aktualita
Rusko má vážny problém! Čína zakázala vývoz nových áut, v čom je problém?
Rusko bude mať problém s nákupom áut. Od 1. januára 2026 Čína sprísni kontrolu vývozu nových automobilov maskovaných ako ojazdené. Táto zmena sa bude týkať najmä automobilov, ktoré boli predtým v hojnom počte vyvážané do Ruska. Autonews.ru sa rozprával s odborníkmi a predajcami, aby zistil, aký vplyv to bude mať na Rusko, resp. na jeho automobilový trh a čo môžu kupujúci očakávať.
Aké pravidlá zaviedla Čína aj pre Rusko?
Čínske úrady oznámili prísnejšie kontroly vývozu ojazdených automobilov. Nové nariadenia by mali nadobudnúť účinnosť 1. januára 2026. Hlavným bodom nového nariadenia je, že vývoz automobilov z Číny, ktoré nie sú staršie ako 180 dní, bude možný len so špeciálnym dokumentom – „Potvrdením o popredajnom servise“. Tento dokument musí byť opatrený oficiálnou pečiatkou výrobcu, ktorá označuje jeho súhlas s vývozom ojazdených automobilov.
„Podľa informácií potvrdených našimi čínskymi partnermi Čína od 1. januára 2026 fakticky zakáže vývoz nových vozidiel. Teraz musí každé vozidlo zostať v Číne najmenej šesť mesiacov po prvotnej registrácii – až potom ho možno vyviezť,“ povedal pre Autonews.ru Artem Kosťjagin, riaditeľ spoločnosti CarPoint, ktorá dodáva autá z Číny a Kórey.
Aký je háčik s týmito autami?
V súčasnosti dovozcovia vo veľkej miere využívajú systém, v rámci ktorého sa nové autá nakupujú v Číne ako ojazdené vozidlá. Tieto vozidlá sa pôvodne vyrábajú pre domáci trh, nie na export. Registrujú sa lokálne, potom sa okamžite odhlásia a predávajú do tretích krajín bez súhlasu výrobcov. Výrobcovia následne strácajú možnosť servisovať vozidlá a sledovať ich ďalší osud. V poslednej dobe sa z Číny objavilo obrovské množstvo paralelných exportných kanálov pre ojazdené autá s nulovým počtom najazdených kilometrov. Po spustení nového systému sa kontrola vráti výrobcom.
„Podľa partnerov spoločnosti PEK:TECH objem dodávok nových automobilov z Číny maskovaných ako ojazdené vozidlá nepresahuje 10 %. Tento model je možné použiť na predaj európskych a japonských značiek montovaných v továrňach v Číne. Je to spôsobené výrazným nárastom nákladov na akreditáciu potrebných na oficiálne uvedenie vozidiel na trh a potvrdenie ich predaja na ruskom trhu. Postup zahŕňa certifikáciu, overenie bezpečnosti vozidiel a ďalšie parametre,“ vysvetlil Stanislav Čekmarev, generálny riaditeľ spoločnosti PEK:TECH.
Čo sa stane s dodávkami áut pre Rusko?
Napriek tomu, že táto inovácia má pre ruský automobilový trh značný význam, dodávky automobilov z Číny úplne nezastavia. Odborníci, s ktorými sa rozprával Autonews.ru, sú si tým istí.
„Paralelný dovoz sa nezastaví a nemali by sme očakávať žiadny nedostatok modelov ani zúženie sortimentu. Nové pravidlá však skutočne skomplikujú logistiku: všetky nové autá mladšie ako 180 dní od ich prvej registrácie v Číne teraz vyžadujú doklad o popredajnom servise v cieľovej krajine. To bude mať za následok, že väčšina nových modelov dorazí do Ruska s oneskorením približne šesť mesiacov a za vyššiu cenu, pretože dodávateľský reťazec sa predĺži a zdraží,“ hovorí Sergej Meľuch.
Alexander Nikolaev, zástupca riaditeľa obchodného oddelenia spoločnosti Major Auto, sa domnieva, že od 1. januára 2026 bude potrebné do Ruska dovážať veľa vozidiel z iných trhov. „Veríme, že ide o nový, silný faktor, ktorý výrazne ovplyvní ceny v Rusku pre množstvo značiek a modelov, ktoré sa predtým dovážali z Číny. Predovšetkým ide o Toyota RAV4, Toyota Camry, Toyota Highlander a Mazda CX-5,“ objasnil a dodal, že to povedie k vyšším cenám ponúkaných produktov.
Zdroje: autonews.ru
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.



















