Používatelia elektrických kolobežiek sa často stávajú predmetom dilemy, do akej miery by mali moderné formy mobility prenikať do nášho každodenného života.
Otázne pritom nie sú iba technológie pohonu a konštrukčné princípy vozidiel, ale morálna, etická a právna zodpovednosť ich používateľov. Patria používatelia kolobežiek na chodník? A tých elektrických? Je na mieste stanoviť používateľovi kolobežky minimálny vek? Mali by elektrické kolobežky platiť PZP? Tieto a viaceré ďalšie otázky sme už zodpovedali v našich autorských príspevkoch, ktorých výber prikladáme nižšie:
* [Je používateľ kolobežky chodec alebo vodič?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122923/su-vesty-a-prilby-na-kolobezkach-povinne-co-hovori-zakon-a-ake-su-odporucania)
* [Je na elektrickej kolobežke povinná prilba alebo reflexná vesta?](https://www.autoviny.sk/reportaze/122923/su-vesty-a-prilby-na-kolobezkach-povinne-co-hovori-zakon-a-ake-su-odporucania)
* [Elektrické kolobežky a tolerancia alkoholu](https://www.autoviny.sk/reportaze/121309/elektricke-kolobezky-a-alkohol-tolerancia-pokuty-a-co-hovoria-zakony)
* [Koľko stojí prenájom elektrickej kolobežky?](https://www.autoviny.sk/testy/121348/z-niv-do-petrzalky-za-7-eur-realita-pouzivania-elektrickej-kolobezky-nie-je-tak-priazniva-ako-sa-hovori)
* [Pre kolobežky a Segway platia odlišné pravidlá](https://www.autoviny.sk/reportaze/119370/pre-kolobezky-a-segway-platia-odlisne-pravidla-poznate-ich)
### Automatické rozpoznávanie priestupkov a prehreškov
Spoločnosť, ktorá v Bratislave prevádzkuje 500 kusov zdieľaných elektrických kolobežiek TIER, informovala o prebiehajúcich testoch novinky, ktorá by mohla ešte viac podnietiť používateľov týchto vozidiel správať sa zodpovednejšie a bezpečnejšie.
Novú asistenčná technológia pre vodiča založená na počítačovom vizuálnom zobrazení podľa spoločnosti dokáže odhaliť dopravné priestupky a kolízie, ako aj bezohľadnú jazdu na kolobežke. Funkcia má na svoju činnosť využívať takzvaný internet vecí (IoT).
Jazdci, ktorí nedodržiavajú pravidlá a predpisy, budú upozornení na ich priestupky a môže im byť udelená pokuta alebo dokonca zákaz vedenia vozidla. Podľa všetkého však ide o sankcie v rámci obchodných podmienok danej spoločnosti, teda bez širšieho legislatívneho rámca, ktorý na Slovensku stanovuje Zákon č. 8/2009 o cestnej premávke.
Technologický pokrok má prispieť aj k bezpečnejšiemu parkovaniu elektrických kolobežiek na chodníkoch tak, aby neboli prekážkou pre chodcov.
Význam novej technológie od akvizovanej firmy Fantasmo, ktorú TIER opisuje ako najpresnejšiu parkovaciu službu na svete, vysvetľuje spoločnosť nasledovne:
*Táto funkcia je umožnená vďaka technológii CPS, ktorá umožňuje vysokú presnosť polohy a mapovanie na úrovni centimetrov. Na rozdiel od iných riešení, ktoré využívajú GPS sledovanie, technológia Fantasmo poskytuje mimoriadne presné zobrazenie polohy vozidla, a to aj v husto zastavanom mestskom prostredí, kde signál GPS nefunguje spoľahlivo. Fantasmo však buduje 3D pešie mapy miest*.
*Rovnako, ako v prípade predchádzajúceho parkovacieho systému TIER, každý používateľ, ktorý sa pokúsi zaparkovať v zakázanej oblasti alebo mimo určeného parkovacieho miesta, nebude môcť zastaviť. Táto funkcia nevyžaduje od mesta žiadnu ďalšiu parkovaciu infraštruktúru – iba dokončiť spomínané 3D mapovanie mesta*.
Nová technológia sa v súčasnosti testuje, takže v tejto chvíli ešte nemožno očakávať, že by boli jazdci elektrických kolobežiek za bezohľadnú jazdu na chodníku či nepovolenú jazdu vo dvojici pokutovaní.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Automatické pokuty pre drzých e-kolobežkárov sa stávajú realitou, hrozí im aj zákaz vedenia kolobežiek
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk