
Aktualizácia (28.8.2021) - Tento včera vydaný príspevok sme po upozorneniach niekoľkých čitateľov dočasne stiahli dovtedy, kým si osobne neoveríme správnosť uvedených údajov. Naštartovali sme preto Hyundai Kona electric, ktorý máme práve v redakčnom teste, a prešli sme bratislavský obchvat po celej dĺžke, aby sme overili, ktoré úseky sú vyňaté z obce (max. 130 km/h) a kde je diaľnica stále súčasťou obce (max. 90 km/h).
V súčasnosti je mimo obce úsek diaľnice od vjazdu zo Senca až po vjazd na Most Lafranconi, resp. križovatku Bratislava-Petržalka-Pečňa obojsmerne. V súlade so Zákonom o cestnej premávke č. 8/2009 je na tomto úseku platná najvyššia rýchlosť 130 km/h, ale aj tá je na vybraných úsekoch (napr. v Ružinove) regulérnym dopravným značením znížená na 100 km/h. Systémom líniového riadenia pritom môže byť max. povolená rýchlosť znížená aj na 50 km/h.
Úsek obchvatu D2 od Borov až za Most Lafranconi na úroveň Incheby obojsmerne je diaľnicou v meste s max. rýchlosťou 90 km/h, pričom v tuneli Sitina platí max. rýchlosť 80 km/h.
Potvrdzujeme preto pôvodne vydanú informáciu, že na celom diaľničnom obchvate Bratislavy nie je max. povolená rýchlosť 130 km/h - a aj tá platí iba v častiach mimo obce, ak to nemení iné dopravné značenie.
Upozorňujeme tiež, že na diaľnici mimo obce sa jazdí spravidla v pravom pruhu, ľavé pruhy sa používajú na predchádzanie.







--koniec aktualizácie--
Pôvodný príspevok z 27.8.2021 - 25. augusta 2021 Národná diaľničná spoločnosť informovala o spustení nového systému riadenia dopravy na diaľničnom obchvate hlavného mesta. Oficiálnu správu NDS si môžete prečítať na ich stránke, my sumarizujeme podstatné fakty o tejto novinke.
O čo ide?
NDS už od roku 2016 pripravovala modernizácie a doplnenia informačného a riadiaceho systému diaľnic D1 a D2 na území mesta Bratislava. Včera formálne spustila takzvané líniové riadenie dopravy na diaľničnom obchvate D1 v Bratislave.
Pre vodičov to znamená iba toľko, že na miestach, kde bývajú navádzacie tabule, sú odvčera funkčné aj LED obrazovky, ktoré zobrazujú, okrem iného, aj úpravy najvyššej povolenej rýchlosti pre určitý úsek po prvú križovatku.
Líniové riadenie dopravy má potenciál upokojiť intenzitu dopravy a prípadne redukovať dopravné zápchy tým, že s určitým predstihom motoristom formou značky upraví maximálnu povolenú rýchlosť, napríklad na 60 km/h.
Keď motorista uvidí dopravné značenie na obrazovke s maximálnou povolenou rýchlosťou inou ako 90 km/h, čo je v súčasnosti platná najvyššia rýchlosť na diaľnici v obci, prípadne 130 km/h mimo obce, musí ju akceptovať a podľa tohto značenia sa riadiť.
Prečítajte si aj:
Môžeme naozaj jazdiť rýchlosťou 130 km/h?
Národná diaľničná spoločnosť potvrdzuje, že „v časoch nižších dopravných intenzít a priaznivých poveternostných podmienok bude možné po nich ísť rýchlosťou až 130 km/h.“ Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 v aktuálne platnom znení naďalej uvádza, že na diaľnici v obci sa jazdí rýchlosťou najviac 90 km/h (§ 16 ods. 4), mimo obce je to 130 km/h, prípadne inak podľa platného dopravného značenia.
Diaľničný obchvat Bratislavy (D1) sa bude vynímať z mesta, uviedla NDS vo svojej tlačovej správe. Časť diaľnice D1 medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (dnes výjazd Vajnory) majú byť vyňaté z mesta, takže na tomto úseku bude platiť maximálna povolená rýchlosť 130 km/h, informovala NDS. Tento úsek bude však naďalej bezplatný, teda sa bude dať na ňom jazdiť bez diaľničnej známky. Ide len o formálnu úpravu, samotná vozovka neprejde zmenami. Čo zmenami prejde, je samotná infraštruktúra, podstatné zmeny už prebiehajú a vodiči v Bratislave ich pociťujú vo forme stavebných prác a s tým spojených dopravných obmedzení.
V súčasnosti je mimo obce úsek diaľnice od vjazdu zo Senca až po vjazd na Most Lafranconi, resp. križovatku Bratislava-Petržalka-Pečňa obojsmerne. V súlade so Zákonom o cestnej premávke č. 8/2009 je na tomto úseku platná najvyššia rýchlosť 130 km/h, ale aj tá je na vybraných úsekoch (napr. v Ružinove) regulérnym dopravným značením znížená na 100 km/h. Systémom líniového riadenia pritom môže byť max. povolená rýchlosť znížená aj na 50 km/h.
Úsek obchvatu D2 od Borov až za Most Lafranconi na úroveň Incheby obojsmerne je diaľnicou v meste s max. rýchlosťou 90 km/h, pričom v tuneli Sitina platí max. rýchlosť 80 km/h.
Ako funguje nový systém riadenia dopravy?
Na úseku diaľnice medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (dnes výjazd Vajnory) je dnes rozostavaných 178 senzorov, ktoré sledujú aktuálne podmienky na ceste.
„Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia (teplota, zrážky, dohľadnosť),“ uvádza NDS. Údaje z týchto senzorov sú overované, vyhodnocované a na základe prepočtov systém generuje predikcie, predpovede.
Zaujímavosťou je, že prehodnocovanie prebieha každú minútu, teda by sa nemalo stávať, že aj v období s prázdnou diaľnicou by na obrazovke svietila značka 50 km/h.
V ideálnych podmienkach budú dopravné značky zhasnuté, naopak v prípade ich zhoršenia či závažných incidentov sa na značkách rozsvietia zodpovedajúce obmedzenia, zákazy alebo výstrahy, uvádza NDS.
Prečítajte si aj:
Čo bude nasledovať?
V druhej etape zavádzania líniového riadenia dopravy bude nasledovať úsek D2 výjazd Mlynská dolina – križovatka Jarovce, potvrdzuje NDS.
Neskôr NDS plánuje predĺžiť líniové riadenie na D1 až po Senec a na D2 po budúci uzol Bratislava, sever (dnes Stupava).
Líniové riadenie bude zároveň aplikované aj na stavbách obchvatu Bratislavy v zodpovednosti koncesionára PPP projektu, a to na D4 v úseku Bratislava, Jarovce – Bratislava, Rača a na R7 v úseku Bratislava, Nivy – Bratislava, juh, v smere do Bratislavy tiež pred uzlom Bratislava, juh.
Po líniovom NDS v ďalšom kroku plánuje spustiť aj sieťové dopravné riadenie, čo znamená, že systém bude odporúčať aj vhodné náhradné obchádzkové trasy.