Týmto autom mení Hyundai všetky pravidlá hry! Opäť dokázali, že vedia robiť veci veľkolepo

Kórejci sú už raz takí. Nikto im nič nedaruje, a preto si nemôžu dovoliť robiť žiadne ústupky. A keď majú svetu dokázať, že sú niečoho schopní, spravia to naozaj veľkolepo. Chcete príklad? Lepší než Hyundai Ioniq 5 nenájdete.
Vydané  Text: 
*Posledný diel nášho seriálu s modelom IONIQ 5 venujeme samotnej jazde. O svoje postrehy sa tentokrát podelí redaktor časopisu Auto motor a šport, Juraj Hrivnák:* Prvá plná akcelerácia je dosť šokujúca, pretože nič okolo vás nenapovedá tomu, že by Ioniq 5 vedel vystreliť na stovku za 5,2 sekundy. A jeho pružné zrýchlenie ohúri ešte viac. **Držím palce čomukoľvek na benzín, aby to s Ioniqom držalo krok v bežnej premávke.** Chcete sa zabávať? Hyundai vám dovolí úplne deaktivovať stabilizáciu.
Na mokrom povrchu sú teda divoké pretáčavé šmyky vzdialené len pár centimetrov od špičky vášho chodidla. Najmä v športovom režime posiela Hyundai citeľne viac výkonu dozadu. Udržať ho v šmyku tak trochu pripomína tanec s medveďom, ale prečo by ste vlastne s medveďom mali tancovať? Vyskúšali sme, zasmiali sme sa, a teraz vážne.**Ioniq 5 vám práve vďaka prebytku výkonu dáva riadnu porciu sebavedomia najmä na diaľnici a pri predbiehaní, kde iným elektromobilom už dochádza šťava.** Hyundai týmto netrpí. Navyše je aj na pomery elektromobilov úžasne odhlučnený. Nevydáva žiadne pazvuky a z jeho spracovania srší vynikajúca kvalita. Na dobrých cestách ma prekvapila vysoká priľnavosť a výborné jazdné vlastnosti. Hyundai dokonca siahol po poriadnych pneumatikách Michelin Pilot Sport miesto nebezpečných ekologických pukov, ktoré obetujú bezpečnosť za pár kilometrov dojazdu navyše. V zákrutách bol preto vynikajúci. To však platilo len na kvalitnej ceste.
Len čo sa povrch trochu vlnil, ukázalo sa, že Ioniq 5 má trochu problém ukočírovať vlastnú hmotnosť a auto sa rado dalo vyhodiť zo stopy do takej miery, že aj na rovnej ceste s poprepadávanými krajnicami bolo potrebné robiť korekcie volantom, aby sa auto udržalo v priamom smere. **Podvozok bol síce naladený komfortne, ale zladenie prednej a zadnej nápravy mohlo byť lepšie, pretože auto si niektoré nerovnosti „posielalo“ spredu dozadu a pôsobilo napriek dlhému rázvoru trochu nepokojne.** Nič strašné, ale vidím tam priestor na zlepšenie. Mimochodom, podobnú charakteristiku má z nejakého dôvodu väčšina áut s batériou v strede.
### Prešpekulovaný Inak bola jazda s novým elektrickým Hyundaiom príjemná. Na dlhších trasách mi trochu chýbala stredová konzola, o ktorú by som si mohol oprieť koleno, ale po zvýšení sedáka sa tento problém takmer vytratil. Taktiež som mal vyššie očakávanie od svetiel. Ich výkon bol priemerný. **Ale dojazd! Bez akéhokoľvek obmedzovania som vedel na jedno nabitie spraviť vyše 360 kilometrov.** V úspornom režime by som isto pokoril aj hranicu 400 km.
Vďaka novému vysokoúčinnému tepelnému čerpadlu by mal byť Ioniq 5 použiteľný aj v zime pri nízkych teplotách. Veľmi sa mi páčilo ovládanie rekuperácie páčkami pod volantom. **Ioniq 5 ponúka najlepší systém, s akým som sa kedy stretol.** Ponúka všetko: funkciu i-Pedal, kde auto takpovediac ovládate iba plynovým pedálom, potom tri stupne klasickej rekuperácie, plus plachtenie a ešte aj tri stupne inteligentnej rekuperácie, ktorá mení intenzitu brzdenia v prípade, že napríklad dobiehate pomalšie auto. Medzi režimami sa prepínate jednoducho a intuitívne páčkami pod volantom.
Veľmi sa mi páčila funkcia maximálnej rekuperácie pri podržaní ľavej páčky. Ak ste ju podržali až do zastavenia, auto komfortne zabrzdilo a zostalo stáť. Po rozbehu bol aktívny ten režim rekuperácie, ktorý ste mali nastavený pred tým. Takto dobre to nemá vymyslené nikto iný. Skvelé audio, odhlučnenie a komfort som si spolu s pohľadmi okoloidúcich užíval plnými dúškami.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.