Tvrdá pravda o vodičoch: preceňujú sa, sú nebezpeční a zámerne ignorujú riziká. Čítajte podrobnosti
Každý štvrtý šofér si myslí, že dokáže jazdiť bezpečne, aj keď robí viac vecí naraz. Je to veľký omyl.
Vydané Text: Erik Stríž
**V tomto článku sa dočítate**:
* **v akých situáciách sa rozptyľuje pozornosť šoféra**
* **aký je rozdiel medzi vnímaním a realitou rozptýleného šoférovania**
* **aké sú príčiny rozptýleného šoférovania**
* **akú úlohu v tom zohrávajú moderné technológie v autách**
* **aké sú dôsledky rozptýleného šoférovania**
Mnoho šoférov sa v určitých situáciách ako napríklad čakanie v zápche, na semafore alebo pri dlhej jazde po rovnej ceste cíti bezpečne a využíva tento “voľný čas” na vybavovanie správ, e-mailov, telefonátov a podobne. V skutočnosti je to však hazard a riskovanie, v ktorom je síce možnosť výhry, ako v bet365 sk, ale štatistiky nehodovosti však ukazujú opak, a teda že takéto šoférovanie s rozptýlenou pozornosťou je nebezpečné. Prečo teda toľko šoférov ignoruje všetky riziká?
### Vnímanie a realita
Žijeme v dobe, v ktorej sa rozptýlené šoférovanie stalo bežnou súčasťou života. Doba je rýchla, požiadavky na nás sú vysoké, je preto nevyhnutné robiť viac vecí naraz, byť efektívny a naplno využívať všetok svoj čas.
Podľa výskumov spoločnosti Traffic Safety Culture Index si až 88% vodičov myslí, že rozptýlené šoférovanie je na vzostupe. Zároveň až 25% ľudí udáva, že počas šoférovania robí viac vecí naraz, pretože si myslia, že to vedia robiť bezpečne.
Tieto údaje poukazujú na nesúlad medzi tým, čo šoféri považujú za bezpečné a realitou, ktorá sa deje na cestách. Rozptýlené šoférovanie je jednou z najčastejších príčin autonehôd, preto sa musí zmeniť vnímanie ľudí tak, aby tento novodobý fenomén brali naozaj vážne.
### Prečo ľudia rozptyľujú svoju pozornosť počas šoférovania
Čo vedie ľudí k tomu, že majú potrebu pozrieť sa na mobil zakaždým, keď im príde správa alebo im niekto volá? Strach. Ľudia sa boja, že sa niečo stalo a chcú byť zastihnuteľní v každej situácií. Aj keď si až 85% ľudí uvedomuje, že používanie mobilu počas šoférovania je riskantné, nezmení to ich správanie. Výsledkom je, že 40% vodičov jazdí s rozptýlenou pozornosťou 15 minút z každej hodiny jazdy.
### Môžu nás zachrániť technológie?
Cieľom moderných technológií v autách je predovšetkým zvýšenie bezpečnosti. Ale to by ich museli šoféri naozaj aktívne používať. Tempomat, udržiavanie v pruhu, handsfree či automatické odpovede na správy sú skvelými pomocníkmi, avšak aktuálne štatistiky ukazujú, že ich využíva iba 12% vodičov.
Každý si chce iba sadnúť do auta a ísť a aj tých pár sekúnd, počas ktorých by si vopred nastavil niektoré funkcie v aute či na mobile sa mu zdá priveľa. Pravdepodobne je za tým aj vnímanie problému rozptýleného šoférovania ako problému tých ostatných. To vedie šoféra k naozaj riskantnému správaniu, ktoré si ani neuvedomuje.
### Riziká sú skutočné
O tom, že riziká rozptýleného šoférovania sú skutočné, by vedeli rozprávať najmä obete takéhoto nezodpovedného šoférovania. Ich životy sa v priebehu pár sekúnd môžu navždy zmeniť, či už v dôsledku zranení, s ktorými musia celý život žiť alebo v tých najhorších prípadoch, keď prídu o milovanú osobu.
Bet365 Sk, Bezpečnosť, Havária, Mobil Za Volantom, Motoristi, Ms, Nebezpeční Vodiči, Nehoda, Používanie Mobilu Za Volantom, Psychológia, Str, Vodiči
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia