Toyota pripravuje technologickú revolúciu! Má konkurencia vôbec šancu?

Toyota vyvinula funkčný prototyp lítium-iónovej batérie s pevným elektrolytom. Nový typ batérie umožní omnoho väčší dojazd pri rovnakej veľkosti v porovnaní so súčasnými lítium-iónovými batériami. Japonská spoločnosť plánuje uviesť nové riešenie na trh v roku 2025. Nabitie priemerného elektrického vozidla potom bude trvať 15 minút. ### PRIPRAVUJÚ ČISTÝ ELEKTROMOBIL Toyota dlhodobo presadzovala svoje hybridné vozidlá, no teraz… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Toyota vyvinula funkčný prototyp lítium-iónovej batérie s pevným elektrolytom. Nový typ batérie umožní omnoho väčší dojazd pri rovnakej veľkosti v porovnaní so súčasnými lítium-iónovými batériami. Japonská spoločnosť plánuje uviesť nové riešenie na trh v roku 2025. Nabitie priemerného elektrického vozidla potom bude trvať 15 minút. ### PRIPRAVUJÚ ČISTÝ ELEKTROMOBIL Toyota dlhodobo presadzovala svoje hybridné vozidlá, no teraz sa pripravuje predstaviť prvé elektromobily. Dôležitou súčasťou prípravy sú batérie novej generácie, vďaka ktorým bude elektromobil rovnako funkčný ako autá so spaľovacím motorom. **Ubezpečovanie, že 1,5 hodiny nabíjania batérie je krátky čas, neobstojí.** Najmä pri predstave, že počas dlhej cesty odbočíme na stanicu, aby sme nabili batériu, zjedli obed a pri každej nabíjačke už čakajú aspoň tri autá. Posvätným grálom elektromobility sa môže stať lítium-iónová batéria so stálym elektrolytom, na vývoji ktorej pracuje Toyota už niekoľko rokov. V rozhovore pre Automotive News sa viceprezident Toyoty Keiji Kaita vyjadril, že **spoločnosť už vyvinula funkčný prototyp takejto batérie a jej úplné nabitie trvá 15 minút.** Vozidlo vybavené batériou mali predstaviť počas tohtoročných Olympijských hier v Tokiu, ktoré boli presunuté kvôli pandémii na rok 2021. Toyota, ktorá nemá vo zvyku uvádzať na trh výrobky bez dôkladného testovania, má v úmysle začať s predajom áut vybavených batériami so stálym elektrolytom až za päť rokov. Dovtedy musia Japonci zabezpečiť svojmu vynálezu bezpečnosť, trvanlivosť a odolnosť pri častom nabíjaní. „Aby sme prekonali obmedzenia súčasného prototypu, testujeme rôzne konfigurácie anódy a iných materiálov. **Snažíme sa viacerými spôsobmi odstrániť nedostatky, ktoré sa doteraz objavili,”** povedal Keiji Kaita.
### UŽ ŽIADNE OBMEDZENIA Lítium-iónové batérie so stálym elektrolytom sa nabíjajú rýchlejšie, zvyšujú dojazd elektromobilov a majú vyššiu hustotu energie ako v súčasnosti používané lítium-iónové batérie. Toyota skúma toto riešenie spolu s Panasonic. Vedci z oboch spoločností sa zameriavajú na síru ako aktívny elektródový materiál, ktorý uľahčí prenos iónov medzi elektródami. **Ich úlohou je objaviť elektrolyt, ktorý sa nebude počas nabíjania a vybíjania deformovať.** Keiji Kaita zdôrazňuje, že ďalší prelom vo vývoji novej batérie môže byť výsledkom zmeny dizajnu alebo použitia nových materiálov. Takisto je potrebné vyriešiť problém so škálovateľnosťou, aby bolo možné spustiť hromadnú výrobu. Keď sa to podarí, čaká nás ďalšia revolúcia – nielen na trhu s hybridmi a elektromobilmi, ale aj v energetike a oblastiach mobilných zariadení a spotrebnej elektroniky.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!