Pozor na zmenu: Cyklisti môžu jazdiť už aj vedľa seba, novela zákona prináša viac dôležitých noviniek

Motoristi si už za pár dní musia dávať pozor aj na minimálny odstup od cyklistov a vodičov malých motocyklov. Vzdialenosť sa pritom líši od rýchlosti.
Vydané  Text: 
Už 1. marca 2022 nadobúda účinnosť úpravy Zákona č. 8/2009 o cestnej premávke, ktorá sa týka motoristov aj cyklistov. ### Parkovanie na chodníkoch zrejme bude dovolené ďalej Mediálne najčastejšie pokrývaným bodom novely je **zákaz parkovania na chodníkoch** už aj pre vozidlá do 3,5 tony. Najnovšie správy z Národnej rady však avizujú, že zákaz zastavenia a státia vozidiel do 3,5 tony na chodníkoch síce do platnosti vstúpi, ale podstatne neskôr – až 31. marca 2024. Vyplýva to z návrhu zákona o cestnej premávke, ktorý minulý štvrtok posunulo do druhého čítania plénum Národnej rady. Dôvod tejto úpravy už schválenej novely na poslednú chvíľu je ten, že **mestá a obce by sa za takto krátky čas nestihli pripraviť na rozsiahle zmeny**, ktoré by so zákazom parkovania na chodníkoch súviseli. V niektorých mestách by malo ísť až o tretinu všetkých miest pre státie vozidiel. Iné úpravy ale majú ostať v platnosti od pôvodného termínu, teda už od marca tohto roka. Ide o zmeny, ktoré súvisia s cyklistami.

Cyklisti a červená na semafore: Kedy pre nich platí a kedy nie?

A môže cyklista striedať cesty a chodníky podľa toho, ako mu to práve vyhovuje? Odpovedáme na časté otázky.

### Väčšia bezpečnosť cyklistov, chodcov i vodičov malých motocyklov Od 1. marca 2022 vstupuje do platnosti novela Zákona o cestnej premávke, ktorá vôbec prvýkrát **definuje vzdialenosť áut od chodcov, cyklistov a motorkárov**. Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej jeden meter pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/h a 1,5 metra v ostatných prípadoch, uvádza § 15 ods. 3 Zákona o cestnej premávke. Pre ostatné motocykle však platí iba „dostatočný bočný odstup“, čoho benevolentné znenie dáva priestor špekuláciám. Metrovú vzdialenosť v dynamickej premávke nemožno považovať za dostatočnú, preto ju zákon uvádza ako najmenšiu. V praxi by si mali vodiči vozidiel osvojiť pravidlo odstupu aspoň 1,5 metra, pretože cyklista či používateľ kolobežky môže kedykoľvek vybočiť z priebežného smeru kvôli kanálom, výmoľom alebo kameňom.
Ilustračná fotografia: Na Slovensku už dospelí cyklisti nemajú povinnosť nosiť prilby a ak sú organizovaní v útvare aspoň šiesti, od 1.3.2022 môžu po ceste jazdiť aj dvaja vedľa seba. Na cestičke pre cyklistov, v obytnej zóne či na poľných cestách tak ale mohli jazdiť aj doteraz.
### Dvaja cyklisti vedľa seba sú od marca v poriadku, ale nie vždy Ďalšími novinkami sú **dovolenie jazdy bicyklom po chodníku aj pre osoby, ktoré sprevádzajú dieťa mladšie ako 10 rokov**, a tiež to, že **v skupine najmenej šiestich cyklistov môžu jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba**. Doteraz mohli cyklisti jazdiť vedľa seba len na cestičke pre cyklistov, na lesnej či poľnej ceste a[ v obytnej zóne](https://www.autoviny.sk/obsah/znacka/obytna-zona). Toto je naozaj **dôležitá zmena**, na ktorú by mali vodiči motorových vozidiel pamätať vždy, keď budú chcieť vynadať cyklistom za to, že nejazdia za sebou. Po novom totiž môžu jazdiť vedľa seba, ale **len v prípade, že ide o skupinu aspoň šiestich cyklistov**. Takto organizovaný útvar cyklistov na ceste zaberá pôdorys ako väčšie nákladné vozidlo. Je potrebné uvedomiť si, že v takomto prípade je jazda vedľa seba bezpečnejšia, keďže zástup cyklistov núti vodiča pri prechádzaní vychádzať čiastočne do protismeru na dlhší čas. Naďalej pritom platí druhý odsek § 55, že na ceste cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou, ak ich nie je aspoň šesť. Okrem toho **pribudol celkovým nový paragraf 59a o osobitných ustanoveniach na bicyklovej ceste**. Po novom platí, že po bicyklovej ceste sa jazdí rýchlosťou najviac 30 km/h, motorové vozidlá majú na takúto cestu vjazd zakázaný a ak výnimku majú, musia dávať všetkým cyklistom prednosť.

Na takýchto križovatkách prednosť sprava neplatí, aj keď nemajú značky regulujúce prednosť v jazde

Dopravná poradňa: Ak je jedna z ciest vedúcich do križovatky vyústením obytnej zóny, pravidlo pravej ruky neplatí. Predmetom sporu pritom môže byť skutočný tvar križovatky.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »