Natankovali ste nesprávne palivo? Dajte si pozor aj na otvorenie vodičových dverí

Ak ste natankovali nesprávne palivo, nestresujte. Zavolajte si hneď asistenčnú službu, ktorá vám pomôže.
Vydané  Text: 

V dnešnej hektickej a uponáhľanej dobe nie je žiadnym prekvapením, že sa z času na čas niekomu podarí natankovať nesprávne palivo. Stať sa to môže najmä vtedy, ak v práci jazdíte na jednom aute a doma zase na inom. Vo všeobecnosti platí, že čím skôr si to uvedomíte, tým menšie výdavky budete mať. Bohužiaľ sa niekedy aj tak môže stať, že si to uvedomíte neskoro. Čo robiť v takomto prípade? Hlavne si zachovajte chladnú hlavu a pokiaľ ste auto ešte nenaštartovali, neotvárajte ani dvere na vodičovej strane. Moderné autá majú totiž palivové systémy urobené tak, že v prípade otvorenia vodičových dverí sa ihneď zaktivuje palivové čerpadlo, ktoré si do potrubia nasaje určité množstvo benzínu alebo nafty. Ak ste boli totálne „na suchu“, môže mať takáto nevinná vec finančné následky. ### Nafta v benzíne nie je katastrofa, no neskúšajte to **Nafta v benzíne nemusí byť takým problémom**, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Hrdlo benzínovej nádrže má síce menší priemer, ako tankovacia pištoľ nafty, no keď ste obdarený nadľudskou silou a šikovnosťou, prípadne máte staršie auto, treba ihneď zakročiť. Pokiaľ ste si totiž všimli, že tankujete diesel do benzínu a **nepresiahli ste ešte čerstvo natankované 3 litre**, môžete nádrž doplniť na maximum benzínom a ďalej pokračovať. Keď sa však stane, že ste natankovali plnú a všimnete si to ešte na čerpacej stanici, neštartujte. Ihneď si zavolajte asistenčnú službu, ktorá vám nádrž vyčerpá alebo vás odnesie do servisu. Najlepšie bude ak sa budete riadiť aj vyššie uvedeným pravidlom a neotvoríte vodičove dvere. V horšom prípade, keď si to všimnete až za jazdy, nehrozí závažnejšie poškodenie motora. **Auto ihneď odstavte na krajnici** a zavolajte si odťahovku. Teraz vám už nič iné okrem vyčistenia palivovej sústavy nepomôže.
### Benzín v nafte môže spôsobiť katastrofu **Benzín v nafte je omnoho väčším problémom**. Nafta má totiž isté fyzikálne vlastnosti, ktoré sú už pri návrhu motora brané do úvahy. Je to najmä jej viskozita a mazacie schopnosti. Keďže natankovať benzín do nafty z hľadiska šírky hrdla nie je takým problémom, odporúčame vám, v prvom rade, **sa opäť riadiť pravidlom troch litrov**. Ak totiž natankujete malé množstvo benzínu do nádrže a následne ju dotankujete na plnú kapacitou naftou, nehrozí väčšie riziko. **Keď však natankujete plnú, určite za žiadnych okolností neštartujte alebo neotvárajte vodičove dvere**. Benzín v palivovej sústave by totiž mohol nenávratne poškodiť palivové čerpadlo. Nestalo by sa tak samozrejme okamžite, no prevencia je dôležitá. Zavolajte si asistenčnú službu, ktorá vás donesie do servisu, kde sa už skúsený mechanik o všetko postará.
### Varovné príznaky neignorujte Môže sa však stať, že si to nevšimnete a z autom vyrazíte na cestu. Po pár prejdených kilometroch, kedy sa už benzín dostane do palivovej sústavy a začne jeho spaľovanie, dôjde k zopár veciam. **V prvom rade začne auto výrazne strácať na výkone a klesnú mu aj otáčky**. Neskôr **začne motor bežať nepravidelne a za autom sa objaví dymová clona**. Tá je dôsledkom nedokonalého spaľovania benzínu. Ak to budete aj tak ignorovať a s autom pôjdete ďalej, na rade bude pravdepodobne **palivové čerpadlo**. To je totiž automaticky premazávané nasávanou naftou. Keďže benzín má dobré vlastnosti ako rozpúšťadlo a je pomerne suchý, okamžite dôjde k rozpusteniu povrchovej vrstvy nafty v čerpadle a to sa tak začne prehrievať. Pri nepozornosti dokonca môže dôjsť k jeho zadretiu a k poškodeniu motora. Jeho následná výmena a vyčistenie všetkých súčastí motora je pomerne finančne náročná úloha. Dávajte si preto pozor, pretože chvíľka nepozornosti vás môže vyjsť poriadne draho.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.