Motor na zadnom kolese a výfuk v interiéri. Predstavujeme 66-ročný Hoffmann.
Toto povojnové auto je ukážkou toho, ako sa to nemá robiť. Jazdí však dodnes.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Nemecký povojnový automobil Hoffmann je dnes exponátom v múzeu dopravy Lane Motor Museum v americkom Nashville, Tennessee. Vznikol v roku 1951 ako jeden z pokusov o vytvorenie nového ľudového automobilu po tom, čo sa svet spamätával z dôsledkov druhej svetovej vojny.
Tieto doby neboli vôbec idylické, aj napriek tomu vznikal dopyt po malých osobných automobiloch a veľké automobilové koncerny, tak aj menšie automobilové firmy, sa snažili uviesť na trh produkt, ktorý by bol bestsellerom. Samozrejme, že Michael Hoffmann nemohol sám konkurovať obriemu Volkswagenu alebo Mercedesu, aj napriek tomu vytvoriť tento automobilový skvost, ktorý je dodnes veľkou kuriozitou, hoci sa o ňom často nedočítate.
Motor na zadnom kolese
Hoffmann bol považovaný za motocykel, keďže mal iba tri kolesá. Uzatvorený kokpit však z neho robil vhodnú alternatívu k malým plnohodnotným automobilom, po technickej stránke mal viac spoločného s motorkou.Absolútnym šialenstvom bolo umiestnenie motora s objemom 0,2 litra (2 deci) na nápravu zadného kolesa. Neuveriteľné, ale je to tak, konštruktér chcel vyskúšať aj takýto experiment. Tušíte správne, že toto malé vozidlo malo tým pádom pohon zadného kolesa a čo je úplná absurdita, toto koleso bolo súčasne tým, ktoré určovalo smer jazdy! Áno, zadné koleso bolo napojené na volant, takže počas jazdy sa vozidlo muselo správať výrazne pretáčavo. Na druhej strane tento koncept mohol byť praktický pri parkovaní.
Dôsledkom motora pripevneného na zadnú nápravu bol Hoffmann roztrasený a pri každej zákrute sa spolu s kolesom menila aj poloha celého motora, čo nepochybnene neprospievalo bezpečnosti a komfortu.
Výfuk v interiéri
Ďalšou kuriozitou je umiestnenie výfuku. Skrátka, konštruktér nenašiel lepšie riešenie, ako vyviesť trubicu výfuku priamo naprieč interiérom. Úžasné riešenie, výfuk bránil výhľadu cez zadné okno, ktoré malo už samotné iba symbolický charakter pre svoje minimálne rozmery.Zvláštne nadimenzované nápravy
Ešte nekončíme. Hoffmann ako experiment poukázal na niekoľko konštrukčných chýb, ktorým by sa mal každý inžinier vyhnúť – a tieto neduhy zaviedol do praxe. Automobil má rázvor náprav krajší ako rozchod kolies, čo spôsobuje jeho nestabilitu počas jazdy a aj počas samotného státia. Nie je rozumné postaviť auto, ktoré má väčšiu šírku ako dĺžku.Prevodovka s dvomi neutrálmi
V Hoffmanne je namontovaná lineárna prevodovka s tromi prevodovými stupňami pre jazdu vpred, spiatočkou a dvomi neutrálmi. Pýtate sa aj vy, že načo sú niekomu dve neutrálne pozície? Nevieme. Radilo sa v nasledovnom poradí: R, N, 1, N, 2 a 3. Podľa videa nižšie nie je šoférovi zrejmé, ktorý zo stupňov má zaradený.Dizajn plechovky
Dizajn exteriéru sme si ponechali až na záver článku. Možno to vyznie zvláštne, ale aj napriek tomu, že hliníková karoséria pripomína niečo medzi plechovkou, kozmickou loďou, Sputnikom a vajíčkom, vieme tento dizajn oceniť. Hoffmann bol vyrobený na začiatku 50. rokov, teda v čase, keď automobiloví dizajnéri chceli experimentovať a trúfali si na také projekty, ktoré by dovtedy verejnosť nikdy neprijala. Michael Hoffmann uchopil príležitosť za pačesy a vyrobil dopravný prostriedok, ktorý ešte aj dnes vyzerá futuristicky.Ale aby aj tu bolo niečo, čo popiera logiku a zmysel, spätné zrkadlo tvorca umiestnil priamo za A-stĺpik karosérie, aby bolo úplne nevyužiteľné. Dvere sa zachytávali pomocou retiazky a koženého popruhu. Okno sa otváralo zapadaním do vnútorného priestoru dverí a potom ho vodič musel vytiahnuť pomocou koženého opaska.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?
Nová CUPRA Formentor a CUPRA Leon oficiálne: Expresívnejší vzhľad v spojení s novým benzínovým motorom
CUPRA Formentor a CUPRA Leon dostali novší kabát. Teraz pôsobia ešte dynamickejšie a prinášajú väčšiu dávku emócií.
Pod kapotou nájdeme úplne nový plug-in hybridný systém, ale taktiež aj dvojlitrový benzín s výkonom 333 konských síl. Drobné zmeny nastali aj na palube oboch modelov.AKTUALITA
Nové radary vystrašili vodičov: takéto pokuty tu ešte neboli!
Na Slovensku za to môžete dostať pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania na 2 roky.
Prognózy ukazujú na rýchle šírenie v celej Európe.LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD
Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport
Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.
Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj HrivnákVýpadok Slovensko.sk
Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť
Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.
Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.