Zásadná zmena pre slovenské železnice: Toto sme potrebovali už včera, Česko sa nám smeje
Slovenské železnice čaká významná finančná injekcia. Okrem zlých správ v súvislosti s nedeľnou zrážkou vlakov tak prichádzajú v posledných dňoch aj pozitívne novinky. Problém je, že čo sa týka stavu železničnej infraštruktúry, na Slovensku sme výrazne zaspali, zaostávame za modernými krajinami a teraz len hasíme problémy.
Napriek tomu máme dôvod na radosť aspoň sčasti, pretože Európska komisia schválila projektom Ministerstva dopravy SR podporu v celkovej výške viac ako 135 miliónov eur. Peniaze získame ako krajina z programu Nástroj na prepájanie Európy (CEF). Financie majú urýchliť modernizáciu hlavných tratí, zvýšiť bezpečnosť prevádzky a pripraviť infraštruktúru na príchod moderných vlakových technológií.
Podľa štátnej tajomníčky Denisy Žilákovej ide o jedno z najúspešnejších kôl výzvy CEF pre Slovensko: „Európske zdroje nám dlhodobo pomáhajú zlepšovať kvalitu a spoľahlivosť železníc a vďaka našej pripravenosti a kvalite projektov bolo Slovensko v tomto kole výziev CEF medzi najúspešnejšími krajinami EÚ. Investície do moderných technológií, ako je systém ETCS, sú základom pre bezpečnejšie a spoľahlivejšie cestovanie.“ Slovensko si z celkového balíka dostupného pre všetky krajiny EÚ vybojovalo približne 8 percent.
Slovenské železnice a peniaze pre hlavné trate
Najväčšiu časť zdrojov, konkrétne viac než 96 miliónov eur, získa modernizácia úseku Spišská Nová Ves – Spišské Tomášovce, ktorý je súčasťou hlavného železničného koridoru Bratislava – Košice. Ďalších 27 miliónov eur použijú slovenské železnice na prípravu a obnovu trate Košice – Čierna nad Tisou, vrátane modernizácie trakčnej meniarne v Ruskove a výhybne v Barci.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik zdôrazňuje, že modernizácie zrýchlia cestovanie a pripravia slovenské železnice na zabezpečovací systém ETCS: „Vďaka podpore Európskej komisie môžeme realizovať projekty, ktoré zásadne zvýšia kvalitu železničnej siete – od zvýšenia rýchlosti medzi Vydrníkom a Spišskou Novou Vsou, cez nové technológie v Košickom uzle a meniarni v Ruskove. Tieto investície nám umožnia skrátiť cestovné časy, zvýšiť bezpečnosť a pripraviť slovenské trate na prevádzku moderných vlakov s technológiou ETCS.“
ETCS pre osobnú aj nákladnú dopravu
Z CEF-u získajú financie aj vlakoví dopravcovia. ZSSK a ZSSK Cargo dostanú po viac ako 5 miliónov eur na inštaláciu európskeho bezpečnostného systému ETCS do svojich vozidiel.
„Tento projekt je pre nás významným míľnikom na ceste k modernej železničnej spoločnosti. Získané európske zdroje nám umožňujú zvýšiť bezpečnostné štandardy našich služieb,“ uviedol šéf ZSSK Peter Helexa. Nákladný dopravca ZSSK Cargo plánuje modernizovať 23 lokomotív, ktoré budú vďaka ETCS pripravené na bezproblémovú prevádzku v rámci európskej siete TEN-T.
ETCS reprezentuje systém, ktorý automaticky sleduje rýchlosť a pohyb vlakov a v prípade potreby ich dokáže pribrzdiť či úplne zastaviť. Zatiaľ čo napríklad Česko už v minulom roku hlásilo, že ho má nainštalovaný na 1 200 kilometroch tratí, slovenské železnice ním vybavili len zhruba 200 kilometrov úsekov. Rozdiel je viac než značný. Pochvalné slová štátnych predstaviteľov preto treba určite vnímať aj v kontexte všeobecne zlého stavu našej železničnej infraštruktúry. Ten sa žiaľ nezmení za deň.
Zdroj: Ministerstvo dopravy




















