Toyota ukázala nový päťmiestny Prius so solárnym dobíjaním batérie!

Toyota Prius je dnes už legendárny hybrid, resp. plug-in hybrid, ktorý sa počas 20 rokov existencie dočkal významných technologických vylepšení. Súčasná generácia teraz prešla ďalšou inováciou, ponúkne päť miest na sedenie a dobíjanie batérie pomocou solárneho panelu.
Vydané  Text: 
Nový vylepšený Prius ponúka nabíjanie aj prostredníctvom kábla, celkovo päť miest na sedenie a avizovaný fotovoltaická panel na výrobu elektriny. Interiér je po novom vybavený aj kvalitnejšími čiernymi obkladmi, ktoré nahrádzajúce terajšie biele a novým čalúnením, exteriér zase zdobí nový metalický čierny lak.
Prepracovaná plne hybridná pohonná sústava má veľmi nízku spotrebu paliva – 1,3 litra/100 km pri emisiách CO2 na úrovni 29 g/km (podľa metodiky WLTP), pričom ponúka aj možnosť jazdy len na elektrinu do vzdialenosti až 50 km pri maximálnej cestovnej rýchlosti 135 km/h. Po vyjazdení tejto vzdialenosti má mať benzínový motor priemernú spotrebu iba okolo 4 l/100 km, čo je pozoruhodné číslo.
Nízke emisie a špecifické jazdné schopnosti Toyoty Prius Plug-in v čisto elektrickom režime stoja na jedinečných technológiách. Prius Plug-in je vybavený **tepelným čerpadlom**, ktoré využíva teplo z okolitého ovzdušia a pomáha tak zvyšovať prevádzkovú účinnosť oproti klasickým systémom kúrenia, ktoré využívajú odpadové teplo z motora alebo sú napájané elektrinou. **Systém ohrevu batérie** zase počas dobíjania zahrieva články na efektívnu prevádzkovú teplotu, čo zaručuje dostatočnú úroveň výkonu a účinnosti batérií s cieľom maximálne obmedziť dopady chladného počasia na jazdný dosah v režime EV. Výsadou modelu je aj **unikátny fotovoltaický panel na výrobu elektriny pre dobíjanie hybridnej batérie**. Dobíjanie solárnou energiou môže predĺžiť jazdný dosah v režime EV až o 5 km denne, čo zodpovedá približne 1 000 km jazdy čisto na elektrinu za rok (200 dní/rok). Od uvedenia na trh v septembri 2016 sa predalo cez 1 700 vozidiel Prius Plug-in Hybrid s fotovoltaickým panelom, čo teraz predstavuje cca 1 700 000 kilometrov prejdených každý rok na slnečnú energiu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.