TEST - Nový Mercedes-Benz Triedy GLA si vyslúžil obrovský obdiv pre veľké zmeny vo svojej druhej generácii. Ale naozaj sa toho zmenilo tak veľa?
Je to nedostatok? Prehnané šetrenie? Nemyslíme si. Mercedes-Benz veľmi dobre váži svoje kroky a ak vie, že na kompaktné SUV či crossover bude úplne vyhovovať štandardný podvozok s MacPherson vpredu a multilinkom vzadu, nemáme ho dôvod spochybňovať. Aj vďaka nemu má novinka pozoruhodnú svetlú výšku okolo 20 centimetrov a vysoký posed. Vodič s pasažiermi totiž majú pod sedadlami trakčné 200-článkové 5-modulové akumulátory, ktoré v prípade verzie s maximálnou kapacitou 66 kWh a napätím 420 V umožňujú dojazd do 486 km (NEDC).
Mercedes-Benz EQA 250 má pohon prednej nápravy pomocou asynchrónneho motora, maximálny výkon 140 kW, maximálny krútiaci moment 375 Nm, akceleráciu 0-100 km/h za 8,9 sekundy a spotrebu energie priemerne 15,7 kWh/100 km podľa metodiky NEDC. Maximálna rýchlosť je 160 km/h.
[CAR id=17100]
[GALLERY id=31262]
### Prvá jazda na Mercedes-Benz EQA 250 od auto motor a šport
[Nemecký auto motor und sport](https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-benz-eqa-kompakt-suv-gla-elektroantrieb/), ktorého slovenskou verziou sme práve my, práve vydal prvú jazdu na elektrickom SUV Mercedes-Benz EQA 250. Náš kolega Clemens Hirschfelda na vozidle prešiel prvé kilometre po Stuttgarte a podelil sa o svoje dojmy, z ktorých vám teraz prinášame výber po redakčnej úprave:
Takže, teraz to začína. Zapnite bezpečnostné pásy, nohu položte na brzdový pedál, stlačte štartovacie tlačidlo a páčku za volantom stlačte do polohy D. EQA 250 sa rozbieha rýchlo a celkom potichu. Elektromotor na prednej náprave má maximálny výkon 140 kW a vysoký krútiaci moment 375 Nm, a to od začiatku akcelerácie z akejkoľvek rýchlosti, zimné pneumatiky s kolesami s 18-palcovým priemerom dokážu aj prekĺzavať. V závislosti na jazdnom režime (Eco, Normal alebo Sport) reaguje EQA na povely akcelerátora viac-menej spontánne, pokrok v rýchlosti je vždy svižný, no nikdy búrlivý.
Brzdenie je nevyhnutné iba zriedka, pretože počas bežnej jazdy sa po uvoľnení akceleračného pedála spustí režim rekuperácie energie, ktorý dokáže auto značne spomaliť. Sila rekuperácie sa reguluje pomocou pádiel za volantom v piatich úrovniach, od silného brzdenia až po plachtenie bez odporu. A keď sa tak uvoľnene valíte po ceste B10 smerom k *Benz City*, okamžite si všimnete, ako dobre je EQA izolovaná a spracovaná. Nič nevŕzga, nie sú tu žiadne nelichotivé zvukové prejavy materiálov. Len keď prechádzame po ľadom pokrytej vozovke, spod podvozku počuť rachotenie narážajúceho ľadu. Na želanie dodávané adaptívne tlmiče v testovacom vozidle dokážu elegantne tlmiť nárazy. SUV je celkovo dobre pripravené na to, aby poskytovalo vysokú mieru komfortu.
Vďaka veľkým sklám a panoramatickej streche máte nádherný výhľad na celé okolie vozidla. Vodič si tiež môže trochu vychutnať výhľad, keď je aktivovaný tempomat. EQA automaticky udržuje bezpečnú vzdialenosť od ostatných účastníkov cestnej premávky a zostáva bezpečne v strede jazdného pruhu.
Dokáže však ešte viac. Digitálny kouč pomáha šetriť energiu. Navigácia počíta trasy s prihliadnutím na zastávky, topografiu, počasie, dopravnú situáciu a vaše vlastné jazdné vlastnosti. Určite to pre našu prehliadku mesta a prvú jazdu nevyhnutne nepotrebujeme, najmä preto, že Mercedes sľubuje podľa WLTP dojazd viac ako 420 kilometrov, podľa NEC 486 kilometrov.
Ale čo keby sme chceli spontánne odjazdiť tých 650 kilometrov do Hamburgu? Potom navigačný systém navrhne trasu vrátane 30-minútovej prestávky na nabíjanie. Počas tejto doby môže EQA rýchlo nabiť svoje batérie na 80 percent kapacity prostredníctvom nabíjačky s konektorom CCS s maximálnym výkonom 100 kW. Platba sa vykonáva pomocou nabíjacej karty *Mercedes me Charge*, ktorá funguje na viac ako 450 000 nabíjacích miestach na striedavý a jednosmerný prúd v 31 krajinách.
EQA nás pri prvej krátkej jazde zaujala. Jazdí pokojne, pohodlne, prezentuje sa vysoko kvalitne a s inteligentným manažmentom energie. Domáca cena aj so štátnymi príspevkami je iba okolo 40 000 eur, čo na e-SUV s dojazdom viac ako 400 km vôbec nie je veľa.
V Nemecku sa bude dať objednať cez internet už od 4. februára. Potom bude k dispozícii u predajcov na jar 2021, podobne aj na Slovensku. Základná cena v Nemecku je 47 540,50 eur, no bude možné uplatňovať aj príspevky od štátu. Slovensko má doterajšie dotácie fakticky rozdané, ďalšie by mali prísť v budúcom roku a cena Triedy EQA by sa nemala drasticky líšiť od tej nemeckej.
[GALLERY id=31259]