Tichá poprava športových áut. Brusel už nerieši len emisie, ale zabíja legendy ako AMG kvôli hluku

Z Bruselu prichádza nový "tichý zabijak", ktorý pre športové autá predstavuje existenčnú hrozbu: drastické znižovanie hlukových limitov. Je to paradoxné. Autá sa kupujú aj kvôli zvuku motora, no práve ten má byť čoskoro regulovaný. Pre ikonické značky ako Mercedes-AMG to môže znamenať koniec celej jednej éry.
hluk

Automobilky sa v posledných rokoch naučili bojovať s emisiami CO₂. Moderné hybridy, elektrické modely, filtre pevných častíc a ďalšie technológie. Teraz, keď už mali pocit, že majú situáciu pod kontrolou, prichádza nová, oveľa tichšia a zákernejšia rana. Regulácia hluku!

Nariadenie 540/2014

Zatiaľ čo debaty o CO₂ dominujú, na pozadí sa už roky realizuje Nariadenie (EÚ) č. 540/2014, ktoré postupne znižuje maximálnu povolenú hlučnosť pre nové autá.

  • V roku 2016 bol limit 74 decibelov (dB).
  • Dnes je tento limit 70 dB.
  • Rok 2026 je zlom: Hlukový limit klesne na nekompromisných 68 dB.

Tento dlhodobý plán teraz vstupuje do svojej najbrutálnejšej fázy, ktorá donúti výrobcov radikálne prehodnotiť techniku pod kapotou.

Prečo sú 2 decibely likvidačné?

Ak si myslíte, že zníženie z 70 na 68 dB je len kozmetická úprava, mýlite sa. Decibelová stupnica je logaritmická, nie lineárna. Zníženie hluku o 3 dB v praxi znamená zníženie akustickej energie o polovicu. Ak automobilka musí utlmiť auto o 2 dB, znamená to obrovské a drahé úsilie. Ide o extrémne náročné a nákladné inžinierske výzvy, ktoré si vyžadujú pridanie ďalších tlmiacich materiálov, zložitejšie výfukové systémy a, čo je najhoršie, potlačenie charakteru motora.

Najtvrdšie táto norma dopadne na modely, ktorých výroba je finančne citlivá. Mercedes-AMG, ktorého motory boli synonymom pre hluk a silu, už naznačil, že nastáva problém. Podľa informácií z automobilového prostredia, modely ako kompaktná trieda AMG (napríklad AMG A 35 a A 45) zrejme nepostavia žiadneho priameho spaľovacieho nástupcu. Investovať obrovské peniaze do vývoja extrémne utlmeného výfukového systému pre tieto relatívne lacné autá sa jednoducho neoplatí. Je to prvá tichá poprava legiend s poriadnym hlukom.

Z Bruselu prichádza nový "tichý zabijak", ktorý pre športové autá predstavuje existenčnú hrozbu: drastické znižovanie hlukových limitov. Je to paradoxné. Autá sa kupujú aj kvôli zvuku motora, no práve ten má byť čoskoro regulovaný. Pre ikonické značky ako Mercedes-AMG to môže znamenať koniec celej jednej éry.

 

Absurdný paradox: Autá sú tichšie, ale pneumatiky hlučnejšie

Situáciu komplikuje aj paradox, že EÚ v podstate bojuje proti vlastným predpisom. Autá sú dnes ťažšie (kvôli bezpečnostným výstuhám a batériám v hybridných či elektrických verziách). To si vyžaduje širšie a robustnejšie pneumatiky. A práve valivý hluk pneumatík, ktorý je pri vyšších rýchlostiach hlavným zdrojom hluku, je najťažšie regulovať. Výrobcovia tak musia ešte viac dusiť hluk motora, aby sa vtesnali do celkového limitu. Výsledkom je, že éra „emocionálneho“ automobilu, kedy ste cítili vibrácie a počuli streľbu do výfuku, pomaly ale isto končí. Športové autá zrejme prežijú, no ten ikonický zvuk už bude s veľkou pravdepodobnosťou len syntetický – púšťaný z reproduktorov. Budúcnosť je tichá a drahá.

Zdroje:  https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/775206-emisie-uz-nestacia-eu-tlaci-na-hluk-niektore-sportove-modely-vratane-amg-skoncia/





Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.