonov sa javia e-palivá, hoci majú svoje úskalia.

**Inou témou sú potom biopalivá**. Nazvime ich cestou, ktorá vedie od konvenčných fosílnych palív k tým syntetickým. Zdanlivo je vývoj biopalív v priamom rozpore s nastupujúcou elektromobilitou, pretože sa ich vývoj môže javiť ako zbytočný. Hlbší vhľad do problematiky však obyčajne prináša aj menej radikálne stanoviská, ako napríklad to o porozumení, ktoré najnovšie vydali Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) a Slovenská Asociácia pre Elektromobilitu (SEVA).

> Kľúčovým cieľom je znižovanie emisií v doprave a splnenie cieľov, ktoré si Slovensko v tejto oblasti v rámci napĺňania záväzkov na európskej úrovni stanovilo,
tvrdia zdržuženie a asociácia vo svojom spoločnom vyhlásení z apríla 2023.

„Niekedy sa môže zdať, že zástancovia biopalív sú v spore napríklad zo zástancami elektromobility, ale to nie je pravda. Biopalivá, elektromobilita, alebo aj vznikajúce projekty pre využívanie vodíka – to všetko sú nástroje, ktoré nám slúžia na znižovanie emisií v doprave. Biopalivá dnes predstavujú ekonomicky efektívnu a reálne dostupnú cestu na priblíženie s k tomuto  cieľu“, povedal Radoslav Jonáš zo ZVVB a dodal, že ciele ku ktorým sa v tejto oblasti Slovensko na európskej úrovni zaviazalo, sa momentálne bez podpory využívania biopalív ani nedajú splniť. Podobný cieľ podľa jeho slov sleduje aj podpora elektromobility.

„Elektromobilita má na Slovensku veľký potenciál, ktorý sme ešte zďaleka naplno nevyužili a mnohé mýty, ktorým čelí, sa dajú odstrániť iba skúsenosťou – inak povedané, ľudia spoznajú všetky výhody elektromobility až vtedy, keď sa s ňou aj reálne stretnú v širšom rozsahu ako dnes“, povedal spoluzakladateľ Slovenskej asociácie pre Elektromobilitu Peter Badík a dodal, že zástancovia elektromobility nevnímajú biopalivá ako súpera, alebo konkurenta. „Biopalivá vnímame ako akýsi medzistupeň na ceste smerom od klasických fosílnych palív. Nie je, a objektívne to ani nemôže byť, definitívne riešenie, ale v súčasnosti je to významný prvok pri znižovaní emisií v doprave, čo je v konečnom dôsledku náš spoločný cieľ,“ dodal na záver Peter Badík.

Inzercia

Inzercia

Zdroje:  AUTOVINY.SK








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.