Ako na guľu / Montáž ťažného zariadenia

Zistili ste, že máte málo miesta v aute a chceli by ste zvýšiť jeho variabilitu montážou ťažného zariadenia, takzvanej gule, no obávate sa náročnosti tohto úkonu? Zašli sme do jednej z pobočiek TowPoint u predajcu automobilov IMPA v Šamoríne, aby sme sa na vlastné oči presvedčili, ako vyzerá montáž.

Vydané Text: 

Prijímací technik Jozef Ovečka a mechanik-elektrikár Ervín Šulek nám detailne ukázali a vysvetlili všetky kroky montáže ťažného zariadenia. Zároveň nám aj prezradili, čo musí čerstvý majiteľ urobiť, aby bolo všetko administratívne v poriadku.

ZVÝŠENIE PEVNOSTI

Do servisu prichádzame ráno, keď už vozidlo, na ktoré sa bude montovať ťažné zariadenie, pokojne odpočíva na zdviháku a na jeho zadnej časti sa veselo pracuje. Jozef Ovečka vysvetľuje, že celá montáž trvá približne dve až štyri hodiny. Čas závisí od modelu vozidla, typu ťažného zaradenia a typu elektroinštalácie. Na čas montáže vplýva aj vek vozidla, nakoľko pri starších vozidlách môže byť montáž obťažnejšia. Platí však, že ak majiteľ ráno auto pristaví, poobede odchádza s vozidlom, ktorého praktické vlastnosti rozširuje ťažné zariadenie.

Pri zdviháku nám Ervín Šulek ukazuje, čo už stihol spraviť. Zhodil zadný nárazník, odmontoval pôvodnú hliníkovú výstuž a pomaly pripevnil nosnú konštrukciu ťažného zariadenia. Montážne body na vozidle sú jasne dané. Základ tvoria nosníky konštrukcie, ku ktorým sa pripevní konštrukcia. Silné spojovacie skrutky zaručujú, že spojenie nosnej konštrukcie vozidla s konštrukciou ťažného zariadenia nepovolí a znesie všetko zaťaženie. Záleží od konštrukcie vozidla, no niektoré automobily dokážu utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou viac ako jednej tony. A práve pevné spojenie zaručuje, že vozidlu ani prívesu či nosiču sa nič nestane.

„Dokonca by som povedal, že nosná konštrukcia ťažného zariadenia zvyšuje tuhosť zadnej časti vozidla. Oproti pôvodnej hliníkovej výstuži je oveľa pevnejšia,“ hovorí Jozef Ovečka. Ervín Šulek s ním súhlasí a dodáva: „Zákazníci sa musia najprv rozhodnúť, akú elektroinštaláciu budú najčastejšie využívať. Konektor elektroinštalácie so 7 pinmi využívajú malé prívesné vozíky bez svetla spiatočky. Pre karavany, brzdené aj nebrzdené prívesné vozíky so svetlom spiatočky, montujeme konektor s 13 pinmi. Ten potrebujú aj nosiče bicyklov či boxov na batožinu. Pre karavany sa ďalej dá elektroinštalácia doplniť o trvalé napájanie a dobíjací vodič.“ Ak však plánujete používať viacero druhov pripájacích zariadení, TowPoint vám bezplatne dodá redukciu. Potom môžete pripájať, čo budete práve potrebovať.

ELEKTRONIKA SI PÝTA ČAS

Montáž mechanickej časti trvá krátko a je relatívne jednoduchá. Pár skrutiek, vymedzenie pohybu výklopného zariadenia, vyskúšanie či sa správne hýbe všetko pohyblivé. Potom prichádza na rad úprava elektroinštalácie vozidla. Ervín Šulek skúsenými pohybmi odstraňuje obloženie batožinového priestoru, aby sa dostal ku káblom. Konektor elektroinštalácie treba spojiť so svetlami, smerovkami, brzdovými aj hmlovými svetlami, v prípade 13-pinovej inštalácie aj s cúvacím svetlom, prípadne s ďalšou elektroinštaláciou, ktorú využívajú najmä obytné prívesy. Elektroinštaláciu tak obohatia dodatočné riadiace jednotky a spínače. Na záver prichádza dôležitý krok – kódovanie elektroniky. Vtedy sa k hlavnej riadiacej jednotke vozidla pripojí malý prenosný počítač, ktorý jej vysvetlí, že vzadu niečo pribudlo a auto sa má podľa toho správať. Taktiež treba, aby aj parkovacie snímače a asistenčné systémy pochopili, že za vozidlom sa môže niečo nachádzať, prípadne sa môže zmeniť jeho hmotnosť a majú sa tomu prispôsobiť. Pre skúseného elektrikára ide o rutinnú záležitosť.

Montáž ťažného zariadenia

Čo s evidenčným číslom?

Po montáži ťažného zariadenia vás čaká ešte nevyhnutná administratíva a rozhodovanie, ako budete využívať zadnú tabuľku s evidenčným číslom. Pokiaľ totiž plánujete používať nosič na bicykle, prípadne box na batožinu upevnený na ťažnom zariadení, potrebujete premiestniť na ne aj tabuľku s evidenčným číslom. Je len na vás či sa tomuto úkonu budete venovať pri každej montáži nosiča, alebo v rámci návštevy dopravného inšpektorátu súvisiacej so zápisom ťažného zariadenia požiadate aj o vydanie dodatočnej tabuľky s evidenčným číslom. Takýto úkon stojí 16,5 €. Vzhľadom na cenu to môže byť investícia do vášho pokoja, ktorú oceníte pri každom zhone spojenom s balením, cestovaním a montovaním nosičov bicyklov či batožiny.

Ako nám potvrdili obaja páni v TowPointe, záujem o dodatočnú montáž nosičov rastie. Čoraz viac ľudí totiž chce využívať najmä nosiče bicyklov. V tomto prípade si treba dať pozor na povolené zaťaženie ťažného zariadenia. Zvlášť pri ťažkých elektrobicykloch musíte zrátať hmotnosť bicyklov a samotného nosiča. Tomu prispôsobte aj voľbu ťažného zariadenia.

V prípade akýchkoľvek otázok môžete kontaktovať priamo prevádzky TowPointu, prípadne využiť ich formulár na internete. Vzhľadom na ich viac ako tri desaťročia skúseností vám dokážu poradiť s výberom ťažného zariadenia a zabezpečiť jeho montáž tak, aby ste boli nanajvýš spokojní. Vy si potom budete už iba užívať nové schopnosti vášho auta.

Montáž ťažného zariadenia

Nevyhnutná administratíva

Pokiaľ sa rozhodnete pre montáž ťažného zariadenia prostredníctvom servisu TowPoint, môžete rátať s tým, že okrem kvalitného materiálu a odbornej montáže dostanete aj všetky certifikáty a dokumenty, ktoré budete potrebovať k povinnému zápisu ťažného zariadenia do technického preukazu. S nimi prídete do 30 dní na ľubovoľný dopravný inšpektorát, zaplatíte 12 eur (po 6 eur za veľký aj malý technický preukaz) a počkáte, kým vám vystavia nové doklady. Pokiaľ by ste chceli celý proces urýchliť na dva dni, pripravte si ďalších 30 eur. Na dopravný inšpektorát si musíte so sebou priniesť aj doklad totožnosti, potvrdenie o povinnom poistení, veľký aj malý technický preukaz a pokiaľ sa necháte zastupovať aj úradne overené splnomocnenie. Technickej kontroly sa nemusíte obávať. Pokiaľ si kúpite certifikované ťažné zariadenie (TowPoint iné ani neponúka), stačí, že ho máte zapísané v technickom preukaze. Na jednu vec si však musíte dať pozor vždy. Pokiaľ sa rozhodnete pre ťažné zariadenie s odnímateľnou guľou, môžete ju mať namontovanú iba keď ju používate na spojenie s vozíkom, prípadne s nosičom. Inak je jej miesto spolu s prípadnou redukciou na ľahko dostupnom mieste v aute.


Zdroje: AUTOVINY.SK







ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.