Storočné elektromobily Baker: jazdili za pár centov a cielili na najvyššiu spoločnosť

Áno, čítate správne. Značka BAKER vyrábala elektromobily pred vyše 100 rokmi!
Vydané  Text: 

Elektromobily, to nie je iba hudba budúcnosti a spôsob, ktorým sa môžu súčasní snobi realizovať a predvádzať. Prvé autá sveta boli práve na elektrický pohon a nie je to žiadne verejné tajomstvo. Spaľovacie motory však tie elektrické prekonali prakticky v každom ohľade, preto sa elektrifikované pohony na celé storočie vytratili a udržiavali sa iba ako kuriózne projekty bez budúcnosti.

Elektromobily jazdili maximálnou rýchlosťou 40 km/h a na prelome 19. a 20. storočia ich vyrábala, okrem iných, aj americká spoločnosť Baker Motor Vehicle Company. V období takzvanej „Brass Era“ (1896-1915) vyrábala modely Electrics a Coupe, ktoré ani dnes nevyznievajú komicky. Práve naopak, elektromobil Coupé cielil marketing na vyššiu spoločnosť a umožňoval otáčanie sedadiel v interiéri o 180 stupňov. O takejto funkcii dnes v autách môžeme iba snívať, prípadne ich vidieť ako súčasť koncepčných automobilov od značky Adient, o ktorých sme písali práve včera. Prvý z elektromobilov (Baker Electric) bol skôr bričkou bez koní, mechanizmus riadenia bol veľmi jednoduchý a na dnešné pomery extrémne nebezpečný a nespoľahlivý. Na jedno nabitie dokázal prejsť až do 65 kilometrov, čo bola v tej dobe významná vzdialenosť. Druhý elektromobil s názvom Baker Coupe bola špecialita, plnohodnotný a luxusný automobil. Samozrejme, v časoch pred prvou svetovou vojnou boli automobily odlišné od tých súčasných, stále išlo skôr o bričky bez konského pohonu, avšak už so stenami, oknami a interiérovým vybavením. Zdroj: 1901 Baker Electric Car – at 25 mph

Dobové inzeráty značka Baker zverejňovala v novinách, pretože inú možnosť ani nemala, televízia neexistovala a rádio takisto nebolo rozšírené. Celostranové inzeráty v novinách však boli pôsobivé, okrem ilustrácií obsahovali aj pútavé informačné texty o výhodách elektrických automobilov. Niekoľko týchto inzerátov nájdete vo fotogalérii pod článkom, pričom prinášame aj preklad dvoch inzerátov, ako ich preložili na stránke webmagazin.sk.

Ekonómia automobilu Baker Electrics
V otázke ekonomickej prevádzky sa žiadny iný automobil nemôže porovnávať s BAKER. Na porovnanie si vezmite svoj Stanhope alebo Imperial; jeho (Bakera, pozn.red.) kapacita je 40 míľ na jedno nabitie.
Predpokladajme, že každý deň túto kapacitu vyčerpáte (niekoľko majiteľov spriemerovalo tento denný dojazd s akýmkoľvek typom automobilu); akákoľvek garáž ho opäť nabije od 30 do 50 centov. Spočítané s najvyššou taxou každý mesiac zaplatíte za nabíjanie 15 dolárov, ak automobil používate každý deň. K tomu si pridajme, povedzme, 2 doláre mesačne pre starostlivosť o batériu a máte dokopy maximálnu údržbu vo výške 17 dolárov mesačne. Vlastníctvom vlastného nabíjacieho zariadenia môžete náklady znížiť ešte o tretinu tejto sumy. Žiadny benzín, žiadny olej, žiadne zapaľovacie zariadenia, ktoré by vás obťažovali a spôsobovali zvýšenie nákladov, žiadne drahé príslušenstvá. BAKER ELECTRICS je vždy pripravený – vždy pôvabný a čistý – vždy s bohatým a elegantným vzhľadom – vždy skutočný ARISTOKRAT MOTORISTICKÉHO SVETA


Veľkolepý nový Baker Coupe
Presne to, čo verejnosť požaduje od štýlového, ale konzervatívneho auta – pravého automobilu – nie iba elektricky riadeného kočára. Má zväčšenú priestrannosť; limuzínový zadok; dlhší rázvor kolies; očarujúce línie karosérie; s vychytávkami v interiéri aj exteriéri, ktoré určujú nové štandardy v kultivovanosti automobilov.
Pákové riadenie zadných kolies alebo otočný volant predných. PREDNÉ SEDADLÁ SA DAJÚ OTÁČAŤ v smere alebo proti smeru jazdy. Zavolajte pre okamžitú demonštráciu.
THE COOK & STODDARD CO.
1138-40 Conn. Ave. Tel. č. 7810





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.