Nová výnimka pre tisíce áut v krajine EÚ: Bezplatné diaľnice, iní platia 174 eur za 500 km

Šťastlivcov čakajú bezplatné diaľnice do stanoveného dátumu. Mnohí vodiči však budú platiť vysoké sumy bez horného stropu.
bezplatné diaľnice

Myšlienka využívať bezplatné diaľnice by sa páčila mnohým motoristom. Nemecko stanovilo pravidlá pre elektrické nákladné autá. Nebudú platiť mýto až do júna 2031.

Elektrické kamióny tak dostali v Nemecku ďalší impulz. Nemeckí poslanci schválili mýtnu úľavu pre batériové nákladné vozidlá, ktorá mala pôvodne skončiť na konci roka 2025. Teraz však prichádza nová výnimka. Elektrické nákladné autá budú môcť využívať bezplatné diaľnice s oslobodením od spoplatnenia.

Presadzujú elektrický pohon

Rozhodnutie nadväzuje na pôvodné opatrenie Nemcov, ktorého cieľom už v decembri 2023 bolo motivovať dopravcov k prechodu na ekologickejšie technológie a prestať tankovať diesel.

rýchlostná cesta R2

Elektrické kamióny však v Nemecku stále predstavujú iba malú časť vozového parku, nehovoriac o pomeroch na Slovensku. Väčšina prepravcov jazdí na naftu. Tá je pre diaľkovú dopravu zatiaľ overenou voľbou. O to väčší význam má pre mnohé firmy úspora na diaľničných poplatkoch, aby dali elektromobilite šancu.

Mýto ako výrazná položka v rozpočte dopravcov

Zatiaľ čo osobné autá využívajú v Nemecku bezplatné diaľnice bez ohľadu na druh pohonu a nepotrebujú ani diaľničnú známku, pri nákladných autách to funguje inak. Diaľničné mýto pre kamióny sa tam bežne počíta na základe troch faktorov. V prvom rade vstupuje do výpočtu hmotnosť vozidla a z nej vyplývajúci vplyv na cestnú infraštruktúru. Druhý faktor zahŕňa úroveň znečisťovania ovzdušia podľa emisnej triedy. Do tretice posudzujú Nemi taktiež hlukovú stopu.

Od júla minulého roka platia pre nákladné autá s dieselovým motorom na nemeckých diaľniciach sadzby mýta v rozmedzí 15,1 až 51,6 centu za kilometer. Pri bežnom 40-tonovom kamióne spĺňajúcom normu Euro 6 vychádza jazda po diaľnici na približne 174 eur za 500 kilometrov. Ide o sumu, ktorá hrá významnú úlohu v kalkuláciách prepravných cien. Oslobodenie elektrických kamiónov od tejto povinnosti tak dokáže prepravcom ušetriť tisíce eur ročne.

mýto

Povinné palubné jednotky čaká koniec

Súčasne s predĺžením výnimky odsúhlasili Nemci aj modernizáciu systému výberu mýta. V budúcnosti si bude môcť vodič splniť svoju povinnosť cez jednoduchú mobilnú aplikáciu, ktorá nahradí zabudovanú palubnú jednotku. Aby to celé spoľahlivo fungovalo, smartfóny motoristov budú zdieľať svoju polohu s mýtnym systémom.

Podľa nemeckého ministerstva dopravy má tento krok zjednodušiť využívanie mýtneho systému a znížiť bariéry pre zahraničných dopravcov, ktorí dnes musia riešiť montáž či prenájom palubných jednotiek.

Predĺženie výnimky pre bezplatné diaľnice do roku 2031 dáva elektrickým kamiónom ďalšiu konkurenčnú výhodu. Zároveň ide o signál, že Nemecko chce tempo prechodu na bezemisnú nákladnú dopravu ďalej zrýchľovať.

Zdroj: electrive.net