Porsche Cayenne Turbo GT: Vyskúšali sme superšportové SUV, ktoré prekonalo rekord na Nürburgringu!
Hľadáte jediné auto do rodiny, ktoré zvládne všetko? Porsche Cayenne Turbo GT je superšport, SUV a diaľničná limuzína v jednom!
Vydané Text: Peter Orosz
- Ako prvá redakcia na Slovensku sme vyskúšali nové Porsche Cayenne GT
- S paketom Sport Chrono Package akceleruje z 0 na 100 km/h za fantastických 3,3 sekudy
- Zisťovali sme, čo sa zmenilo na pohonnom ústrojenstve so štvorlitrovým osemvalcom
- Kapacita nádrže Cayenne GT je až 90 litrov, čo ho predurčuje na dlhé trasy diaľnicami
- Porsche Cayenne GT jazdil motoristický novinár Peter Orosz vo Švédsku
### NA OKRUHU
Keďže sme však nechceli, aby nám cestu skrížili ekologickí aktivisti na čele s Gretou Thunberg, vybrali sme sa po prílete z letiska priamo na tamojší závodný okruh Gotland Ring s dĺžkou 7,3 km, ktorý si od miestnych jazdcov vyslúžil prezývku „malý Nürburgring“. Členitý reliéf, rýchle, pomalé aj dvojité zákruty, šikany či vlásočnice. **Skutočne dokonalé miesto na overenie schopností každého auta.**
Inžinieri z Porsche si dali záležať na tom, aby bol Cayenne Turbo GT použiteľný aj na závodnej trati. Rozhodne nešlo len o osadenie výkonnejšieho motora pod kapotu. Okrem toho, že **osemvalec dostal pevnejšie ojnice, piesty či dokonca kľukový hriadeľ,** prepracované boli aj ďalšie časti vozidla. Gigantickému výkonu prispôsobili tiež vodou chladenú 8-stupňovú prevodovku s pohotovejším radením. Na nižšej hmotnosti má podiel špecifický titánový výfuk s vynechaným stredovým tlmičom a karoséria zas môže rátať s karbónovou strechou, karbónovými aerodynamickými prvkami a odľahčenými 22-palcovými diskami kolies. Exteriéru dominujú ďalšie funkčné prvky ako napríklad väčšie nasávacie otvory či aktívny zadný spojler, ktorý poskytne o 25 kg väčší prítlak v porovnaní s modelom Turbo S. K tomu všetkému si môžete ešte prirátať o niečo tuhší, o 17 mm znížený vzduchový podvozok či na mieru vyvinuté pneumatiky Pirelli P Zero Corsa. Výsledok?
Pri prvotnom zrýchlení z miesta vás hrubá sila zaprie do športovej sedačky a mohutná karoséria sa chvíľkovo nakloní dozadu. Je neuveriteľné, ako dokážu systémy v spolupráci s pohonom všetkých štyroch kolies preniesť kolosálnych 850 Nm krútiaceho momentu na cestu bez akéhokoľvek preklzu so zachovaním maximálnej stability, **spoza volantu nie sú pri plnom zrýchlení potrebné takmer žiadne korekcie smeru.** Prevodovka v športovom režime okamžite reaguje a nechá motor vytočiť až k červenému poľu. Na dvojke prekračujeme rýchlosť 100 km/h a Cayenne Turbo GT začína tušiť, že dnes sa nepôjde na spotrebu.
Krátko pred koncom prvej rovinky mi v spätnom zrkadle udrie do očí aktívny zadný spojler, ktorý sa automaticky vysúva do prvej polohy. Prišiel čas brzdiť, no už v prvej zákrute sa ukázalo, že so spomaľovaním sa nemusíte ponáhľať. Všetky zmysly vám síce podvedomo šepkajú, že v prípade 2 300 kilogramov vážiaceho SUV by bolo vhodné zošliapnuť brzdový pedál o niečo skôr, no karbón-keramické brzdy vypĺňajúce takmer celý vnútorný priemer 22-palcových diskov prekonávajú všetky prvotné očakávania. Keď však príde správny čas, musíte na ne razantne dupnúť, pretože samotný pedál je v športovom režime o niečo tvrdší. Zároveň dovoľuje relatívne presné dávkovanie brzdného účinku. **Pomerne tuhé je tiež samotné riadenie, ktoré v športovom režime presne a rýchlo reaguje na pohyby volantom.** Jeho veniec obtiahnutý alcantarou navyše krásne padne do ruky a poskytuje slušný grip, takže sa vám len tak nevyšmykne z rúk. Na okruhu s ním však musíte zaobchádzať jemne, Cayenne Turbo GT potrebuje čas na prenos hmotnosti pred vjazdom do zákruty.
### HRANICE MOŽNÉHO
Napriek tomu, že znížený podvozok a trojkomorové vzduchové odpruženie krásne optimalizuje náklony karosérie, fyzikálne zákony oklamať nedokážu. Ak to s rýchlosťou preženiete, alebo budete chcieť Cayenne prekvapiť náhlou zmenou smeru, začne sa vzpierať. A to nechcete. Autu musíte vopred naznačiť, čo sa chystáte urobiť. **Najlepšie jemnými pohybmi volantu či citlivou prácou s pedálmi.** Po zoznamovacom kole sme začali výraznejšie zrýchľovať a nás neprestávalo prekvapovať, s akou chuťou sa Porsche Cayenne vrhalo do zákrut, v ktorých pôsobilo až prekvapivo neutrálnym dojmom. Podvozok a riadenie s vodičom neustále komunikujú a dávajú mu včas vedieť, kde by bolo vhodné pri ďalšom kole upraviť štýl jazdy či znížiť rýchlosť. Napriek tomu **má skutočné limity Porsche položené vysoko, no treba otvorene priznať, že dostať sa k ním vyžaduje poriadnu dávku odvahy aj šoférskeho umenia.** So všetkými pomocnými elektronickými funkciami však zvládne svižnú jazdu na okruhu aj človek bez pretekárskej licencie.
A v tom tkvie zmysel tohto auta. **Nikto neočakáva, že majestátny Cayenne Turbo GT nahradí na okruhu 911ku.** Väčšinu času strávi toto SUV na bežných cestách, kde bude robiť pasažierom radosť prvotriednym spracovaním a komfortom pre 4 dospelé osoby s batožinou. Je neuveriteľné, že s jediným autom môžete zdolávať obrubníky pred nákupným centrom, vybrať sa s rodinou na výlet do hôr a pri jazde na nemeckej diaľnici dosiahnuť rýchlosť 300 km/h. A keď vás rovná cesta náhodou prestane baviť, s modelom Turbo GT stačí kedykoľvek odbočiť na najbližší závodný okruh a znepríjemniť život legendám od Ferrari, McLarenu či Lamborghini.
[CAR id=17114]
[TECHNICKÉ ÚDAJE na stránke výrobcu](https://www.porsche.com/international/models/cayenne/cayenne-models/cayenne-turbo-gt/)
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!