EÚ schválila ďalšiu povinnú novinku, ktorá tu mala byť už dávno. Jej čiastočné nasadenie má pritom prísť už v budúcom roku.

Alkoholový imobilizér by mal vodičovi, ktorý má v dychu nejaké množstvo alkoholu, zabrániť v naštartovaní auta. Nový prvok povinnej výbavy pritom bude mnohým majiteľom áut doslova liezť na nervy, aj keď alkohol nepijú.
Vydané  Text: 

Európska rada neprestáva bežných vodičov zásobovať rôznymi obmedzeniami či nariadeniami. Najnovší počin európskych úradníkov len potvrdil to, čo sme pred pár rokmi považovali za zlý vtip. **Každý vodič nového auta bude musieť už čoskoro podstúpiť dychovú skúšku**. Inak totiž svoje ani len auto nenaštartuje. Je nutné podotknúť, že podobný **systém môže ročne zachrániť stovky životov**. Má pritom aj hačiky. ### Alkoholový imobilizér vás nepustí ďalej **Alkoholový imobilizér v aute**, ktorý bol schválený ešte v roku 2019, **nadobudne čiastočnú platnosť už v júli 2022**. Autá vyrobené po tomto dátume totiž budú musieť mať **povinne namontovanú predprípravu** na takéto zariadenie. [Konkrétne nariadenie Európskej únie s číslom 2019/2144/EU](https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj) podrobnejšie definuje povinnosť automobiliek inštalovať predprípravu na budúce využitie alkoholového imobilizéra. **Zariadenie na vykonanie dychovej skúšky** pritom žiadnym spôsobom neuľahčí používanie auta. Práve naopak. **Podstatou alkoholového imobilizéra je zabránenie vodičovi pod vplyvom alkoholu v tom, aby sa s autom pohol z miesta**. Systém v aute bude prispôsobený tak, že po naštartovaní alebo zapnutí pohonu vás upozorní, aby ste vykonali dychovú skúšku. Ak vám bude v dychu namerané čo i len stopové množstvo alkoholu, ktoré nezodpovedá prednastavenej maximálnej povolenej hladine, svoje vlastné auto nenaštartujete. **Navyše, návrh EÚ počíta s tým, že dané zariadenie na meranie alkoholu v dychu bude celý čas online**. V prípade, že od vás bude niekto požadovať dychovú skúšku, vám teda pošle hlásenie do systému vozidla a výsledok tejto skúšky uvidí.
Kontrola alkoholu v dychu
### Dôvodom je veľký počet nehôd, avšak nadýchať môžete aj keď ste nepili… **Európska rada argumentuje tým, že alkohol za volantom je stále v značnej miere zodpovedný za nehody na cestách**. Pritom mnohé z týchto nehôd bývajú s tragickými následkami. Auto, ktoré bude mať nainštalovaný alkoholový imobilizér by sa teda teoreticky danému vodičovi nemalo naštartovať a nemal by tak spôsobiť dopravnú nehodu. **Myšlienka je viac než dobrá, avšak tu sa vyskytuje hneď niekoľko problémov**. Čo ak dychovú skúšku za opitého vodiča urobí niekto, kto nemá v dychu alkohol? Respektíve opačná strana mince je použitie rôznych hygienických prostriedkov alebo sladkých pokrmov. Alkohol v dychu vodiča sa dá namerať aj po použití ústnej vody. Pri jej použití tesne pred odchodom z domu, môžete mať počas dychovej skúšky v aute problém s naštartovaním. To isté platí aj v prípade, že máte radi niektorú zo sladkých tyčiniek, po zjedení ktorej sa môže v dychu na krátky okamih objaviť stopové množstvo alkoholu.

Alkohol za volantom: Kde si môžete dovoliť jedno-dve pivá?

Tvrdenie, že alkohol za volant nepatrí, má určite opodstatnený pôvod. Veľká časť nehôd, ktoré sa stávajú na našich cestách, má v pozadí alkohol. Na Slovensku už dlhodobo platí tzv. nulová tolerancia alkoholu v krvi, no nie všade je to rovnaké. V Európe dokonca nájdeme krajiny, kde vás nebudú pokutovať ani za viac ako dve pivá. Ktoré sú to?




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.