Nová diaľničná známka pre Nemecko: Obávaný poplatok má zrušiť sen o rýchlej jazde
Stane sa realitou diaľničná známka pre Nemecko? Priemyselný líder stojí pred problémom. Tamojšia dopravná infraštruktúra spadla do krízy, akú krajina nezažila dlhé roky. Zatvorené mosty, zhoršujúci sa stav diaľnic, preplnené železnice. To všetko vytvára tlak na štátne financie. Najnovšia analýza ukazuje, že rozsah problému má byť ešte väčší, ako sa doteraz predpokladalo. Navyše, bez radikálnych krokov vraj Nemci nedokážu udržať situáciu pod kontrolou.
Podľa autorov štúdie musí Nemecko do konca desaťročia investovať minimálne 390 miliárd eur, aby modernizovalo železnice, opravilo diaľnice a rozšírilo verejnú dopravu tak, aby krajina zostala konkurencieschopná a zároveň splnila svoje klimatické ciele. Ani existujúce špeciálne fondy určené na boj s klimatickou krízou a obnovu infraštruktúry nepostačujú.
Ak sa nič nezmení, ekonomicky najvýznamnejší štát EÚ vraj čaká ďalšia dekáda úpadku. Prečo však musí prísť nová diaľničná známka pre Nemecko, respektíve mýtny systém pre osobné autá?
Nemecko v nevýhode
V súčasnosti platia za užívanie nemeckých diaľnic iba nákladné vozidlá. Osobné autá jazdia zadarmo. Ide o ostrý kontrast v porovnaní s mnohými inými krajinami EÚ. Výsledkom je nerovnomerné financovanie a čoraz väčší tlak na štátny rozpočet. Podľa expertov by zavedenie spravodlivých diaľničných poplatkov prinieslo tri hlavné výhody: stabilné príjmy nezávislé od volieb a politikov, férové rozdelenie nákladov medzi vodičov, možnosť ekologicky nastaviť poplatky, teda zvýhodniť malé, ľahké či elektrické vozidlá a viac zaťažiť ťažké SUV alebo spaľovacie autá.
Príjmy, ktoré by mýto či nová diaľničná známka pre Nemecko priniesli, by začali výrazne pomáhať najmä po roku 2030, ak by sa celý systém zavádzal postupne a sociálne citlivo.
Budú platiť aj budúce generácie?
Autori štúdie odporúčajú, aby Nemecko viac využívalo štátne úvery. Argumentujú tým, že moderná dopravná infraštruktúra bude slúžiť budúcim generáciám, a preto je vraj spravodlivé, aby sa na jej financovaní priamo podieľali. Súčasne však varujú, že bez reformy takzvanej dlhovej brzdy nebude možné vytvoriť udržateľný investičný plán.
Popri mýte a úveroch štúdia navrhuje prehodnotiť daň z motorových vozidiel, daňové výhody pre služobné autá, odpočítateľné daňové náklady súvisiace s cestou do práce. Áno, štát môže vždy viac zaťažiť motoristov a vytiahnuť im z vreciek peniaze, no otázkou zostáva, či práve Nemecko, potácajúce sa na hranici slabého ekonomického rastu a krízy, sa má vydať práve touto cestou.
Ekologickí aktivisti si kladú podmienky
Štúdia uvádza alarmujúce čísla. Železnice a diaľnice v Nemecku budú potrebovať v roku 2030 investície vo výške až 43 miliárd eur ročne. V roku 2035 to bude ešte 32 miliárd eur. Investície do verejnej dopravy majú stúpnuť zo súčasných 44 miliárd na 59 miliárd v roku 2030 a na 74 miliárd v roku 2035. Už dnešných takmer 30 miliárd eur, ktoré vláda investuje do ciest a železníc, vraj nestačí ani na dokončenie rozostavaných projektov, nieto ešte na skutočnú modernizáciu.
Organizácia Klima-Allianz Deutschland, ktorá združuje viac ako 150 ekologických a sociálnych organizácií, víta výsledky štúdie. Podľa jej experta Jonasa Beckera by prípadná nová diaľničná známka pre Nemecko či mýto mali slúžiť výhradne na rozvoj železníc a verejnej dopravy, nie na výstavbu ciest.
„Ak má dôjsť k transformácii dopravy, nesmieme peniaze míňať na nové diaľničné projekty,“ odkazuje Becker. On sám zároveň požaduje, aby motoristi platili diaľničné poplatky na základe emisií. Zvýhodniť by zjavne chcel elektromobily, naftové autá by platili viac.
Zdroj: agora-verkehrswende.de


















