Prečo sa nerobia naftové hybridy? Nie je to o technológii, ale peniazoch.
Čo viete o naftových hybridoch? Nie je to s nimi tak márne, ale vraj po nich nie je dopyt.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Fanúšikovia nafty a hybridov sú natoľko rozdielni, že nie je dobré predávať naftové hybridy – ešte koncom roka 2012 to tvrdil prieskum, ktorého výsledky zverejnil portál Green Car Reports. Avšak nemyslíme si, že každý majiteľ automobilu je zanieteným odporcom alebo fanúšikom toho či iného paliva, pravda je niekde celkom inde: automobilkám sa jednoducho nevypláca vyrábať naftovo-elektrické hybridy aj napriek tomu, že to technológia umožňuje. Celkom určite si to všímate aj vy: vždy, keď sa veľkolepo predstavujú nové hybridy, majú kombináciu elektrického a benzínového motora. Nikdy nie naftového. Mohlo by sa zdať, že je to vecou technológie, ktorá jednoducho neumožňuje kombinovanie týchto dvoch pohonov, avšak nie je to pravda. Technológie sú natoľko vyspelé, že s tým nemajú žiadny problém, ale zo strategického hľadiska takáto kombinácia nemá veľké opodstatnenie. A to aj napriek tomu, že naftové motory všeobecne hlásia vyššie emisie škodlivých plynov, ktorých produkciu by doplnkový elektrický motor mohol znižovať. Na tom, že automobilky už viac nedotujú naftové hybridy, sa podieľajú najmä tieto faktory:
Vyššia cena
Prvý a najpodstatnejší argument, prečo nerobiť naftové hybridy. Ľudia chcú čo najnižšiu cenu za motor a automobilky chcú čo možno najnižšie výrobné náklady. Cena výroby naftového motora je asi o 15 percent drahšia v porovnaní so zážihovým. Pridajte si k tomu cenu elektrického motora a akumulátorov a finálna hodnota naftového hybridu vystrelí privysoko, nad možnosti dopytu.Problematický súlad krútiaceho momentu
Väčšina hybridov používa benzínové motory špeciálne naladené na prevádzku v tzv. Atkinsonovom cykle. Tento systém vynájdený ešte v roku 1882 zvyšuje efektivitu motorov, ale spôsobuje pomalší nástup krútiaceho momentu v benzínových motoroch. Naftové motory majú všeobecne rýchlejší záber, krútiaci moment vo svojej maximálnej sile je k dispozícii v nižších otáčkach – teda podobne ako elektrický motor, ktorý však disponuje maximálnym krútiacim momentom už od prvej otáčky za minútu.Využívať elektrickú podporu v benzínových motoroch má význam predovšetkým pri rozbiehaní sa. Hybridy v nižších rýchlostiach volia automaticky iba elektrický pohon a až pri dosiahnutí napríklad 50 km/h zapínajú aj ten spaľovací, ktorý už môže pracovať v optimálnych otáčkach s primeranou spotrebou benzínu.
Naftové motory zaberajú skôr a preto nemá celkom zmysel alternovať ich pri rozbiehaní elektromotorom. Skrátka, elektromotor a naftový motor by sa nedopĺňali.
Nevýrazné zlepšenie dynamiky
S vyššie uvedeným priamo súvisí aj to, že keď naftový motor podporíte elektrický, zlepšenie nebude až tak dramatické, aby sa vyplácalo doň investovať peniaze. Naopak, spojenie elektrického motora s tým benzínovým prináša benefity v podobe zníženej spotreby paliva a rýchlejšieho nástupu krútiaceho momentu, teda aj plynulejšieho rozbiehania. Vplyv na celkový dojem z dynamiky auta je preto citeľný, zatiaľ čo pri naftových hybridoch otázny.Naftové hybridy
Naftové hybridy nie sú iba málopočetné experimenty a koncepty. Poznáme napríklad: Peugeot 3008 HYbrid4 Citroën DS5 Hybrid Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI QuattroZaujímavosťou je, že taký Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro bol vôbec prvý Plug-in hybrid od Audi pre Európu, jeho predpredaj sa spustil na začiatku roka 2016. Spoločný výkon naftového a elektrického pohonu je 373 koní, na jedno nabitie je možné prejsť do 56 km na výlučne elektrický pohon a v kombinovanom európskom cykle NEDC Audi Q7 spotrebuje iba 1,8 litra nafty na 100 kilometrov jazdy.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?
Nová CUPRA Formentor a CUPRA Leon oficiálne: Expresívnejší vzhľad v spojení s novým benzínovým motorom
CUPRA Formentor a CUPRA Leon dostali novší kabát. Teraz pôsobia ešte dynamickejšie a prinášajú väčšiu dávku emócií.
Pod kapotou nájdeme úplne nový plug-in hybridný systém, ale taktiež aj dvojlitrový benzín s výkonom 333 konských síl. Drobné zmeny nastali aj na palube oboch modelov.AKTUALITA
Nové radary vystrašili vodičov: takéto pokuty tu ešte neboli!
Na Slovensku za to môžete dostať pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania na 2 roky.
Prognózy ukazujú na rýchle šírenie v celej Európe.LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD
Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport
Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.
Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj HrivnákVýpadok Slovensko.sk
Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť
Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.
Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.