Opravy sú na nových autách čoraz zložitejšie! Do týchto sa doma vôbec nepúšťajte!

Hobby, vášeň, alebo iba možnosť, ako ušetriť peniaze. Dôvodov, prečo si robiť svojpomocné opravy na aute, je mnoho. Ukážeme vám, na čo si treba dať pozor, čo si môžete spraviť sami a kde môžete ušetriť.
Vydané  Text: 
Skrutkovať dokáže každý. Naozaj každý. Ak sa vám už bez úrazu podarilo zmontovať skrinku s pribaleným kľúčom, tak máte predpoklady, aby ste vlastnoručne dokázali spraviť drobné opravy aj s náradím vo vašom vozidle. Len sa treba odhodlať. Zatiaľ totiž nik učený z neba nespadol. Začnite najprv s drobnosťami. Ak by ste sa totiž pustili do náročnejšej opravy, mohlo by sa stať, že vás prvý neúspech odradí od ďalšieho pokračovania.
Treba začať obhliadkou, po ktorej zvážite, či sa pustíte do riešenia problému vy, alebo to necháte na iných. Indíciami na nie úplne bezproblémové vozidlo sú poškodené káble, prípadne hadičky. Máte dosť oleja a chladiacej kvapaliny? **Nízka hladina týchto náplní môže naznačovať netesnosti motora, pozrite sa preto, či nezostávajú niekde olejové alebo iné mokré škvrny.** Pokiaľ náhodou práve netečie chladič, prípadne sa pre poškodenú hlavu valcov nemieša olej s vodou, môže ísť o jednoduchšie poruchy, ktoré dokáže odstrániť aj laik. Dokonca zvládnete spraviť aj menšie karosárske opravy a ušetríte tým peniaze. S leštiacimi prípravkami prípadne so špeciálnymi odstraňovačmi škrabancov sa zbavíte aj zranení z každodenného jazdenia. Niekedy na to postačujú aj korekčné ceruzky vo farbe vozidla, ktoré dostanete v predajniach automobilových potrieb a doplnkov. Pozrite sa aj na disky kolies, ktoré dokážu o stave auta veľa povedať. **A tým nemyslíme iba hĺbku dezénu, ktorú si jednoducho skontrolujete eurovou mincou** – ak vidíte zlatistý okraj, je najvyšší čas, aby ste sa začali zamýšľať nad kúpou nových pneumatík. Stav zjazdenia pneumatík niečo napovie aj o stave podvozka. Výrazne zjazdená hrana pneumatík na vnútornej alebo vonkajšej strane hovorí o potrebe nastavenia geometrie prednej nápravy. Okrem toho sa tak prejavujú aj poškodené uloženia kolies, tlmiče či ramená. ### JE TO V TRÉNINGU Prípadné omyly sú na to, aby ste sa z nich poučili. Na tom vyrástli všetci domáci majstri. Začínajúci majstri potrebujú v podstate iba tri veci: čas, vôľu učiť sa a trochu odvahy, aby sa pustili do práce. Potom už existuje iba málo momentov v živote motoristu, keď sa cíti lepšie ako počas prvej jazdy po vlastnoručne zvládnutej oprave. Napriek všadeprítomnej elektronike, bezpečnostným systémom a vzájomnému prepojeniu jednotlivých prvkov, zostáva dosť priestoru na realizáciu pre domácich majstrov aj v dnešných moderných autách, čo môže viesť k úsporám peňazí. **Štatistiky vravia, že 20 až 25 percent ročných prevádzkových nákladov osobných automobilov zhltnú návštevy servisu.** Získali ste práve chuť zobrať skrutkovač? Pri prvých jednoduchších prácach nemáte veľmi čo pokaziť a tie, ktoré sme vám zhrnuli, dokážu znížiť náklady na približne tri štvrtiny servisných zásahov ročne. Avšak skôr, ako sa vrhnete na skrutkovač, venujte nám trochu pozornosti. Ako pri všetkom, aj tu platí, že plánovanie je polovica úspechu. Jedno z najpodstatnejších základných pravidiel hovorí: najprv si dobre premyslite, čo chcete robiť a čo na to potrebujete. Koľko miesta? Koľko času? Koľko rúk? Špeciálne náradie? Náhradné dielce? Pokiaľ máte iba podzemné parkovacie miesto a vaša výbava pozostáva z vlastných prstov a kladiva, zaobstarajte si aspoň základné náradie. Prípadne sa opýtajte kamaráta, ktorý má už čosi za sebou a mohol by mať aj správne náradie. S tým sa spája viacero výhod: štvorica očí aj rúk je lepšia, práca potom ide veselšie od ruky a môžete vyťažiť aj zo skúseností spolupracovníka.
### OBRÁŤTE SA NA KLUBY Pokiaľ hľadáte rovnako zmýšľajúcich ľudí, skúste sa obrátiť na rôzne automobilové kluby a fóra. Často bývajú dobre zorganizovaní a na internetových fórach, prípadne na stretnutiach, môžu poskytnúť cenné rady. Okrem toho tam nájdete aj hodnotné rady a podporu pre vlastné pracovné projekty. A to máva najmä v začiatkoch cenu zlata. Aby toho nebolo málo, ľudia vedia poskytnúť aj rady, ako sa vyhnete najčastejším chybám, prípadne povedia, aké triky použiť, aby ste na konci mali úsmev na tvári. Napredovať môžete aj bez týchto rád. **Aj v našich knižniciach a kníhkupectvách nájdete servisné príručky, ktoré poskytnú základné návody na prácu.** No a kde sa môžete pustiť do práce? Ideálna je vlastná garáž s kompletnou výbavou a jamou. Niečo zvládnete aj v bežnej podzemnej garáži, nie tak dávno sa robili opravy aj na parkoviskách. Dnes môžete využiť služby samoobslužných garáží, ktoré si prenajmete. V niektorých ponúkajú jamu a podpery, ale našli sme aj také, kde máte k dispozícii veľký zdvihák. Široká ponuka náradia je samozrejmosťou. Ceny za prenájom takejto garáže sa začínajú od približne 6 eur za hodinu, záleží, koľko času potrebujete. Už len nájsť odvahu, všetko si dobre premyslieť, pripraviť a začať.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia