Fiat vyriešil najväčší problém základného Tipa! Nie každého však táto správa poteší

**Ponuka low-endových modelov na slovenskom trhu je opäť relatívne slabá.** Prišli sme o vďačné modely Škoda Rapid/SEAT Toledo a v ponuke tiež pomaly dožívajú francúzske dvojičky Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, ktorých nástupcov zrejme neuvidíme. Svojich náhradníkov nedostali (z rôznych príčin) ani kedysi populárne modely Renault Fluence či Chevrolet Cruze. Nájsť pomerne veľké rodinné auto do 15… Prečítať celé
Vydané  Text: 
**Ponuka low-endových modelov na slovenskom trhu je opäť relatívne slabá.** Prišli sme o vďačné modely Škoda Rapid/SEAT Toledo a v ponuke tiež pomaly dožívajú francúzske dvojičky Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, ktorých nástupcov zrejme neuvidíme. Svojich náhradníkov nedostali (z rôznych príčin) ani kedysi populárne modely Renault Fluence či Chevrolet Cruze. Nájsť pomerne veľké rodinné auto do 15 000 eur tak v súčasnosti nie je vôbec jednoduché. **Mnohí slovenskí motoristi sú odkázaní na dva modely – Daciu Logan/Sandero a Fiat Tipo.** Kým Dacii sme sa podrobne venovali v predchádzajúcich príspevkoch, dnes sa pozrieme na modelovú rodinu Tipo, ktorá taktiež prichádza s niekoľkými inováciami.
Asi najzaujímavejšia správa sa týka výmeny základnej motorizácie. Archaická atmosférická **1.4-ka bola simplistická a jej majitelia sa nemuseli trápiť s následkami priameho vstrekovania či turbom,** no absencia výkonu či krútiaceho momentu robila v pomerne veľkom Tipe problémy pri predbiehaní. Pokojne jazdiacim vodičom vyhovovala, no skromných 70 kW (95 k) ste museli pri akejkoľvek potrebe dynamiky hľadať až pri 6 000 ot./min. a krútiaci moment 127 Nm jednoducho na plne naložené auto nestačil. Modernizovaná verzia získa do ponuky úplne nový základnú motorizáciu s jemne vyšším výkonom 74 kW (100 km), ale podstatne lepším krútiacim momentom až 190 Nm. Kde je háčik? Už nepôjde o jednoduchý motor, ale o trubom dopovaný litrový trojvalec. **S touto skutočnosťou budú mať problém najmä konzervatívnejší motoristi, ktorí preferujú overenú klasiku pod kapotou.**
Nová rodina zážihových preplňovaných motorov FireFly vychádza z modulárnej konštrukcie s jednou valcovou jednotkou s objemom 0,33 litra. Nové motory majú celohliníkovou konštrukciu, vďaka čomu sú ľahké (trojvalcová verzia váži iba 93 kg). Blok valcov vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Teksid je vyrobený z vysokotlakovej hliníkovej zliatiny a disponuje špecifickou architektúrou kľukovej skrine, ktorá prináša optimálnu rovnováhu medzi výkonovými parametrami, hmotnosťou a štrukturálnou pevnosťou. Priame vstrekovanie paliva má taktiež svoje nesporné výhody, avšak pri mestskom používaní môže z dlhodobého hľadiska spôsobovať problémy spojené s riedením oleja a karbonizáciou. Všetky detaily novej motorizácie ešte zverejnené neboli, rovnako nemám informácie o tom, či v ponuke naďalej zostane obľúbený 1.4 T-Jet 120 k, alebo jeho miesto preberie len silnejšia verzia z modelového radu FireFly.
Zmeny sa dotknú aj použitej výbavy. Zaujímavosťou multimediálneho systému UConnect 5 s 10,25-palcovým displejom je možnosť pripojenia dvoch Bluetooth zariadení naraz, pred volantom bude mať vodič k dispozícii digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou sedem palcov. Vzadu aj vpredu sa nachádzajú Full LED svetlomety, **palubná technika obsiahne technologický balíček Advance Driver-Assistance Systems (ADAS)** s rozpoznávaním dopravných značiek, odporúčaním optimálnej rýchlosti, aktívnym udržiavaním v jazdnom pruhu či snímanie mŕtveho uhla. K dispozícii bude tiež komfortná funkcia bezkľúčového odomykania a štartovania Keyless Entry/Go.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »