Značka smart sa vracia vo veľkom štýle: odomykanie mobilom, luxusný interiér z Mercedesu a prekvapivý výkon

Smart sa definitívne presúva do sveta malých SUV, jeho novinka má šírku až dva metre.
Vydané  Text: 
### Tretia dekáda vývoja dospela až sem Automobilová značka smart vyrába svoje vozidlá od roku 1997, počnúc modelmi City-Coupé a City-Cabrio cez veľmi netypické kabrio Crossblade až po aktuálne generácie vozidiel s výlučne elektrickým pohonom, ako sú EQ fortwo, EQ forfour a smart EQ fortwo kabriolet. Neskôr to so značkou nevyzeralo práve najlepšie. V priebehu 24 rokov výroby malých mestských áut materský koncern Daimler (dnes Mercedes-Benz) špekuloval o budúcnosti značky, nedávne správy dokonca avizovali opustenie európskeho trhu a sústredenie sa na prudko sa rozvíjajúcu Čínu. Pár dní po zverejnení tej správy však Mercedes-Benz AG ohlásil spojenie s čínskym gigantom Geely Automobile Group na výrobe smartov a vznikol joint venture smart Automobile Co. Napokon značka minulý rok [odhalila koncepčné vozidlo smart Concept #1](https://www.autoviny.sk/novinky/122806/restart-automobilky-smart-uz-ziadne-lacne-riesenia-nadisiel-cas-na-luxus-a-drahotu), na ktoré teraz nadviazala sériovým modelom smart #1. Respektíve, nachádzame rôzne označenia tohto vozidla, vrátane Smart 1 či Smart One.
Vonkajšie vyhotovenie vozidla je tradične viacfarebné a zatiaľ čo predné partie sú autentické, pôsobia neopozeralo a sviežo, zadná časť už veľmi nápadne pripomína modely značky Mercedes-Benz, najmä GLA a elektrické SUV EQA.
Vozidlo stojí na 19-palcových diskoch kolies (koncept prekvapoval až 21″) a rázvor náprav dosahuje až 2 750 milimetrov. Celková dĺžka vozidla je 4 290, šírka až 1 910 mm a s výškou takmer 1,7 metra rozhodne nepatrí medzi nízke automobily. Smart sa definitívne presunul do sveta crossoverov. Automobilka si však neberie servítku pred ústa, rovno hovorí o kompaktnom SUV. Vedeli ste, že písmeno C v logu automobilky smart znamená „Compact“?
V porovnaní s konceptom sa zmenili nielen veľkosti diskov, ale aj konštruktérske riešenia. Zadné dvere sa už neotvárajú protismerne, ale klasicky, navyše výrobca ponechal na vozidle konvenčný B-stĺpik karosérie. Kľučky dverí sú zapustené a v prípade potreby sa vysúvajú. ### Interiér z Mercedesu? Interiér zaujme luxusným charakterom, ktorý je zvýraznený predovšetkým farebnou schémou. Biela a zlatá farba sa k sebe náramne hodia, ale v porovnaní s konceptom už nie sú plochy lesklé a medené. Podobnosť s vozidlami značky Mercedes-Benz je nepopierateľná, na zdieľanie dizajnových princípov poukazujú ako tvary palubnej dosky, tak výduchov klimatizácie a prevedenie stredového tunela.
Uprostred palubnej dosky je voľne stojaci dotykový displej s uhlopriečkou 12,8 palca s operačným systémom Avatar AI s umelou inteligenciou, ktorá má počas jazdy plniť funkciu digitálneho spoločníka a pomocníka.
Nový smart sľubuje moderné funkcie konektivity, jeho softvér bude možné aktualizovať prostredníctvom internetu bez použitia káblov (takzvaný systém OTA, over the air), v spojení s mobilnými telefónmi sa bude dať vozidlo ako také odomykať a štartovať aj bez konvenčného kľúča.
Aj keď bol pôvodne predstavený Concept #1 štvormiestny, v produkčnej verzii smart #1 sa odvezie už päť osôb vrátane vodiča a vzadu sa dokonca našlo dosť miesta aj na sklápacie chrbtové operadlo stredného sedadla, ktoré sa tak dá použiť ako lakťová opierka.
### Dojazd, pohon, cena Tlačová správa výrobcu je pomerne bohatá na pestrý opis vozidla a konečne sme sa dočkali aj zopár informácií o pohone. Uvádzacia verzia smart #1 má disponovať elektrickým pohonom s maximálnym výkonom až 200 kW (272 koní). Len pre porovnanie, [Škoda Enyaq Coupé RS iV dosahuje max. 220 kW](https://www.autoviny.sk/novinky/123321/toto-je-nova-skoda-enyaq-coupe-nazivo-presvedci-vas-aby-ste-kupili-elektromobil), teda iba o niečo viac, pritom má ísť o vyslovene športové SUV. Trakčný akumulátor s neupresnenou kapacitou sa má z 10 na 80 % nabiť za 3 hodiny pri výkone 22 kW a v prípade ultrarýchleho nabíjania má ísť o 30-minútový úkon. Zatiaľ nemáme informácie o kapacite trakčného akumulátore, o predpokladanom dojazde ani o prípadnej dostupnosti.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.