Tehotné za volantom: čo hovorí prax a čo zákon? Zásady, ktoré by ste si mali osvojiť
Tehotenstvo nemusí byť dôvodom, aby ste prestali šoférovať. Vyhnite sa však dohadom, čo môžete a čo už nie.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Bezpečnostný pás sa zapína vždy. Iba s jedinou výnimkou.
V centre pozornosti u tehotných žien sú najmä poranenia brucha a panvy. Riziko, že sa vám pri nehode udeje smrteľný úraz v dôsledku nepripútania sa bezpečnostným pásom, je enormné a pri tehotných to platí dvojnásobne. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných žien prirodzene vyššie než u pripútaných osôb. Ženy však majú majú často strach z bezpečnostných pásov, pritom by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú väčšinou iba na krátke vzdialenosti, prirodzene neobstoja. Najviac nehôd sa stáva práve cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi – teda na krátkych trasách. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod prípadného tlaku bezpečnostného pásu. Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky, je neopodstatnený, ak je žena pripútaná správne. Existuje jedna výnimka, kedy tehotná žena nemusí používať bezpečnostný pás v aute, ide však o veľmi špecifickú záležitosť. Ak jej z nejakého dôvodu bezpečnostný pás spôsobuje ťažkosti, môže po konzultácii s lekárom požiadať o vystavenie dokumentu s názvom **Lekárske osvedčenie o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla**. Toto osvedčenie sa však vystavuje prevažne ľuďom s vážnymi zažívacími problémami a dôvodom na jeho vystavenie spravidla nie je ani rizikové tehotenstvo ako také.Ako sa pripútať bezpečnostným pásom?
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás. To je ten bežný, ktorý dnes nachádzame v každom aute.Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám, musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. **Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať do polohy, kde by prechádzala cez bruško mamičky**. Pás by nikdy nemal skĺznuť z pleca. Medzi bruchom a volantom musí byť zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť. Ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už nemali samy viesť vozidlo. Pevná hranica, dokedy môže tehotná žena šoférovať, však neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Ak sa dostavujú nepríjemné príznaky tehotenstva, ako zvracania, opuchy nôh, nevoľnosť alebo kolísanie tlaku, vtedy je šoférovanie nežiadúce a rizikové aj v prvých mesiacoch tehotenstva.Zásady cestovania autom pre tehotné:
– používať bezpečnostný pás– robiť častejšie prestávky s prípadným „cvičením“
– požívať dostatok tekutín
– necestovať sama a v horúčavách
– nosiť pohodlné oblečenie a obuv
– v prípade akejkoľvek autonehody sa nechajte čo najskôr vyšetriť lekárom, hoci sa cítite byť v poriadku
– vždy mať pri sebe tehotenský preukaz
Ostatní účastníci cestnej premávky by si pre prípad nehody s tehotnou ženou mali osvojiť zásadu: Pri poskytovaní prvej pomoci pri nehodách prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy! Ak budú tehotné motoristky rešpektovať a dodržiavať vyššie uvedené zásady, tak si ony môžu užívať bezpečnú jazdu.
Na záver apel na ostatných vodičov
Na záver kladieme dôraz na vodičov, ktorí nevezú tehotné ženy, ale správajú sa arogantne a ignorantsky. Nie ste na ceste sami a každé jedno vybrzďovanie, trestanie alebo iné ohrozovanie ostatných účastníkov cestnej premávky nepatrí do našej spoločnosti. Nikdy nemôžete vedieť, či sa v tom aute, ktoré ste práve predbehli a rozhodli sa ho vybrzďovať, nesedí na sedadle spolujazdca tehotná žena a vy tak vykonávate o pokus o zabitie hneď niekoľkých ľudí naraz.Exemplárnym príkladom toho, že sa takéto prípady môžu stať, je udalosť, ktorá rezonovala v médiách pred štyrmi rokmi. Český súd rozhodol poslať do väzenia na 11 rokov vodiča BMW Martina Kostnera, ktorý zámerným vybrzďovaním vodiča staršej Octavie na diaľnici spôsobil ťažké úrazy muža a ženy a spôsobil smrť ich malého dieťaťa, ktoré v aute sedelo v detskej sedačke. Zdroj: [idnes.cz](https://www.idnes.cz/praha/zpravy/kostner-vybrzdovac-soud-rozsudek-trest.A180320_124717_praha-zpravy_rsr).
Pôvodný text od autorov MUDr. Zuzana Fülöppová a Alena Chorvátová vo februári 2018 výraznou redakčnou úpravou.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivoRadikálny krok! Susedná krajina prijala kontroverzné riešenie s cieľom zníženia emisií a zlepšenia bezpečnosti
Rakúsko už o pár týždňov zavedie nové pravidlá na tamojších cestách. Tie sa dotknú aj maximálnej povovlenej rýchlosti.
Novela zákona znižuje byrokratické zaťaženie a samosprávam dáva viac volnosti. Tamojšie mestá na zmeny reagovali pozitívne.Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok
Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.
Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov. Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.