Facka do tváre elektromobility. Porsche oživuje 25-ročný projekt 18-valcového motora

V čase, keď sa celý automobilový svet poddáva tlaku elektrifikácie, Porsche prichádza s niečím, čo popiera všetky pravidlá. V tichosti si patentovali monštruózny 18-valcový motor s tromi turbami.

V čase, keď sa celý automobilový svet otriasa v základoch a pod tlakom regulácií prechádza na elektrický pohon, prichádza z Nemecka správa, ktorá znie ako výkrik zlatej éry spaľovacích motorov. Porsche, značka, ktorá sama masívne investuje do elektrifikácie, si v tichosti patentovala niečo, čo sa prieči všetkým súčasným trendom – monštruózny 18-valcový motor s tromi turbami. Je toto posledný, zúfalý výkrik do tmy, alebo geniálny plán, ako udržať benzín v žilách superšportov?

Skutočné „W“, nie ako u Bugatti

Keď sa povie viacvalcový motor v tvare písmena „W“, väčšina si predstaví Bugatti a jeho ikonický W16. Ten je však technicky vzaté skôr dvojitým VR8 motorom. Porsche to posunulo na úplne inú úroveň. Patent, ktorý si automobilka nedávno zaregistrovala, ukazuje skutočný W18 motor – tri rady po šesť valcov usporiadané do tvaru písmena „W“. Každý rad valcov má navyše vlastné turbodúchadlo. Toto usporiadanie je nielen technicky fascinujúce, ale aj extrémne kompaktné, čo by umožnilo jeho osadenie  do superšportu s motorom uprostred.​

Porsche

Myšlienka 18-valcového motora nie je v koncerne Volkswagen úplne nová. Na konci 90. rokov s ňou prišiel legendárny Ferdinand Piëch, ktorý ju pôvodne zamýšľal pre Bugatti. Vzniklo niekoľko konceptov, ako napríklad Bugatti EB 118 a EB 218, ktoré tento motor využívali. Nakoniec sa však pre sériovú výrobu modelu Veyron presadila „jednoduchšia“ W16 koncepcia. Zdá sa, že Porsche túto starú myšlienku oprášilo a rozhodlo sa ju dotiahnuť do dokonalosti.​

Prečo práve teraz? Syntetické palivá ako odpoveď

Načasovanie je prinajmenšom zaujímavé. Prečo by Porsche v dobe elektrickej investovalo do vývoja takéhoto extrémneho spaľovacieho motora? Odpoveďou môžu byť syntetické palivá, do ktorých vývoja Porsche investuje stovky miliónov. Práve tieto palivá by mohli byť kľúčom k záchrane veľkoobjemových motorov. Umožnili by ich prevádzku s neutrálnou bilanciou CO2, čím by obišli prísne emisné normy. Porsche si tak možno pripravuje pôdu pre nástupcu modelu 918 Spyder, ktorý by mohol byť poháňaný práve týmto monštrom a demonštrovať svetu, že spaľovací motor ešte nepovedal posledné slovo.​

Samotná existencia patentu ale ešte nezaručuje, že sa motor dostane do sériovej výroby. Automobilky si často registrujú rôzne technické riešenia, ktoré sa nikdy nepremenia na realitu. Fakt, že sa Porsche zaoberá takýmto projektom, je však jasným signálom. Zatiaľ čo väčšina sa sústredí na tichú a sterilnú elektrickú budúcnosť, v Stuttgarte stále snívajú o strojoch, ktoré rozbúchajú srdce a rozvibrujú asfalt. Či už sa tento 18-valec stane skutočnosťou, alebo nie, už teraz sa zapísal do histórie ako jeden z najodvážnejších nápadov v modernej ére automobilizmu. Zrejme všetci milovníci benzínu budú s napätím sledovať, či sa Porsche odváži premeniť tento sen na skutočnosť.

Zdroje:  Jalopnik





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.