Slovensko dostalo výprask: Nový vlak jazdí 407 km/h, toto by sme chceli u nás doma
Južná Kórea sa chystá zapísať do histórie vysokorýchlostného cestovania na železnici. Krajina dokončila vývoj kľúčových technológií pre nový vlak, ktorý bude v bežnej prevádzke jazdiť rýchlosťou až 370 km/h. Jeho maximálna konštrukčná rýchlosť dosahuje 407 km/h. Ak sa plány Kórejčanov naplnia, pôjde o druhý najrýchlejší komerčný vlak na svete hneď po čínskych súpravách novej generácie.
Kórejské ministerstvo pôdy, infraštruktúry a dopravy oznámilo, že výskum a vývoj projektu EMU-370 bol úspešne ukončený. Na projekte pracovalo sedem inštitúcií vrátane Kórejského železničného výskumného ústavu a výrobcu Hyundai Rotem. Celkové náklady dosiahli približne 13 miliónov eur a vývoj trval takmer štyri roky. Prvé vyrobené súpravy by mali vzniknúť už budúci rok, skúšobné jazdy sú plánované na rok 2030 a komerčné nasadenie príde o rok neskôr.

Nový vlak bude druhý najrýchlejší na svete. Zdroj: hochgeschwindigkeitszuege.com
Špičkové motory a dôraz na aerodynamiku
Nový vlak by mal jazdiť najmä na úseku medzi mestami Pyeongtaek a Osong. Zásadný prínos však pocítia cestujúci v celej krajine. Cesta medzi Soulom a Busanom, ktorá dnes trvá približne dve a pol hodiny, sa skráti na 1 hodinu a 53 minút. Viaceré veľké mestá sa podarí po novom spojiť vlakom s časom cestovania pod jednu hodinu.
Technologickým jadrom projektu sú nové trakčné motory a výrazne vylepšená aerodynamika. Inžinieri vyvinuli vysokorýchlostný elektromotor s výkonom 560 kW, čo je takmer o polovicu viac než pri súčasných kórejských vlakoch KTX-Cheongryong. Každá súprava ich využíva 24, takže celkový výkon je porovnateľný s ťahom viac než stovky osobných áut. Napriek výraznému nárastu výkonu sa motor zväčšil len minimálne, čo je dôležité z hľadiska hmotnosti a energetickej efektivity.
Inžinieri venovali veľkú pozornosť aj tvaru vozidla. Predná časť vlaku dostala nižší a plynulejší profil, podobný športovým automobilom. Okrem toho boli viaceré technické prvky ako napríklad klimatizačné systémy integrované priamo do karosérie tak, aby nevyčnievali nad strechu. Výsledkom je zníženie aerodynamického odporu o viac než 12 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

Slovensko nedokáže držať krok s modernými krajinami z hľadiska vlakových súprav ani infraštruktúry
Nový vlak prekvapí nízkou hlučnosťou
Zlepšenia sa dotkli aj komfortu. Upravené odpruženie so vzduchovými pružinami a novými tlmičmi znižuje vibrácie počas jazdy o viac než tretinu. Hluk v interiéri dosahuje úroveň 68 až 73 decibelov, čo je menej ako pri mnohých zahraničných vysokorýchlostných vlakoch.
Samotný nový vlak však na dosiahnutie maximálnej rýchlosti nestačí. Aby mohol naozaj jazdiť rýchlosťou 370 km/h, bude potrebné upraviť časť infraštruktúry v krajine. Najmä staršie štrkové trate bude musieť štát nahradiť betónovým podložím.
Keďže železničná doprava nemôže byť dlhodobo prerušená, modernizácia bude prebiehať najmä v nočných hodinách, keď vlaky nejazdia. Ide o technicky náročný proces, ktorý si vyžaduje presnú koordináciu a nové stavebné postupy.
Kórejské ministerstvo plánuje objednať prvú sériu nových vlakov – spolu 16 vozňov – už v prvej polovici budúceho roka. Podľa predstaviteľov rezortu má Kórea ambíciu nielen výrazne zlepšiť domácu dopravu, ale nový vlak má umožniť aj to, aby sa presadila na globálnom trhu. Segment vysokorýchlostných železníc s rýchlosťami nad 350 km/h by sa mal v najbližších rokoch rýchlo rozširovať a krajina chce tento trend využiť na export svojich technológií. Určite ho však v najbližších desaťročiach netreba očakávať na Slovensku. Naša infraštruktúra umožňuje dosahovať rýchlosti najviac do 160 km/h a v porovnaní s najvyspelejšími výrazne zaostávame. Čo je horšie, tento stav sa dlhodobo nedarí výraznejšie zlepšiť.
Zdroj: koreatechtoday.com












