Príprava motocykla na technickú kontrolu! Ako postupovať a na čo nezabudnúť?

Každý druhý rok zažívajú motoristi stres z návštevy stanice technickej kontroly. Je však dôvod na paniku? Pokiaľ sa o motocykel dobre a pravidelne staráte, tak žiaden. Ak neviete, ako na to, poradíme.
Vydané Text: 
Výhodou motocyklov oproti automobilom je, že ešte stále nemusia u nás absolvovať emisnú kontrolu. Tým zásadne odpadá strach zo stavu katalyzátora a toho, či zvládne dostatočne čistiť spaliny. Jednoduchšia konštrukcia taktiež znamená, že sa kontroluje menej bodov ako na aute. Preto **prinášame šťastných sedem tipov, na čo si pri servise dať pozor,** aby ste na technickú kontrolu išli v pokoji a bez strachu. ### 1. Stav batérie Podmienkou úspešného absolvovania technickej kontroly je, aby vozidlo prišlo aj odišlo po vlastnej osi. Čiže aby ste ho na stanici vedeli naštartovať. A toto býva častý kameň úrazu. Motocykle akoby sa často zľakli a baterky nechceli naštartovať. **Preto odporúčame prekontrolovať dobíjanie a stav nabitia batérie.** Prípadne pred príchodom na STK dať batériu na noc na nabíjačku alebo absolvovať s ňou dlhšiu trasu, aby poriadne ožila a vám sa nezastavovalo srdce.
### 2. Hĺbka dezénu Pneumatiky predstavujú styčnú plochu motocykla s vozovkou, preto ich treba držať v čo najlepšom stave. **Odhalené kordy už veľa priľnavosti neprinesú a radosť z nich nebude mať ani kontrolný technik.** Motocykle vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3 a s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km/h, musia mať v strede pneumatiky dezén s hĺbkou minimálne 1,6 mm. Menšia hrana, ktorá vám vznikne, ak napríklad jazdíte často po diaľniciach, nie je až taký problém. Vždy si preto skontrolujte hĺbku dezénu a tlak v pneumatikách. Ten býva často vyznačený na zadnej vidlici.
### 3. Lekárnička Večná téma. Sledovať dátum exspirácie celej lekárničky? Alebo jednotlivých modulov? A čo ak ju máte ešte v ochrannej fólii a panensky nepoužitú, lebo veď nebolo kedy? Mám ju meniť aj tak? **Aktuálny stav hovorí, že pokiaľ je lekárnička v neporušenom stave, tak sa jej exspirácia nekontroluje.** Technikov STK a policajtov začne zaujímať až v momente, keď ste niečo z nej použili. Najpodstatnejšie je, aby ste ju mali pri sebe. A ak si nie ste istí, tak neváhajte. Nová lekárnička pre motocykle stojí do 10 eur. Za ten pokoj to stojí.
### 4. Brzdy Ovalita, alebo hádzanie kotúčov. **Najnovší postrach motocyklistov na STK.** Internety sú plné zúfalých otázok, čo to vlastne je, ako sa to meria a čo sa s tým dá robiť. Ide o to, aký účinok má brzda počas otáčania sa kolesa. Či náhodou nemáte pokrivené, prípadne nerovnomerne opotrebované kotúče, čo by sa mohlo prejavovať trasením riadidiel. Pokiaľ niečo také cítite, neváhajte a spravte si servis bŕzd. Ide predsa najmä o vašu bezpečnosť. Okrem toho odporúčame skontrolovať aj bod varu brzdovej kvapaliny, aby vám náhodou pri ostrom brzdení nezvädli brzdy.
### 5. Buď svetlo! Motocykle musia svietiť stále, čo zvyšuje tlak na žiarovky. O nutnosti funkčných smeroviek (treba ich aj používať) a brzdových svetiel ani nehovoriac. Takže pred tým, ako pôjdete na STK, skontrolujte, či vám fungujú stretávacie aj diaľkové svetlá, smerovky a brzdové svetlá. **Ich výmena bude vždy jednoduchšia záležitosť ako s hanbou odísť z technickej kontroly,** lebo sa práve skončila životnosť niektorej zo žiaroviek, prípadne LED-iek.
### 6. Nepriateľ hrdza Nosný rám, vidlice, držiaky bočných kufrov, prípadne padacie rámy. To sú miesta, na ktorých sa môže vyskytnúť hrdza. Našťastie, na rozdiel od áut, motocykle v zime veľmi nejazdia, takže slaný roztok z posypov ich ohrozuje výrazne menej. **No i tak treba dávať pozor a nezabúdať na pravidelné umývanie aj so saponátom, aby sa nebezpečenstvo jej vzniku minimalizovalo.** Ak sa už objaví, odporúčame sa jej čo najskôr zbaviť, aby neznižovala funkčnosť a tuhosť dielcov.
### 7. Pravidelný servis Pokiaľ chodíte s motocyklom na pravidelné servisné prehliadky, nemali by ste sa ničoho obávať. V autorizovanom či inom dobrom servise vám technici okrem tradičnej výmeny oleja a filtrov či reťaze a bŕzd priebežne skontrolujú celý stav vášho stroja a upozornia vás, ak začne hroziť akýkoľvek problém. A tým je vždy lepšie pravidelným servisom predchádzať, ako ich následne riešiť. **A zlatý tip na záver? Pred návštevou STK si motocykel poriadne umyte.** Čistý stroj vyzerá rozhodne presvedčivejšie ako zablatený či špinavý od prachu, oleja a mušiek.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.