Neuveriteľné. Plug-in hybridné autá prekonali starú zlatú naftu. Prečo tomu tak je?

Plug-in hybridy zažívajú v Európe boom a po prvý raz prekonali predaje dieselových áut, ktoré kedysi ovládali viac než polovicu trhu.
Autor
zákaz naftových áut

Plug-in hybridy sú teraz v Európe žiadanejšie ako tie s dieselovými motormi. Vyplýva to z čerstvej štatistiky Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA). Podľa nej je podiel plug-in hybridov na celkových predajoch nových osobných vozidiel za desať mesiacov tohto roku 9,4 percenta, zatiaľ čo autá so vznetovými motormi dosiahli len na osem percent. Zatiaľ čo plug-in hybridy zaznamenali medziročný nárast o viac ako 32 percent, diesely naopak oproti minulému roku stratili 24 percent.

V Európe bola obľuba dieselových vozidiel na vrchole až do roku 2010, kedy dokonca zabrali nadpolovičnú časť trhu. Avšak po afére Dieselgate v roku 2015 začal ich pád. Momentálne si zákazníci najviac kupujú vozidlá s hybridným (nedobíjacím) pohonom, ktoré majú podiel bezmála 35 percent, nasledujú autá poháňané benzínovým agregátom (27 percent), elektromobily (18 percent), spomínané plug-in hybridy a až na piatej pozícii sú diesely.

Plug-in hybridné autá prekonali starú zlatú naftu. Prečo tomu tak je?

Prečo si kúpiť dieselové auto v roku 2025?

V prvom rade sa naftu oplatí zvážiť, ak jazdíte dlhé trasy a máte vysoký ročný nájazd. Ak najazdíte ročne viac než 20 000 km, úspora na palive môže vyvážiť vyššiu obstarávaciu cenu vozidla aj drahší servis. Dieselové motory sú pri dlhých trasách úspornejšie ako benzínové.

Dieselové autá sú zároveň ideálne na ťahanie ťažkých nákladov. Majú vyšší krútiaci moment a lepšie zvládajú hmotnosť. Ak ťaháte karavan, príves s koňmi alebo obyčajný prívesný vozík, diesel je stále voľbou číslo jeden. Dieselové motory sú robustné a menej náchylné na opotrebovanie pri častom používaní. Kým benzínový motor môže potrebovať veľké opravy po 300 tisíc kilometroch, dieselový zvládneaj  násobne viac, často až do milióna kilometrov.

Napríklad väčšie ojazdené dieselové modely si držia hodnotu lepšie než ich benzínové náprotivky. Najmä vozidlá s motorom spĺňajúcim normu Euro 6 nečelia v nízkoemisných zónach poplatkom a dopyt po nich zostáva relatívne vysoký. Napokon, mnohí motoristi sa už na vlastnej koži presvedčili, že dieselové SUV môžu mať až dvojnásobne lepšiu spotrebu paliva ako rovnaké benzínové modely. Čím väčšie vozidlo, tým viac ušetríte.

Výhody a nevýhody plug-in hybridu?

Najväčšou výhodou PHEV je možnosť jazdiť čisto na elektrinu – bez hluku a lokálnych emisií. V mestskom režime tak môžete fungovať ako elektromobil, no zároveň máte istotu, že spaľovací motor vás bez obmedzení dovezie aj na dlhšie trasy. Kto jazdí denne krátke vzdialenosti a má možnosť domáceho nabíjania, môže výrazne ušetriť na palive. Plug-in hybridy majú vo všeobecnosti vyšší celkový dojazd než čisto elektrické modely. Napríklad Kia Niro PHEV dokáže v kombinovanom cykle prejsť 660–800 km, zatiaľ čo verzia Niro EV má dojazd 460–640 km.

Plug-in hybridy nie sú bez kompromisov. Väčšia batéria a dodatočná technika zvyšujú hmotnosť auta – v prípade Kia Sportage je rozdiel medzi PHEV a HEV takmer 200 kg. Táto hmotnosť sa prejaví na vyššej spotrebe paliva najmä pri vybití batérie a dlhších trasách. Rozdiel v spotrebe môže narásť aj o niekoľko litrov na 100 km v neprospech plug-inu. Ďalšou nevýhodou je cena. Rozdiel medzi plug-in a hybridom býva 3 000 až 7 000 eur, v niektorých prípadoch aj viac. Navyše, plug-in hybridy zvyčajne nepodporujú rýchlonabíjanie, takže nabíjanie prebieha výhradne cez pomalšie AC zásuvky, aj keď na tejto zmene pracuje čoraz viac a viac výrobcov.

Zdroje:  Acea





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.