Ako sa robí tuning na elektromobile? KIA EV9 odhaľuje ďalšie podrobnosti o tom, ako chce zaujať najnáročnejších

Zadná viacprvková náprava Multi-5-Link, tlmenie reagujúce na frekvenciu a špeciálne vyvinuté pneumatiky znižujúce hladinu hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH).

EV9 zámerne posielali na výmoly, poklopy šácht či diagonálne nárazové tyče.
Vydané  Text: 

Testovanie modelu EV9 v Papenburgu

Na skúšobnom polygóne vykonával model EV9 dynamické zmeny jazdných pruhov na viacprúdovom vysokorýchlostnom ovále s klopenými zákrutami, pričom sa zaisťovalo jeho bezpečné ovládanie na hranici možností. Na okruhu „NHK“, čo je skratka nemeckého výrazu „Nass handling Kurs“, okruhu s nízkou priľnavosťou podobnému pretekárskej dráhe, ktorý sa nepretržite postrekuje vodou, sa skúšali pneumatiky a odpruženie v realistických mokrých podmienkach z hľadiska priľnavosti a bezpečnosti.

Kia EV9 tak bola podrobená skúškam, pri ktorých jazdila na hranici svojich možností na rôznych typoch povrchu, ako sú suché i mokré trate, náročné nerovné vozovky či šikmý terén, pričom odborníci dolaďovali jej komponenty, aby zabezpečili čo najlepší zážitok z jazdy.

Na záver testovania sa hodnotil komfort na ceste lemovanej rôznymi typmi vertikálnych vstupov, ako sú napríklad výmoly, poklopy šácht či diagonálne nárazové tyče. Tu sa prejavil ideálny výber pružín a stabilizátorov v kombinácii so zodpovedajúcim naladením tlmičov.

Inzercia

Inzercia

Výsledok? Celkový výkon bez kompromisov s vyváženou a plynulou jazdou.

Vyladený pre špecifikácie elektrického vozidla bez kompromisov v oblasti výkonu

Tuning elektrického vozidla je spojený s osobitými výzvami, ktoré sa líšia od vozidla so spaľovacím motorom. Jednou z nich je skutočnosť, že konštruktéri museli vziať do úvahy dodatočnú hmotnosť akumulátora. V prípade modelu Kia EV9 je akumulátor integrovaný do spodnej časti podvozka platformy E-GMP. Konštruktéri využili výhody tohto nízkeho ťažiska a použili ho na stabilizáciu dynamiky vozidla, ako sú pohyby pri nakláňaní či dynamické rozdelenie hmotnosti, čo viedlo k jeho lepšej ovládateľnosti v zákrutách.

Inzercia

Inzercia

Vďaka špeciálnej konštrukcii odpruženia, pneumatikám pohlcujúcim hluk a pohonu všetkých kolies poskytuje Kia EV9 výnimočný komfort vyvážený stabilným dynamickým charakterom jazdy, uvádza výrobca.

 

„Vývoj SUV prináša rôzne výzvy, najmä pri práci s pomerne novými technológiami, ako sú elektrické vozidlá,“ hovorí Daniel Junker, hlavný inžinier pre jazdné vlastnosti a ovládanie vozidiel v Technickom centre spoločnosti Hyundai Motor Europe. „Aby sme čo najlepšie vyvinuli každý aspekt jazdných vlastností a ovládania, musíme naše produkty testovať a vyvíjať v rôznych podmienkach. Preto využívame rôzne skúšobné terény po celej Európe, aby sme našim zákazníkov zabezpečili najlepší možný zážitok.“

Okrem toho Kia EV9 disponuje funkciou riadenia rekuperačného brzdenia, vďaka čomu dokáže vozidlo rekuperovať energiu, ktorá by sa inak stratila pri brzdení. Druhá generácia integrovaného posilňovača elektromotora (IEB) znižuje celkovú hmotnosť brzdnej sústavy v záujme zvýšenia účinnosti. Ďalší brzdový softvér, systém riadenia brzdenia pri jazde z kopca (DBC), automaticky znižuje rýchlosť vozidla pri jazde z kopca. Všetky tieto prvky majú priamy vplyv na cestu vodiča, pretože vozidlo vďaka nim jazdí efektívnejšie, čím sa skracuje aj čas potrebný na dobitie akumulátora.

Centralizovaný riadiaci systém – riadiaca jednotka domény podvozka (CDCU) – riadi všetky systémy, ktoré majú vplyv na ovládateľnosť vozidla. Sú to napríklad brzdové systémy, elektronický systém riadenia stability (ESC) alebo dynamické smerovanie krútiaceho momentu, ktoré využíva čiastočné brzdenie a kompenzáciu krútiaceho momentu elektromotora pri prejazde zákrutami, výsledkom čoho je bezpečnejšia a stabilnejšia dynamika jazdy.

Ďalšia funkcia, riadenie stability pri bočnom vetre, je dôležitá pre elektrické vozidlá s veľkými bočnými plochami. Využíva čiastočné brzdenie a reguláciu krútiaceho momentu riadenia na potlačenie silného bočného vetra, pričom udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu. „Zážitok z jazdy by som popísal ako prekvapujúco dynamický z hľadiska veľkosti, no pritom stabilný a luxusný,“ hovorí Junker. „Pri modeli Kia EV9 sme vskutku chceli zdôrazniť jeho charakter rodinného SUV, a tak sme sa zamerali na zaistenie plynulej a stabilnej jazdy a súčasne čo najväčšie zachovanie dynamickej DNA značky Kia.“

Režim jazdy v teréne

Napriek svojmu rodinnému charakteru je Kia EV9 schopná jazdy na rôznych druhoch povrchu či dokonca v teréne, a to vďaka systému voľby režimu jazdy v teréne TMS (angl. Terrain Mode Select). Ak ho chce vodič aktivovať, stlačí tlačidlo na volante a zadá režim Blato („Mud“), Piesok („Sand“) alebo Sneh („Snow“).

Systém TMS pre každý režim jazdy v teréne prispôsobí ovládanie hnacej sústavy, rozloženie krútiaceho momentu a podvozok tak, aby prispôsobil jazdu zvolenému typu povrchu a minimalizoval prekĺzavanie. Výsledkom je bezpečnejšia jazda a lepšia kontrola nad vozidlom, a to aj na povrchu s nízkou priľnavosťou.

O modeli Kia EV9

Kia EV9 je prvé trojradové elektrické vlajkové SUV značky Kia, ktoré reprezentuje novú éru udržateľného dobrodružstva. Vozidlo je skonštruované na špecializovanej globálnej modulárnej platforme pre elektrické vozidlá (E-GMP) a jeho športový výkon dopĺňa cieľový dojazd na čisto elektrický pohon presahujúci 541 km podľa skúšobného postupu WLTP. Model je vybavený technológiou ultrarýchleho 800-voltového nabíjania, ktorá umožňuje za 15 minút nabíjania získať až 239 km dodatočného dojazdu.







ODPORÚČANÉ