Toyota ukázala svoj športový hyper-hybrid: GR010 HYBRID HYPERCAR

Tím TOYOTA GAZOO Racing štartuje novú éru vytrvalostných súťaží a odhaľuje svoje úplne nové vozidlo GR010 HYBRID Le Mans Hypercar, ktoré nasadí do svetového šampionátu vytrvalostných súťaží (WEC) 2021.
Vydané  Text: 
Úradujúci majstri sveta a trojnásobní víťazi pretekov Le Mans budú obhajovať titul v súboji s novými konkurentmi z radov továrenských výrobcov, proti ktorým nasadia pretekársky variant budúceho cestného hypercaru s využitím technológie pohonu vyvinutej pre model TS050 HYBRID, na ktorú špeciálne odkazuje nové označenie „Racing Hybrid“. GR010 HYBRID je prototyp pretekárskeho vozidla, ktoré v priebehu posledných 18 mesiacov vyvinuli konštruktéri z nemeckého Kolína nad Rýnom v spolupráci so špecialistami na elektrické hybridné pohony v japonskom centre Higaši Fudži. GR010 HYBRID používa výkonný pretekársky variant hybridného pohonu všetkých kolies s dvojito preplňovaným 3,5-litrovým motorom V6 s výkonom 680 koní, roztáčajúcim zadné kolesá, v kombinácii s jednotkou motor-generátora s výkonom 272 koní od firiem AISIN AW a DENSO, ktorá slúži na pohon predných kolies. Celkový výkon je limitovaný hranicou 500 kW (680 koní), čo znamená, že prepracovaná elektronika GR010 HYBRID obmedzuje výkon motora podľa aktuálnej výšky hybridnej posily. Nový markantný vzhľad pretekárskeho prototypu odráža podobu predobrazu, ktorým je hypercar „GR Super Sport“, ktorý sa verejnosti po prvýkrát predstavil v rámci ukážkovej jazdy a slávnostného návratu trofeje pri pretekoch 24 hodín Le Mans 2020. Vývoj tohto modelu zatiaľ nebol dokončený. Nové bojové sfarbenie tímu TOYOTA GAZOO Racing na znamenie novej éry zahŕňa špeciálne stvárnenie písmen „GR“, ktoré odkazuje na pevnú väzbu medzi pretekárskymi automobilmi Toyota a cestnými vozidlami tejto značky. TOYOTA GAZOO Racing vstupuje do svojej deviatej sezóny WEC s rovnakou jazdeckou zostavou, ktorá tímu počas ťaženia v sezóne 2019/2020 priniesla slávu víťazov pretekov Le Mans i titul majstra sveta. Novo korunovaní svetoví šampióni Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López sa budú striedať za volantom vozidla GR010 HYBRID č. 7, zatiaľ čo posádku v zložení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley uvidíme za volantom vozidla č. 8. V úlohe náhradného a testovacieho jazdca bude i naďalej pôsobiť Nyck de Vries. Posádky už odštartovali intenzívny program vývoja modelu GR010 HYBRID. V súčasnosti majú za sebou dve trojdňové skúšky, počas ktorých sa tím adaptuje na nové pravidlá prinášajúce zásadnú zmenu z hľadiska výkonu i celkového ponímania pretekov. V snahe o zníženie nákladov priniesli nové predpisy nárast hmotnosti modelu GR010 HYBRID o 162 kg a zníženie výkonu o 32 % v porovnaní s predchodcom TS050 HYBRID. Očakáva sa, že čas na kolo v pretekoch Le Mans narastie približne o 10 sekúnd. Vozidlo je zároveň celkovo väčšie – o 250 mm dlhšie, 100 mm širšie a 100 mm vyššie. Úplne prvýkrát od začiatku účasti v projekte WEC bude TOYOTA GAZOO Racing pretekať bez zadnej jednotky motor-generátora (MGU), pretože predpisy prikazujú jediný motor-generátor na prednej náprave. To znamená, že GR010 HYBRID po novom vyžaduje štartér a sú potrebné aj čisto hydraulické zadné brzdy. GR010 HYBRID sa môže pochváliť najmodernejšou aerodynamikou, ktorá prešla optimalizáciou účinnosti s využitím najvýkonnejšieho softvéru pre výpočtovú dynamiku kvapalín, ako aj testovaním v aerodynamickom tuneli. Nové technické predpisy povoľujú len jeden homologovaný body kit s jediným nastaviteľným aerodynamickým prvkom. Model GR010 HYBRID bude preto súťažiť s rovnakou špecifikáciou na okruhoch vyžadujúcich nízky i vysoký prítlak, pričom jedinou možnosťou bude meniť aerodynamické vlastnosti rozdielnym nastavením zadného krídla. V najvyššej kategórii WEC a v rámci pretekov Le Mans sa úplne prvýkrát zavádza tzv. „rovnosť výkonu“, pričom organizátori budú preteky od pretekov upravovať výkon všetkých vozidiel s príslušnými dôsledkami pre využívanie energie a hmotnosť. Cieľom opatrení je dosiahnuť identické výkonové vlastnosti všetkých vozidiel kategórie Le Mans Hypercar. Mali by sa tak zabezpečiť konkurencieschopné podmienky pre súboj tímu TOYOTA GAZOO Racing so súpermi v kategórii hypercarov, ktorými sú Scuderia Cameron Glickenhaus a ByKolles Racing, ako aj tímom Alpine s vozidlom LMP1, ktoré bude ďalšou výzvou. Súboje budeme sledovať v šiestich pretekoch na troch kontinentoch, počnúc podujatím 1000 míľ Sebringu dňa 19. marca, po ktorom má nasledovať 6 hodín v Spa-Francorchamps (1. mája) a zlatý klinec sezóny, ktorým budú preteky 24 hodín Le Mans v dňoch 12. a 13. júna 2021. Na 18. júna 2021 sú naplánované preteky v Monze, prvé vytrvalostné podujatie svetového šampionátu na tomto okruhu od roku 1992, a následne sa tímy vydajú na okruh Fudži Speedway (26. septembra) a do Bahrajnu (20. novembra) – vo všetkých prípadoch ide o šesťhodinové podujatia.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.