KLASIK | Škoda 1100 MBX De Luxe (1968): Stále elegantná

Vznik Škoda 1000 MB znamenal základný krok, ktorý určil charakter všetkých mladoboleslavských výrobkov na desiatky rokov vopred.

Odvodené kupé MBX predstavuje v dnešnej dobe raritu, na ktorú nemožno zabudnúť nielen v čase osláv.
Pozreli sme sa ale aj na ďalšie prachom zaviate prototypy, ktoré realitu sériovej výroby nikdy nepoznali.
Vydané  Text: 

Aktuálny rok je podobne ako predchádzajúci bohatý na okrúhle výročia automobilových veličín. Generácia dnešných sedemdesiatnikov a osemdesiatnikov zažila v mnohých smeroch prevratné auto, ktoré svojím centrálne plánovaným úsilím vyprodukovala v tom období úplne nová továreň v Mladej Boleslavi. Päťdesiate roky a čiastočne aj dekáda nasledujúcich, boli v automobilovej konštrukcii naklonené konceptom vozidiel s motorom v zadnej časti auta a pohonom zadných kolies. Z európskych automobiliek sa okrem Volkswagenu v tomto smere najviac snažil Renault so svojimi modelmi Dauphine, Caravelle, alebo neskôr osmičkou, pod Apeninami sa zase hromadného rozšírenia dočkali Fiaty 500, 600 a 850. Rovnako za veľkou mlákou sa odhodlali k revolúcii s modelom Chevrolet Corvair.

Pri pohľade zozadu vynikne panoramatický tvar zadného okna, rozpoznateľná je aj strešná plutva.

Veľa pokusov

V priebehu vývoja budúcej tisícovky vyskúšali škodováci z AZNP takmer všetky mysliteľné koncepcie nového auta pre široké pracujúce masy, začiatkom roku 1957 však vrchnosť z medziodborovej vládnej komisie rozhodla, že práve usporiadanie všetko vzadu bude tým jediným správnym riešením. Asi nikto vtedy netušil, že táto stigma zostane českej automobilke ďalších 25 rokov.

MBX poskytuje netradičný pohľad do interiéru. Vo vyšších rýchlostiach okolo strednej tesniacej lišty trochu fúka, to už ale tak nejako patrí k veci.

Vzdiaľme sa teraz od mnohokrát popísaných peripetií vzniku celého modelového radu a jeho prototypovej genézy, o ktorej je reč vo zvláštnej časti tohto materiálu a a vyrazme na krátku jazdu s vôbec naj embéčkou, ktorú si zákazník mohol zadovážiť, a ktorej cena dnes vyletela do astronomických výšok.

MBX poskytuje netradičný pohľad do interiéru. Vo vyšších rýchlostiach okolo strednej tesniacej lišty trochu fúka, to už ale tak nejako patrí k veci.

V polovici januára 1960 padlo na žiadosť Motokovu rozhodnutie o vývoji dvojdverového vozidla s pevnou strechou, ale bez stredových stĺpov karosérie, v štýle amerických modelov hardtop. Zatiaľ čo pontón karosérie bol, až na počet dverí, praktický rovnaký ako pri sedane, kabína sa na prvý pohľad líšila negatívne sklonených zadným stĺpom a absenciou stredného. Okná v dverách boli bezrámové, okienka pri zadných sedadlách sa sťahovali spolu so zvislou tesniacou lištou na mieste chýbajúceho stredného stĺpika. Celý bok kabíny sa tak dal otvoriť, prúdenie vzduchu pomáhali usmerňovať vyklápacie trojuholníkové okienka vpredu na dverách a tiež pred zadným stĺpikom. Hviezdne chvíle zažil červený dvojdverový prototyp 14. decembra 1963, ktorý si v Mladej Boleslavi osobne vyskúšal budúci vodca ZSSR L. I. Brežnev.

Čierno-biela kombinácia poťahových materiálov štvormiestnemu kupé vyslovene pristane. Prepínače integrované do stĺpika volantu, rovnako ako páčky na oboch stranách, predstavujú prvky typické pre embéčku.

Inzercia

Od tohto momentu však k sériovej výrobe MBX viedla tŕnistá cesta lemovaná množstvom úsporných opatrení a administratívnych prekážok, najmä pretrvávajúcimi problémami s tuhosťou a tesnosťou karosérie. Napriek tomu, že sa tieto konštrukčné peripetie nikdy nepodarilo celkom vyriešiť, v marci 1966 prišiel konečne čas na oficiálnu výstavnú premiéru na ženevskom autosalóne. Nádeje potenciálnych domácich zákazníkov následne v tom istom roku podporilo predstavenie na strojárenskom veľtrhu v Brne.

Združený prístrojový štít mal v dobe vzniku embéčky módnu vodorovnú orientáciu. Vedľa dominantného tachometra nechýbal palivomer a teplomer chladiacej kvapaliny.

Na vlastnej koži

Vďaka láskavosti pána Antesa z Litomyšli sme mali príležitosť stráviť niekoľko kilometrov za volantom belostného MBX z roku 1968 v špecifikácii 1100 De Luxe. Typové označenie naznačuje, že ide o verziu s motorom prevŕtaným na 1 107 cm3, s jedným karburátorom, ktorý v MBX predstavoval modernejšiu a o niečo pružnejšiu alternatívu k pôvodnému litru s dvojitým karburátorom s identickým výkonom. Na rovnako starú bežnú embéčku malo MBX výkonový náskok 3 kW (4 k).

Ďalším z originálnych riešení je hrdlo palivovej nádrže skryté pod značkou výrobcu

Nadčasová elegancia základného tvaru radu MB je pri osobnom stretnutí nespochybniteľná aj po šesťdesiatich rokoch a úsporne vyriešený tudor túto známu pravdu len umocňuje. V kontraste s dnešným prísnym charakterom typickým pre mladoboleslavskú automobilku skrátka embéčka akosi automaticky vyvoláva na tvárach prihliadajúcich úsmev. V porovnaní so svojimi rovnako koncipovanými následníkmi je MB nesmierne vkusná aj v interiéri, ktorý sa honosí fešnými a pritom funkčnými detailmi – za všetky môžeme spomenúť napríklad prepínače nepatrne integrované do stĺpika volantu.

Interiér nie je, na rozdiel od neskorších škodoviek, skúpy na estetické funkčné detaily. Malou kľukou vľavo sa otvára vetracie trojuholníkové okienko.

Motor naskakuje na prvé otočenie a dôverne známy škoda sound v nás ani na sekundu nevyvolá pochyby, s čímže máme tú česť. Chvíľu si zvykám na dlhý prevod riadenia, ako aj na nekonečné dráhy pedálov, aby som už čoskoro a veselo upaľoval prebúdzajúcou sa krajinou za mestom. Tisíc stovka nie je žiadny trhač kociek, oproti bežnej embéčke však nárast hnacej sily jasne spozorujete. Tenkým vencom volantu kormidlujem bielu boleslavskú loďku a s rukou položenou na prázdnom spolujazdcovom operadle sa kochám jarnými panorámami, ktoré sa okolo bohato presklenej kabíny mihajú osemdesiatkilometrovou rýchlosťou.  Iste, škodovečka to zvládne aj rýchlejšie, ale v tomto aute sa akosi nie je kam ponáhľať, obzvlášť keď svišťanie obtekajúceho vzduchu graduje. Utvrdzuje ma v tom príjazd do najbližšej zákruty, kam sa tudoru ani trochu nechce. Naopak, vôbec mu neprekážajú ani značne rozbité vidiecke cesty, po ktorých sa MBX nesie s noblesou omnoho drahšieho auta.

Riešenie zadnej časti tudoru nesie punc originality. Tvar pomocného vetracieho okienka je rovnaký ako predné okienko, je však otočené hore nohami.

Embéčka bola vo svojej dobe vyspelým produktom, ktorý v porovnaní s obdobne koncipovanými konkurentami veľmi dobre obstál nielen po technickej stránke. Je preto večná škoda (s malým š), že jej  povesť v nasledujúcich desaťročiach degradovali už neústupne zastaraní a vo vyspelom svete konkurencie neschopní nasledovníci z radu Š 100/110 a 105/120.

Motor s objemom 1 107 cm3 s jedným karburátorom sa vyznačoval vyšším krútiacim momentom a nižšou spotrebou než jeho litrový dvojkarburátorový predchodca známy z typu 1000 MBX a 1000 MBG (bežný sedan). Štvorvalec s rozvodom OHV bol sklonený o 30 stupňov doprava. Pre zimné prevádzku dostal vstupný otvor chladiča navíjaciu clonu.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.