Aktuality

Euro NCAP predstavil nové bezpečnostné testy! Mnohé autá v nich prepadli

Počet smrteľných nehôd vo svete postupne klesá. Od začiatku deväťdesiatych rokov sa totiž vo výraznejšej miere začali automobilky sústrediť na pasívnu aj aktívnu bezpečnosť svojich áut, prinútili ich k tomu aj odstrašujúce výsledky niektorých modelov v nárazových testoch, ktoré neprispievali k dobrému imidžu značky v očiach verejnosti.

Jednou z podobných organizácií je napríklad Euro NCAP. Ten sa dlhodobo zaoberá nárazovými testami vozidiel, pričom každý rok dochádza k sprísňovaniu pravidiel a tolerancií s cieľom motivovať výrobcov k tvorbe bezpečnejších áut. V minulosti sme totiž mohli vidieť nekalé praktiky automobiliek, ktoré konštrukciu áut prispôsobovali známym procedúram nárazových testov tak, aby v nich uspeli bez väčších problémov. V praxi však neposkytovali plnohodnotnú ochranu všetkým cestujúcim. Dôkazom bolo odhalenie amerického IIHS, keď v nárazových testoch zameraných na stranu spolujazdca pohorelo až 90% modelov.

Euro NCAP - Assisted driving test

Odvtedy dochádza k pravidelnému sprísňovaniu metodiky a predstavovaniu nových, náročnejších testov. Nejde však len o pasívnu bezpečnosť, nové hodnotenia čoraz častejšie odzrkadľujú aj prítomnosť aktívnych bezpečnostných systémov, ktoré majú pomôcť nehodu odvrátiť, prípadne minimalizovať jej následky. K takým systémom patrí napríklad protikolízna brzda.

V súčasnosti však automobilky ponúkajú aj pokročilé asistenčné systémy, ktoré majú pomôcť vodičovi s vedením vozidla na ceste alebo v zápche. Kombinácia adaptívneho tempomatu a centrovanie v jazdnom pruhu vytvára dojem poloautonómneho riadenia, no schopnosti týchto funkcií sa medzi výrobcami zásadne líšia. Euro NCAP preto vyvinul samostatne posudzovanú kategóriu testov zameraných na asistenčné systémy.

Euro NCAP - Assisted driving test

V rámci novej kategórie testov sa bude organizácia zameriavať na dve základné oblasti fungovania systémov – aktívna asistencia a núdzový zásah. Pri aktívnej asistencii sledujú odborníci schopnosti vozidla udržiavať smer a reagovať na zmeny prostredia v prípade, keď dôjde k zaradeniu alebo spomaleniu auta idúceho pred vami. Zároveň kontrolujú, akým spôsobom motivujú systémy vodiča k tomu, aby udržiaval pozornosť za volantom. Nevynechávajú ani porovnávanie výrobcom deklarovaných informácií o schopnostiach s realitou. Druhá časť testu je zameraná na zásah systémov v prípade núdze, keď auto musí autonómne zastaviť pred prekážkou.

Euro NCAP - Assisted driving test

Výsledky s popisom jednotlivých modelov sú potom dostupné na webovej stránke. Z prvej skupiny testovaných vozidiel odišli s najhoršou známkou najmä kompaktné modely od značiek Peugeot a Renault. Len o málo lepšie na tom sú autá ako Volkswagen Passat, Nissan Juke, Ford Kuga, Volvo V60 či Tesla Model 3. Jednoznačne najlepšie systémy majú prémiové modely od značiek BMW, Mercedes-Benz či Audi.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie