Aktuality

Najbrutálnejšia Toyota mieri na Dakar: GR DKR HILUX T1+ má pruženie so zdvihom až 35 cm!

Do nasledujúcich pretekov Rely Dakar, ktoré sa konajú od 2. januára v Saudskej Arábii, nasadí TOYOTA GAZOO Racing celkovo štyri posádky. Rovnako ako v roku 2021 bude lídrom továrenského tímu Nasser Al-Attiyah s navigátorom Mathieuom Baumelom. Giniel de Villiers bude jazdiť s navigátorom Dennisom Murphym.

Na svoj druhý Dakar sa vrátia Henk Lategan a Brett Cummings, Shameer Variawa teraz bude tvoriť posádku s navigátorom Daniem Stassenom. Okrem toho tím nasadí úplne nový špeciál Toyota GR DKR Hilux T1+ v súlade s aktualizovanými predpismi pre kategóriu T1. Tento továrenský prototyp, dočasne s povrchovou úpravou nespracovaných uhlíkových vláken, prechádza testovaním v rámci príprav na oficiálne odhalenie ešte počas tohto roka.

Tím využije skúsenosti z pretekov Dakar 2021 a opäť staví na kombináciu skúsených špecialistov, predovšetkým Nassera a Giniela, za súčasnej podpory Henka ako nádejnej posily tohto športového odvetvia. Shameerovým cieľom bude vylepšiť 21. miesto, ktoré dosiahol v predchádzajúcom ročníku pretekov.

Prečítajte si aj:


Toyota má novú terénnu RAV4! Verzia Adventure sa bude predávať aj u nás!

ERIK STRÍŽ


Nasser (Katar) a Mathieu (Francie), víťazi Dakaru 2019, po absolvovaní tohtoročnej Rely Dakar prekonali všetkých súperov na Andalúzskej rely, ako aj cross-country rely Baja Espaňa Aragon. Táto dvojica, ktorá trikrát za sebou vyhrala pohárový seriál FIA World Cup for Cross-Country Bajas, sa bude pri svojom dakarskom návrate v roku 2022 usilovať o štvrté víťazstvo v týchto vytrvalostných pretekoch. Giniel a Dennis (obaja z Juhoafrickej republiky) úspešne čelia konkurentom v národnom cross-country šampionáte Juhoafrickej republiky (SACCS), ktorý je zároveň pomyselnou skúškou pokračujúceho vývoja Toyoty Dakar Hilux. Uvedená dvojica je po troch zo siedmich kôl na samotnom čele uvedeného seriálu a bojuje o zisk titulu.

Pre nehodu v piatej etape Dakaru 2021 boli Henk a Brett z Juhoafrickej republiky nútení odstúpiť potom, ako predviedli vysoko konkurencieschopné výkony v 3. a 4. etape pretekov, teraz sú však pripravení ukázať svoju formu v súboji so skúsenejšími posádkami, ktoré majú pred sebou. Henk si získal pozornosť celého sveta už pri svojej dakarskej premiére a teraz tento mladý jazdec z Johannesburgu, mimochodom niekoľkonásobný majster SACCS, hodlá svoje predchádzajúce skúsenosti v plnej miere zúročiť.

Tím štyroch vozidiel v neposlednom rade završujú Shameer a Danie, rovnako z Juhoafrickej republiky. Shameer, niekoľkonásobný držiteľ juhoafrického majstrovského titulu, absolvoval svoj prvý Dakar v roku 2021, ale teraz ho bude v role navigátora sprevádzať Danie. Danie sa na Dakarskej rely zúčastní po prvýkrát, ale vďaka spoločnému ťaženiu v šampionáte SACCS po Shameerovom boku možno očakávať dokonalú súhru tejto posádky.

V súlade s filozofiou TOYOTA GAZOO Racing, ktorou je vyrábať stále lepšie autá, tím pokračoval v zdokonaľovaní modelu Hilux. Pre ročník 2022 vyvíja novú verziu Toyoty Dakar Hilux v súlade s najnovšími predpismi.

Toyota GR DKR Hilux T1+

Nová Toyota GR DKR Hilux T1+ využije komponenty z Toyoty Hilux predstavenej v roku 2018, ktorá svoje kvality preukázala okrem iného víťazstvom v ročníku 2019. V novej verzii sa však uplatní rad vylepšení vrátane robustnejšieho obutia – pneumatiky sa zväčšili z 32 na 37 palcov a širší je aj behúň (320 namiesto predošlých 245 mm). Nové vozidlo tiež používa dlhší zdvih odpruženia – predošlé maximum 280 mm narástlo na 350 mm.

Toyota nasadí na Dakar nový špeciál GR DKR HILUX T1+, celkovo bude mať až štyri posádky

Pod kapotou nájdeme dvojito preplňovaný benzínový agregát 3,5 litra V6 z úplne novej Toyoty Land Cruiser 300, s ktorým sme sa mohli zoznámiť aj v novej neprehliadnuteľnej verzii GR-S tohto kultového modelu. Uvedený motor štandardne disponuje maximálnym výkonom 305 kW pri 5 200 ot./min. a krútiacim momentom 650 Nm od 2 000 ot./min. V pretekárskej úprave sú však uvedené hodnoty podstatne vyššie.

Za situácie, keď si súťažné tímy TOYOTA GAZOO Racing pripisujú prelomové víťazstvá v súťažiach WEC a WRC, sa pozornosť sústredí na najnovšiu Toyotu Hilux, ktorej odhalenie sa pripravuje na záver roka 2021. Zatiaľ čo tím WEC čelí súperom na asfaltových okruhoch a tím WRC baví fanúšikov na rely pretekoch celého sveta, s uvedeným rely tímom je nutné počítať v najslávnejšom cross-country podujatí motoristického športu, ktorým je Rely Dakar.

Toyota nasadí na Dakar nový špeciál GR DKR HILUX T1+, celkovo bude mať až štyri posádky

Dakar 2022 sa opäť uskutoční výhradne v saudskoarabskej púšti, avšak tentokrát povedie trasa pretekov proti smeru hodinových ručičiek. Preteky odštartujú 2. januára na severe v meste Ha’il a povedú južným smerom cez púšť prezývanú „Pustá končina“. Odpočinkový deň je naplánovaný na 8. januára v Rijáde, hlavnom meste Saudskej Arábie, a potom preteky zamieria juhozápadne do cieľa v meste Džidda (14. januára).

Samotné preteky začnú prológom, ktorý určí štartové pozície pre prvú etapu. Súčasťou podujatia budú aj dve etapy v podobe okruhu, podrobnosti však usporiadatelia ešte len oznámia. A v neposlednom rade sa uskutoční aj klasická maratónska etapa, v ktorej posádky vyrazia z hlavného bivaku na prenocovanie v táborisku bez technickej podpory s následným návratom za servisnými tímami v hlavnom bivaku. Ide o mimoriadne náročnú časť pretekov, ktorá často zohráva v celkovom umiestnení kľúčovú rolu.

Finálna podoba trasy Rely Dakar 2022 bude ešte len oznámená, možno však očakávať, že terénne podmienky budú veľmi podobné ročníkom 2020 a 2021.

Glyn Hall, šéf tímu: „Máme radosť, že môžeme oznámiť zloženie tímu z veľkej časti podobné minuloročnej zostave. S Nasserom a Ginielom ako lídrami nášho ťaženia, spoločne so stále sebaistejším Henkom, sa na ročník 2022 Dakarskej rely mimoriadne tešíme. Náš nový GR DKR Hilux T1+ sa vyvíja dobre a sme si istí, že vďaka tomuto novému vozidlu posunieme v januári našu konkurencieschopnosť na ešte vyššiu úroveň.“

Nasser Al-Attiyah: „Mám veľkú radosť, že sa vraciam s tímom TOYOTA GAZOO Racing na Dakar 2022. Spoločne sme tieto preteky v roku 2019 vyhrali a teraz nám hrá do karát nová pripravovaná strela. S netrpezlivosťou vzhliadam na všetko, čo nás čaká, najmä s novou Toyotou GR DKR Hilux T1+, ktorá je nesporne rýchlejšia a schopnejšia ako predošlé vozidlo.“

Toyota nasadí na Dakar nový špeciál GR DKR HILUX T1+, celkovo bude mať až štyri posádky

Giniel de Villiers: „Dakar sú jedny z najtvrdších pretekov planéty, ale novému Hiluxu dokonale vyhovujú. Nové kolesá, zdvih odpruženia a najmä prechod na preplňovaný benzínový motor z Land Cruisera bude pre naše ťaženie obrovskou zmenou. Motor má skvelú odozvu a umožňuje nám s týmto novým vozidlom jazdiť skutočne na limite. Saudská Arábia sa ukázala ako dôstojný usporiadateľ týchto pretekov, čo očakávame aj v ročníku 2022.“

Henk Lategan: „Moja prvá ochutnávka Dakaru v roku 2021 bola úžasná, ale bohužiaľ náš postup zhatila nehoda v piatej etape. Napriek tomu som si ale istý, že máme tempo ísť na čele pretekov, a nasadenie nového vozidla s preplňovaným benzínovým motorom by malo priniesť napínavý súboj.“

Mathieu Baumel: „Dakarská rely je úžasná výzva, a tak sa už teším na návrat do Saudskej Arábie s Nasserom, aby sme opäť zabojovali o víťazstvo. Nové vozidlo je veľmi sľubné, a ak môžeme súdiť z prvého testovania, nový benzínový motor spoločne s dlhším zdvihom odpruženia a väčšími kolesami by mohli priniesť nárast výkonu, vyššiu mieru kontroly a lepšiu ochranu pred defektmi, čo nám v nedávnej minulosti chýbalo.“

Toyota nasadí na Dakar nový špeciál GR DKR HILUX T1+, celkovo bude mať až štyri posádky

Dennis Murphy: „Pretekanie s Ginielom v seriáli SACCS je z môjho pohľadu neoceniteľné. Teraz mám možnosť pre neho navigovať na Dakare, a čo je ešte lepšie, bude to s novým vozidlom GR DKR Hilux T1+. Toto vozidlo je zaujímavé po mnohých stránkach, ale vďaka zväčšeniu kolies spoločne s dlhším zdvihom bude nielen rýchlejšie, ale aj bezpečnejšie pre posádku.“

Brett Cummings: „Zdá sa, že navigovanie s T1+ bude o niečo ľahšie, najmä s digitálnym itinerárom trasy zabudovaným do palubnej dosky. V Hiluxe skoršej verzie bolo čítanie itinerára pri prudkom brzdení alebo zrýchľovaní často dosť ťažké. Teraz by mal tento problém vďaka dlhšiemu zdvihu a väčším kolesám odpadnúť.“

Danie Stassen: „Účasť na Dakare pre mňa bola ako sen. Mám teraz príležitosť spoločne so Shameerom nastúpiť do najťažších pretekov sveta a už sa nemôžem dočkať, až odštartujeme. Pretekáme spoločne v juhoafrickom šampionáte, takže sa navzájom dobre poznáme. Ale Dakar je prísľubom omnoho väčšej výzvy, väčšej než čokoľvek, čo sme v minulosti spoločne absolvovali.“

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie