Prečo by ste mali si mali zaobstarať kvalitné zimné pneumatiky? Ich kúpu skutočne nepodceňujte…

Prečo je dôležité prezúvať a čo je hlavným bezpečnostným prvkom zimnej pneumatiky?

Aký je rozdiel medzi zimnou a letnou gumou?
Minimálnu hĺbku dezénu určite dodržujte. "Semi slicky" vás na snehu a ľade nepodržia.
Vydané  Text: 

V článku sa ďalej dočítate:

  • Čo sú to zimné pneumatiky?
  • Môžem kúpiť „jazdenú“ pneumatiku alebo mám radšej siahnuť po novej?
  • Dokáže čínska pneumatika konkurovať prémiovým výrobcom?
  • Celeročné pneumatiky nemusia spĺňať požiadavky na bezpečnosť. Kde je vhodné ich používať?

Mnoho vodičov aktuálne prezerá internetové obchody zamerané na predaj pneumatík, a rozhoduje sa aké gumy na nadchádzajúce obdobie kúpiť. Keďže sa pre mnohých nejedná o malú finančnú položku, častokrát siahnu po lacnejšom riešení z Číny, obchodného reťazca či dokonca po starších ojazdených pneumatikách. Na aute síce sú zimné pneumatiky, no nemusia plniť dostatočne svoju hlavnú funkciu. V niektorých prípadoch dokonca môže prísť k ohrozeniu posádky.

Čo je zimná pneumatika?

Zimná pneumatika, ako už názov napovedá, je určená do zimných a chladných mesiacov. Zásadných rozdielov oproti letnej pneumatike je hneď niekoľko. V prvom rade je to zloženie gumy samotnej. Pri výrobe zimných pneumatík totiž výrobcovia používajú väčšie množstvo prírodného kaučuku. Ten má za následok mäkšiu zmes gumy a taktiež zvýšenú odolnosť pri nižších teplotách.

Letná pneumatika pozostáva z tvrdšieho materiálu bez väčšieho zastúpenia kaučuku. Takáto guma je tvrdšia, dokáže omnoho lepšie odolávať vyšším teplotám, čiže sa tak zásadne neopotrebuje ani v letných horúčavách. Zimné pneumatiky ideálne pracujú pri teplote pod 7 stupňov Celsia. Naopak, letná pneumatika ideálne funguje nad touto úrovňou. Pri nízkych mínusových teplotách sa stáva, že materiál letnej pneumatiky stuhne natoľko, že pneumatika nadobúda plastový charakter a prestáva plniť akúkoľvek bezpečnostnú úlohu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Pneumatiky od tohto roka obsahujú nový symbol, niektorí motoristi sa ním budú riadiť pro kúpe novej sady

Dezén je dôležitý

Druhou zásadnou odlišnosťou zimnej pneumatiky od letnej je hĺbka a vzor dezénu. Nová zimná pneumatika má hĺbku behúňa v rozmedzí 8-10 milimetrov. Záleží na výrobcovi. Dezén takejto pneumatiky obsahuje viacero ostrých hrán a tvarov, ktoré prepojujú jemné ryhy nazývané aj ako lamely. Úlohou lamiel je do seba nabaľovať sneh, ktorý vytvorí na pneumatike vrstvu. No a keďže na snehu najlepšie drží sneh, zabezpečí sa tým aj lepšia priľnavosť.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Na druhú stranu hlbší vzor behúňu s ostrými hranami má za úlohu lepšie odvádzanie vody a kašovitého snehu z povrchu vozovky. Aj preto sa častokrát môžete stretnú s tým, že za autom zostáva „suchá“ stopa. Samozrejme, určitý vzor majú aj letné pneumatiky. V ich prípade ide o plytšie ryhovanie. Letné pneumatiky mávajú ryhy s hĺbkou 7 až 8 milimetrov. Avšak nemajú lamely, ktoré slúžia na nabaľovanie snehu.

