Dnes je posledná šanca na lacné diaľničné známky, od zajtra bude už iba horšie

Diaľničné známky 2018 definitívne končia. Ak si novú celoročnú kúpite teraz, výjde vás najlepšie.
Vydané  Text: 

### Čím skôr si známku kúpite, tým lepšie pre vás Platnosť ročných diaľničných známok na Slovensku je stále predmetom verejnej diskusie. Napriek digitalizácii sú ročné známky platné vždy do 31. januára nasledujúceho roka, čo robí jej nákup v priebehu roka nevýhodným. Platí, že čím skôr si novú ročnú známku kúpite, tým bude pre vás výhodnejšia. S platnosťou od 1. februára 2019 budete môcť využívať plných 12 kalendárnych mesiacov jej platnosti, ale keď si jej nákup odložíte napríklad na koniec marca, dostanete za rovnakú cenu iba desať kalendárnych mesiacov platnosti. **Najmenej výhodný nákup** je teda v priebehu posledných mesiacov v roku, pretože v takom prípade za rovnaké peniaze dostanete nepomerne kratšiu platnosť známky ako tí, ktorí si ju kúpili začiatkom roka. **30- a 10-dňové známky** platia iba 30 alebo 10 dní od dátumu ich zaplatenia alebo od dátumu, ktorý vyberiete v kalendári ako deň začiatku platnosti. **Elektronické ročné, 30-dňové a 10-dňové diaľničné známky kúpite na stránke** eznamka.sk

### Pozor na rakúske diaľničné známky! V Rakúsku elektronické diaľničné známky fungujú tiež, ale popri nich si môžete ako motoristi zakúpiť aj tie vo forme nálepky. Problémom je začiatok platnosti elektronickej diaľničnej známky v Rakúsku. Platná nie je tak ako u nás dňom jej zaplatenia alebo termínom, ktorý si vyberiete v kalendári, ale najskôr 18 dní od zaplatenia. Dôvod je prozaický: pri nákupe cez internet musí mať spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní od dátumu jej uzatvorenia. Rozviazanie zmluvy je možné doručiť elektronicky alebo formou listu prostredníctvom pošty, vtedy správca rakúskych diaľníc poskytuje ešte štyri dni navyše. Dokopy 18 dní je teda čas, do kedy je možné doručiť odstúpenie od zmluvy a práve preto má ročná diaľničná známka v Rakúsku takéto (teraz už nie celkom nezmyselné) nadobúdanie platnosti. Myslite na to, keď budete plánovať cestu cez rakúske diaľnice a spoliehate sa na ich elektronické verzie.
### Idea výborná, realizácia s nedostatkami Zavedenie elektronických diaľničných známok na Slovensku 1. decembra 2015 predstavovalo veľký krok vpred v ústrety modernejšej spoločnosti a mobilite. Po dlhých rokoch sa zrušila povinnosť lepiť si na autá nevzhľadné a otravné nálepky, dokonca sa to úplne zakázalo. Dnes stačí kúpiť si známku elektronicky cez počítač, tablet alebo mobil alebo fyzicky na čerpacej stanici. Dostanete iba podkladničný blok, žiadne nálepky. Kamery na diaľniciach sledujú autá, ktoré po nich jazdia a podľa evidenčných čísel rozpoznávajú, či cesty nevyužíva niekto, komu už platnosť známky vypršala, prípadne si ju vôbec nekúpil. Teória funguje výborne a zdá sa, že tento princíp sa osvedčil. Problém pri zavedení elektronických diaľničných známok je ten, že ročné diaľničné známky sú platné v pevne stanovených termínoch od-do. „Do“ v tomto prípade znamená 31. január nasledujúceho roka bez ohľadu na to, kedy v priebehu roka si ju zákazník zakúpil. Za pevných 50 eur má teda k dispozícii už iba zostávajúci čas do exspirácie s pevným dátumom. Je to nonsens, ale na Slovensku to tak funguje. A zmena nie je v dohľadne. Kompetentní ešte minulý rok tvrdili, že ide o technické obmedzenie, avšak 30-dňové a 10-dňové elektronické diaľničné známky predsa fungujú správne: presne 30 a 10 dní od dátumu aktivácie. Že to tak údajne nefunguje s údajom 365, respektíve 366, je absurdné.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé