Prejde Ford na nový typ paliva? Jeho patent naznačuje, že sa nemieni vzdať svojich veľkých motorov

Už aj Ford nasadá na vlnu vodíkovej mobility. Jeho najnovší patent poodhaľuje, že spaľovacích motorov sa výrobca nechce vzdať.
Vydané  Text: 
Len pred nedávnom svet obletela informácia priamo od japonskej Toyoty, podľa ktorej spaľovacie motory nepovedali posledné slovo. Aj keď sa dnes drvivá väčšina automobiliek zameriava primárne na elektromobilitu, spaľovacie agregáty by predsa len mohli mať svetlú budúcnosť. Naznačuje to aj najnovší patent Fordu, ktorý popisuje vodíkový turbomotor. ### Veľkoobjemové motory majú budúcnosť Ford je predovšetkým za „veľkou mlákou“ známy svojimi veľkoobjemovými motormi, ktoré sa v USA tešia veľkej obľube. V Európe sa síce musíme uspokojiť len s menšími obsahmi, no postupne by mali byť aj tie nahradené elektrickým pohonom. Aspoň doteraz sa to tak mohlo zdať. **Avšak Ford už skoršie v tomto roku urobil pomerne prekvapivý krok**. Svoje [pole pôsobnosti rozdelil do dvoch samostatných kategórií](https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2022/03/02/ford-accelerating-transformation.html). **Tou prvou je kategória Model E**, ktorá, ako už názov napovedá, bude zodpovedná za elektrické vozidlá. **Divízia Blue sa však zameria na vývoj nových spaľovacích motorov** a rôznych iných zaujímavých projektov. Spaľovacie motory však budú o niečo iné ako tie, ktoré poznáme dnes. [Muscle Cars and Trucks](https://www.musclecarsandtrucks.com/ford-hydrogen-combustion-engine-patent-mustang-bronco-f-150-ranger-maverick/) nedávno narazil na patent, ktorý mal Ford získať už pred nejakým časom. Ten popisuje spaľovací turbomotor s priamym vstrekovaním, variabilným systémom EGR a variabilným časovaním ventilov.
### Vodík v hlavnej úlohe **[Patent](https://pdfpiw.uspto.gov/.piw?PageNum=0&docid=11248542&IDKey=98340A8FB110&HomeUrl=http%3A%2F%2Fpatft.uspto.gov%2Fnetacgi%2Fnph-Parser%3FSect1%3DPTO2%2526Sect2%3DHITOFF%2526p%3D1%2526u%3D%25252Fnetahtml%25252FPTO%25252Fsearch-bool.html%2526r%3D1%2526f%3DG%2526l%3D50%2526co1%3DAND%2526d%3DPTXT%2526s1%3Dford.AANM.%2526s2%3D%252522hydrogen%252Bcombustion%252Bengine%252522.ABTX.%2526OS%3DAANM%2Fford%252BAND%252BABST%2F%2526RS%3D) popisuje rôzne technické aspekty nového agregátu a z uvedených informácií vyplýva, že teoreticky by malo prísť k 15%-nému navýšeniu výkonu v porovnaní s rovnakým spaľovacím motorom na fosílne palivá**. Auto s takýmto pohonom by tak mohlo mať minimálne lokálne emisie škodlivých plynov a priblížiť sa čistotou lokálnym emisiám elektromobilu. Je možné, že Ford použije podobnú technológiu spaľovania v budúcnosti práve pri svojich najväčších motoroch. Tie totiž produkujú najväčšie množstvo emisií a v Európe sú možno aj kvôli tomu nedostupné. Podobný motor však Ford podľa patentovej správy využije predovšetkým v spojitosti s hybridnými autami.
**Motor však sľubuje omnoho viac.** Jeho hlavnou devízou je fakt, že vodík môže využiť efektivitu mimoriadne veľkého pomeru vŕtania a zdvihu. Okrem motor nemá problém s tradičnými nespálenými uhľovodíkmi a parazitickými stratami, ktoré sú znížené vďaka konštrukcii motoru a krátkym zdvihom. **Teoreticky by teda takýto agregát mohol dosiahnuť až 20-tisíc otáčok za minútu**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Povinná čierna skrinka v autách: Čo sleduje nové monitorovacie zariadenie?

  • Doteraz výrobcom stačilo do áut montovať predprípravu na čiernu skrinku, tento rok už v nich už bude musieť byť monitorovacie zariadenie.

     Poslúži napríklad vtedy, keď sa bude dokazovať zodpovednosť za dopravnú nehodu - nie však vždy. Prečítajte si o téme čierna skrinka v autách viac v našom príspevku.