Minimálna hĺbka dezénu

V súvislosti s tým je zásadné dodržiavať minimálnu stanovenú hĺbku dezénu pneumatiky. Tá je pri letných gumách 1,6 milimetra a pri zimných sú to 3 milimetre. Tieto hodnoty sú stanovené zákonom. Zároveň by ste si dávať pozor, aby dezén neklesol pod ideálnu hodnotu 4 milimetre. Je dôležité zdôrazniť, že medzi novou a jazdenou pneumatikou existuje výrazný rozdiel. Práve preto by ste mali už len z hľadiska svojej vlastnej bezpečnosti vždy investovať do nových pneumatík a nie „jazdených“. Aj tu je ale rozdiel. Nie je nová ako nová. Niekedy sa môže stať, že obchody vypredávajú skladové zásoby starých gúm. Vtedy môžete aj prémiovú značku dostať za zlomok ceny.

Detail dezénu zimných pneumatík.

Netreba ale zabúdať, že pneumatika, ktorá nejazdila niekoľko rokov a len ležala kdesi pohodená v sklade môže mať výrazne degradovaný materiál. Ideálny vek pneumatík je preto 4 až 5 rokov. Po tomto časovom horizonte je dobré pneumatiku vymeniť a to aj v prípade, že ste na nej najazdili len malé množstvo kilometrov.

Zimné pneumatiky z Číny?

Tu sa dostávame k hlavnej myšlienke článku. Každoročne nezávislé agentúry po celom svete podrobujú zimné pneumatiky testu spoľahlivosti. V drvivej väčšine týchto testov sa na popredných miestach umiestňujú pneumatiky známych výrobcov ako je Continental, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Pirelli, Goodyear či iné. Nie je to náhoda. Menej známi výrobcovia alebo dokonca výrobcovia z Číny, na ktorých pneumatiky môžete naraziť v našich obchodoch, nepoužívajú tak kvalitné materiály a technológie, ako tí prémioví.

Nezabudnite prezuť auto na zimu načas. Sú celoročné pneumatiky pre poisťovňu problém, ak dôjde k nehode?

Samozrejme to neplatí vždy, no vo väčšine prípadov áno. Takýto druh pneumatík nie je vhodný na používanie. Jednak testy dokazujú, že vlastnosti týchto gúm sú v porovnaní s prémiovými výrobcami podstatne horšie. Na druhú stranu, aj samotný materiál, z ktorého sa pneumatiky vyrábajú, nemusí vždy spĺňať prísne požiadavky. Možno si teraz poviete, že ten meter alebo dva pri brzdení nehrá žiadnu úlohu. Mýlite sa! Aj ten meter alebo dva môže byť hranicou, ktorá ochráni vás alebo chodca pred stretom s autom alebo pred vážnou nehodou.

Navyše čínski výrobcovia častokrát neberú ohľad na efektivitu vzorky či kvalitu materiálu. Jednoducho zoberú to, čo už niekde videli a snažia sa to vzhľadovo skopírovať. Naše odporúčanie je nasledovné. Pri kúpe novej pneumatiky určite nešetrite. Koleso a pneumatika samotná predstavujú primárny prvok bezpečnosti auta.. Môžete mať stovky bezpečnostných asistentov, ktoré vám dopomôžu k pocitu bezpečnosti. Pokiaľ však trhnete volantom alebo dupnete na brzdu, je to práve pneumatika, čo na seba preberá všetku zodpovednosť za vašu bezpečnosť.

Zlatá stredná cesta? Nie vždy je to tak

Na záver máme ešte malé zhrnutie celoročných gúm. Je pravda, že vývoj v tejto oblasti sa v posledných rokoch značne posunul. Celoročná pneumatika totiž kombinuje schopnosti letnej a zimnej gumy. To znamená, že ani v jednom sezónnom období nespĺňa predpoklady na 100%.

Materiál pneumatiky je upravený tak, aby fungoval v teplotách mierneho pásma. Preto sa v horúcich letných mesiacoch nemôžete dokonale spoľahnúť na jej vlastnosti a taktiež vás nemusí podržať ani v mrazivých zimných mesiacoch. Celoročnú pneumatiku môžu využívať ľudia, ktorí primárne jazdia v meste, kde je teplota o niečo vyššia, ako inde. Taktiež vo veľkých mestách býva údržba ciest lepšia, ako vo vidieckych oblastiach. Naopak, používanie celoročnej gumy v zime sa vyslovene neodporúča obyvateľom oblastí s nízkymi teplotami a neupravenými cestami na ktorých sa vyskytuje súvislá vrstva snehu alebo ľadu.





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »