Aktualita
Pohon 4×4. Top 7 faktov a mýtov, ktoré by ste mali vedieť
Pre niektorých je to technológia určená len pre ťažké terénne vozidlá, zatiaľ čo pre iných je to záruka spoľahlivejšieho ovládania. Pravda? Nie je to také jednoduché. Spolu s nami si prečítajte 5 bežných mýtov a faktov, ktoré sú spojené s pohonom 4×4. Autá s pohonom všetkých kolies prinášajú vodičom v zimných podmienkach a v teréne nesporné výhody. Avšak treba si dobre uvedomiť, v čom spočíva sila pohonu 4×4 a kedy sa jeho výhody reálne dostávajú k slovu. Vždy je to pri akcelerácii. Majitelia štvorkoliek nie sú na ceste neporaziteľní a platia pre nich rovnaké fyzikálne zákony, ako pre všetky ostatné autá.
Mýtus 1: „Auto s pohonom 4×4 zastaví rýchlejšie“
Toto je často opakovaný mýtus. Mnoho vodičov verí, že keďže auto lepšie štartuje a zrýchľuje na klzkom povrchu, brzdenie by malo byť rovnako účinné. Fyziku však nemožno oklamať – brzdná dráha závisí od trakcie pneumatík a výkonu brzdového systému , nie od toho, či má auto pohon dvoch alebo všetkých štyroch kolies.
Rozdiel medzi vozidlami s pohonom 4×4 je ich správanie pred brzdením – rozjazd, zrýchlenie a udržiavanie jazdného pruhu. A tu je výhoda, najmä v náročných podmienkach, značná.
Mýtus č. 2: „Pohon 4×4 je len pre terénne vozidlá“
Je to presvedčenie, ktoré pramení z predstav veľkých SUV brodiacich sa blatom alebo pick-upov šplhajúcich sa po skalách. Realita? Dnešný pohon všetkých štyroch kolies je predovšetkým technológia na každodenné jazdenie. A preto všetci väčší výrobcovia sa v najpopulárnejších modeloch snažia prinášať pohon všetkých kolies.
Mýtus č. 3: „Pohon 4×4 vždy zvyšuje spotrebu paliva“
Je pravda, že v minuloti systémy pohonu všetkých štyroch kolies spravidla znamenali výrazne vyššiu spotrebu paliva – pretože druhá náprava bola natrvalo pripojená, prídavné zariadenia boli ťažšie a mechanický odpor bol väčší. Dnes je však situácia iná.
Napr. koncern Volkswagen používa elektronicky ovládané viaclamelové spojky , ktoré dokážu za zlomok sekundy vypnúť alebo zapnúť pohon zadnej nápravy. To znamená, že pri každodennej jazde auto pracuje prevažne s pohonom predných kolies (FWD), pričom zadná náprava sa zapína iba vtedy, keď si to podmienky vyžadujú – pri šmyku, dynamickej akcelerácii alebo v zákrutách. Výsledok? Verzie s pohonom 4×4 sa od verzií s pohonom predných kolies líšia len mierne spotrebou paliva a to aj dokonca v elektrických modeloch, kde sa o pohon druhého páru kolies stará spravidla ďalší elektromotor.
Mýtus 4: „Pohon 4×4 je riešením pre skúsených vodičov“
Ďalší mýtus hovorí: „Je to technológia pre tých, ktorí ju vedia používať.“ V praxi je opak pravdou. Dnešné systémy pohonu 4×4 v automobiloch fungujú spravidla plne automaticky – vodič nemusí robiť žiadne rozhodnutia, prepínať režimy ani premýšľať o tom, či „teraz je čas šoférovať“. Stačí šoférovať. Samozrejme, ak sa nebavíme o off-road technike.
Vodič bežného vozidla s pohonom 4×4 jednoducho cíti, že auto sa napriek klzkému povrchu pohybuje plynulo, alebo že sa príjazdová cesta na strmé parkovisko nekončí pišťaním pneumatík.
Zdroje: Volkswagen
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.



















