Viete, prečo je pneumatika čierna? Nie je to len z praktického dôvodu!

Čierna farba pneumatiky je pre mnohých samozrejmosťou. Prečo sa však na kolesá používa práve táto farba?
Vydané  Text: 
Nad farbou pneumatík sa veľa ľudí nezamýšľa. Je to tak samozrejmá vec, asi ako farba oblohy počas horúceho slnečného letného dňa. Avšak viete o tom, že pneumatiky sú vyrábané z bieleho kaučuku? Prečo je teda ich farba čierna? V nasledujúcich riadkoch sa vám tento problém pokúsime vysvetliť. **Prvé gumené pneumatiky, alebo v tomto prípade lepšie povedané kolesá, boli vyrobené už v roku 1895. Málokto však vie, že ich farba bola biela**. Takýto razantný farebný rozdiel pritom nie je ničím zastaraným. Aj aktuálne pneumatiky by boli bez potrebných prímesí biele. V prírode sa totiž ich základná látka, kaučuk, vyskytuje v mliečne bielej farbe. Napriek tomu sa po niekoľkých rokoch od uvedenia vôbec prvých pneumatík prešlo na čiernu farbu.
Získavanie prírodného kaučuku. Jeho farba je mliečne biela. | Reprofoto: Chemical News Desk
**Klasická čierna, ako ju poznáme dnes, bola spočiatku získaná tým, že do zmesi materiálu pneumatiky sa pridali sadze spoločne s bavlnenými niťami**. Bavlnené nite mali spôsobiť pevnejšiu stavbu gumy a následne aj kolesa spoločne so zvýšenou stabilitou, zatiaľ čo sadze mali pneumatiku ochrániť pred teplom a zvýšeným opotrebovaním materiálu. To bol počiatok výroby pneumatík takých, aké dnes poznáme. Samozrejme rokmi sa tento proces zdokonalil a **dnes sa už kvôli farbe do zmesi materiálu na výrobu pneumatiky nepridávajú sadze**. Dnešní **výrobcovia sa spoliehajú na pigment, ktorý je označovaný ako „carbon black“**. Práve on dodáva kolesám áut charakteristické sfarbenie.
Dôvodov prečo sa do bielej gumy pridáva čierny pigment je hneď viacero. Ide hlavne o to, že **čierny pigment stabilizuje samotný materiál použitý na výrobu**. Okrem toho je **čierna do gumy pridávaná aj z dôvodu lepšieho odolávania UV žiareniu. Samotný materiál bez prímesí by totiž nedokázal tak dobre reagovať na UV žiarenie a časom by degradoval alebo sa dokonca začal rozpadať. Bez pridaného pigmentu by biely materiál za krátko zožltol, stvrdol a začal by praskať.** A to určite na jednej z najdôležitejších častí auta nechcete. Inými slovami sa tak zvyšuje aj životnosť gumy. **Pigment navyše slúži aj na odvádzanie tepla z povrchu pneumatiky za jazdy**. No a potom je tu samozrejme aj praktický dôvod. Na čiernej pneumatike vidieť omnoho menej nečistôt a opotrebenia ako na bielej pneumatike. Napriek tomu sa v minulosti často na prémiových autách používal biely lem kolesa. Išlo však len o estetický doplnok od ktorého sa časom upustilo.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.