Golf GTI EDITION 50: Legendárny kompakt s výkonom 325 koní prichádza na Slovensko

Najvýkonnejšie GTI (325 k) v histórii prichádza na Slovensko. Vieme cenu klasickej verzie aj Performance balíka.

Tri písmená – GTI – už takmer 50 rokov vyvolávajú na celom svete nadšenie fanúšikov značky Volkswagen. Od prvého modelu Golf GTI, ktorý sa začal predávať na jar roku 1976 , vyrobil VW vyše 2,5 milióna týchto kompaktných hatchbackov. Tento úspešný príbeh teraz dosahuje svoj nový vrchol Golf GTI EDITION 50Spoločnosť Porsche Slovakia, autorizovaný importér značky Volkswagen na Slovensku, už spustila predaj jubilejného modelu. Svetovú premiéru mal v júni a výstavný debut v septembri na IAA Mobility 2025 v Mníchove. Dodávky zákazníkom sa začnú v prvom štvrťroku 2026, kedy GTI oslávi svoje 50. výročie.

Najvýkonnejší GTI (325 k) v histórii prichádza na Slovensko. Vieme cenu klasickej verzie aj Performance balíka.

Nový Golf GTI EDITION 50 nie je len ďalšou limitovanou edíciou, ale je to najvýkonnejší a najrýchlejší sériový model GTI v doterajšej históriiDisponuje pohonom predných kolies s výkonom 239 kW (325 k) a maximálnym krútiacim momentom 420 Nm. To znamená, že má o 44 kW (60 k) vyšší výkon ako aktuálny sériový Golf GTI a dokonca o 18 kW (25 k) prevyšuje doteraz najsilnejší sériový Golf GTI ClubsportVďaka týmto parametrom vyšprintuje  z 0 na 100 km/h za iba 5,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 270 km/h.

Najvýkonnejší GTI (325 k) v histórii prichádza na Slovensko. Vieme cenu klasickej verzie aj Performance balíka.

Podvozok

Hoci základná koncepcia podvozka (tlmiče McPherson vpredu a štvorprvková zadná náprava) zostala zachovaná, jednotlivé komponenty sú odlišne vyladené. Jubilejný model má oproti klasickému Golfu zníženú svetlú výšku o 15 milimetrov. Sériovo je vybavený adaptívnymi tlmičmi pruženia DCC a obutý je na 19-palcových diskoch „Queentstown“ červenej farby s pneumatikami 235/35 R 19. Fanúšikov určite potešia aj dynamické kryty stredov kolies, na ktorých nápisy GTI zostávajú vždy vo vodorovnej polohe.

Pre pôžitok z jazdy na pretekovom okruhu je určený voliteľný komplet GTI Edition 50 Performance. Tento balík zahŕňa kované disky „Warmenau“ (rozmer 8,0J x 19) a ľahkú výfukovú sústavu R Performance z titánového plechu od Akrapoviča. Podvozok je znížený o ďalších 5 mm (celkovo 20 mm oproti klasickému Golfu) a má zväčšený odklon predných kolies. Súčasťou balíka sú aj polohladké (semislick) pneumatiky Bridgestone „Potenza Race“. Všetky tieto komponenty spoločne znižujú hmotnosť vozidla približne o 30 kg.

Najvýkonnejší GTI (325 k) v histórii prichádza na Slovensko. Vieme cenu klasickej verzie aj Performance balíka.

Interiér

Jubilejný model je vybavený rozličnými exkluzívnymi dizajnovými prvkami s odkazom na automobilový športV interiéri nájdeme športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, potiahnuté typickou károvanou látkou s doplnkami v odtieni Racing Green. Kabínu zvýrazňujú červené bezpečnostné pásy a pedále z nehrdzavejúcej ocele. Multifunkčný kožený športový volant a dekoračné lišty prahov dverí dekoruje logo GTI 50.

Exteriér dopĺňa strecha, kryty spätných zrkadiel a koncovky výfukov v kontrastnej čiernej farbe. Logo GTI 50 je umiestnené aj na bočných stranách zadného spojlera. Športový charakter podčiarkuje aj čierny pás nad prahmi karosérie, ktorý smerom dozadu prechádza do červenej farby TornadoNa výber je päť farieb karosérie, vrátane exkluzívnej zelenej metalizovanej farby Dark Moss a legendárnej červenej Tornado.

Golf GTI EDITION 50 je na Slovensku v predaji za uvádzaciu cenu od 48 790 €. Voliteľný balík GTI Edition 50 Performance je k dispozícii za 3 900 €, s príplatkom 950 € za pneumatiky semislick.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!