Prečo sa nerobia naftové hybridy? Nie je to o technológii, ale peniazoch.

Čo viete o naftových hybridoch? Nie je to s nimi tak márne, ale vraj po nich nie je dopyt.
Vydané  Text: 

Ilustračná fotografia (screenshot z YouTube)

Fanúšikovia nafty a hybridov sú natoľko rozdielni, že nie je dobré predávať naftové hybridy – ešte koncom roka 2012 to tvrdil prieskum, ktorého výsledky zverejnil portál Green Car Reports. Avšak nemyslíme si, že každý majiteľ automobilu je zanieteným odporcom alebo fanúšikom toho či iného paliva, pravda je niekde celkom inde: automobilkám sa jednoducho nevypláca vyrábať naftovo-elektrické hybridy aj napriek tomu, že to technológia umožňuje. Celkom určite si to všímate aj vy: vždy, keď sa veľkolepo predstavujú nové hybridy, majú kombináciu elektrického a benzínového motora. Nikdy nie naftového. Mohlo by sa zdať, že je to vecou technológie, ktorá jednoducho neumožňuje kombinovanie týchto dvoch pohonov, avšak nie je to pravda. Technológie sú natoľko vyspelé, že s tým nemajú žiadny problém, ale zo strategického hľadiska takáto kombinácia nemá veľké opodstatnenie. A to aj napriek tomu, že naftové motory všeobecne hlásia vyššie emisie škodlivých plynov, ktorých produkciu by doplnkový elektrický motor mohol znižovať. Na tom, že automobilky už viac nedotujú naftové hybridy, sa podieľajú najmä tieto faktory:

Vyššia cena

Prvý a najpodstatnejší argument, prečo nerobiť naftové hybridy. Ľudia chcú čo najnižšiu cenu za motor a automobilky chcú čo možno najnižšie výrobné náklady. Cena výroby naftového motora je asi o 15 percent drahšia v porovnaní so zážihovým. Pridajte si k tomu cenu elektrického motora a akumulátorov a finálna hodnota naftového hybridu vystrelí privysoko, nad možnosti dopytu.
Schéma pohonu nafta + elektrina v Audi Q7.

Problematický súlad krútiaceho momentu

Väčšina hybridov používa benzínové motory špeciálne naladené na prevádzku v tzv. Atkinsonovom cykle. Tento systém vynájdený ešte v roku 1882 zvyšuje efektivitu motorov, ale spôsobuje pomalší nástup krútiaceho momentu v benzínových motoroch. Naftové motory majú všeobecne rýchlejší záber, krútiaci moment vo svojej maximálnej sile je k dispozícii v nižších otáčkach – teda podobne ako elektrický motor, ktorý však disponuje maximálnym krútiacim momentom už od prvej otáčky za minútu.

Využívať elektrickú podporu v benzínových motoroch má význam predovšetkým pri rozbiehaní sa. Hybridy v nižších rýchlostiach volia automaticky iba elektrický pohon a až pri dosiahnutí napríklad 50 km/h zapínajú aj ten spaľovací, ktorý už môže pracovať v optimálnych otáčkach s primeranou spotrebou benzínu.

Naftové motory zaberajú skôr a preto nemá celkom zmysel alternovať ich pri rozbiehaní elektromotorom. Skrátka, elektromotor a naftový motor by sa nedopĺňali.

Nevýrazné zlepšenie dynamiky

S vyššie uvedeným priamo súvisí aj to, že keď naftový motor podporíte elektrický, zlepšenie nebude až tak dramatické, aby sa vyplácalo doň investovať peniaze. Naopak, spojenie elektrického motora s tým benzínovým prináša benefity v podobe zníženej spotreby paliva a rýchlejšieho nástupu krútiaceho momentu, teda aj plynulejšieho rozbiehania. Vplyv na celkový dojem z dynamiky auta je preto citeľný, zatiaľ čo pri naftových hybridoch otázny.

Naftové hybridy

Naftové hybridy nie sú iba málopočetné experimenty a koncepty. Poznáme napríklad: Peugeot 3008 HYbrid4 Citroën DS5 Hybrid Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro
Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro – Plug-in hybrid s naftovým motorom a doplnkovým elektrickým pohonom

Zaujímavosťou je, že taký Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro bol vôbec prvý Plug-in hybrid od Audi pre Európu, jeho predpredaj sa spustil na začiatku roka 2016. Spoločný výkon naftového a elektrického pohonu je 373 koní, na jedno nabitie je možné prejsť do 56 km na výlučne elektrický pohon a v kombinovanom európskom cykle NEDC Audi Q7 spotrebuje iba 1,8 litra nafty na 100 kilometrov jazdy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?
  • ROZHOVOR

    Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.