Mám dávať prednosť sprava, ak má ten vpravo stopku? Otázka z praxe od čitateľa aj s riešením

V akom poradí prejdú červené, zelené a modré auto na tejto križovatke, ktorú nájdete v Bratislave?
Vydané  Text: 
Pred niekoľkými dňami mi čitateľ Ján napísal otázku ohľadne prednosti v jazde na konkrétnej križovatke. Ján priložil nákres križovatky a stačil letmý pohľad, aby som pochopil, o ktorú križovatku sa jedná. Zhodou okolností ňou prechádzam pomerne často a tí, ktorí jazdia po Bratislave, sa s ňou možno stretli tiež. Križovatka v Karlovej Vsi Karloveská/Kuklovská má zdanlivo komplikované vyhotovenie, ale na Slovensku by ste podobných našli viac. Pozrime sa na otázku čitateľa a riešenie. Otázka: Na uvedenej križovatke sa k hlavnej ceste pripájajú dve vedľajšie. V akom poradí majú prejsť červené a modré vozidlo, ak červený ide vzhľadom k modrému sprava, ale na hranici križovatky má dopravnú značku STOP?
*Pri tvorbe vizualizácií som využil screenshoty z Google Maps.* Odpoveď: Správna postupnosť vozidiel v uvedenej križovatke je: 1. zelené, 2. červené a až ako 3. modré auto. Vodiči v modrom a červenom aute musia dať prednosť vodičovi v zelenom aute, pretože zelené ide po hlavnej, a teda má prednosť aj v prípade, že by z nech schádzal. Ak sa k hlavnej ceste pripájajú dve vedľajšie cesty, platí pri nich prednosť sprava (pravidlo pravej ruky), a to aj v prípade, že pre vodiča idúceho sprava je platná dopravná značka STOP (P2 – Stoj, daj prednosť v jazde). Vodič v modrom vozidle teda musí dať vodičovi v červenom vozidle prednosť v každom prípade, dokonca aj vtedy, keď sa predpokladá, že červené vozidlo musí na hranici križovatky zastaviť. V prípade, že by vodič modrého vozidla predpokladal, že vodič v červenom aute zastaví, vyšiel by tak do križovatky, lenže vodič červeného by nezastavil a zrazili by sa, na vine by boli obaja vodiči. Vodič červeného preto, lebo nezastavil na stopke a vodič modrého, lebo nedal prednosť sprava. **Kedy by prednosť sprava na dvoch vedľajších cestách neplatila?** V prípade, že by sa jednalo o dve križovatky. Tie by však museli byť avizované príslušnými dopravnými značkami. Naši čitatelia nám v komentároch vyjadrili názor, že sa môže jednať o dve križovatky a v takom prípade by mohol výjsť vodič modrého auta na hlavnú ako prvý a z pozície na hlavnej ceste by mal prednosť. Lenže takáto križovatka by musela byť riadne označená a navyše platí, že vodič červeného auta môže chcieť odbočiť doľava – v takomto prípade by mohol byť prvý na hlavnej práve on (týmto zaniká argumento poradí výjazdu na hlavnú cestu).
Ak by sa jednalo o dve križovatky, bola by použitá dodatková tabuľka Tvar dvoch križovatiek (č. P15) - v takomto prípade by predmetná prednosť sprava neplatila (toto konkrétne grafické vyhotovenie nezodpovedá tejto križovatke v Bratislave, slúži ako príklad)

Hlasujte za Miss Drive 2020 a vyhrajte Hyundai na celý týždeň

Pozrite si, ako finalistky Miss Slovensko 2020 zvládli promenádu s pretekárom Maťom Homolom, a vyberte si svoju Hyundai Miss Drive.

#### Súvisiaca legislatíva: Zákon č. 8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke **§ 6a Povinnosti držiteľa vozidla**
Držiteľ vozidla je povinný zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky podľa tohto zákona, ktoré ustanovujú c) povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“,
**§ 20 Jazda cez križovatku**
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.
(4) Na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Tip redakcie: FullHD kamera Orava KAM-1080

Križovatky ako táto uvedená v článku je vyhotovená zmätočne, preto je rozumné kúpiť si kameru a zaznamenávať svoje jazdy pre prípad autonehody. Bude sa vám potom ľahšie objasňovať, kto bol na vine. [GALLERY id=30839] Športová akčná kamera Orava KAM-1080 je ako stvorená na vernú reprodukciu reality aj v tých najdivokejším sekundách vašej dovolenky. Jej snímací CCD senzor s rozlíšením 12 Mpx je zárukou vysokej kvality obrazu vo Full HD rozlíšení. Na 2“ plnofarebnom TFT LCD monitore svoje videá aj fotky dobre vidíte, aby ste ich korigovali a točili ďalšie a ďalšie dokonalé scény. Je vybavená všetkými potrebnými držiakmi na pripevnenie na prilbu i riadidlá kolesových tátošov, takže si ňou „strihnete“ do videa aj vášnivú jazdu na bicykli, kolieskových korčuliach, skejte či na motorke. Pri šnorchlovaní aj hlbších ponoroch ňou natočíte dych vyrážajúce zábery sveta koralových útesov, keďže je s ochranným puzdrom vodotesná. A keby sa aj na brale, z ktorého práve visíte, strhla letná búrka, kamera ostane pekne v suchu. Nabíja sa cez AC adaptér alebo počítač, kam si ľahko akčné spomienky stiahnete, upravíte ich – a šup s nimi na sociálne siete! Má integrovanú aj wifi, takže pochváliť sa priateľom svojimi super zážitkami viete aj bez pripojenia k počítaču. Po stiahnutí aplikácie ju môžete ovládať aj smartfónom. Športová akčná kamera Orava KAM-1080 byť vaša len za 39,90 €. ## Prečítajte si aj moje ďalšie články z rubriky poradňa:

Hlasujte za Miss Drive 2020 a vyhrajte Hyundai na celý týždeň

Pozrite si, ako finalistky Miss Slovensko 2020 zvládli promenádu s pretekárom Maťom Homolom, a vyberte si svoju Hyundai Miss Drive.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement