Dôležitá oprava D1: Čo zmenilo životnosť Prístavného mosta?

Diaľničná spoločnosť ohlásila, že prebehla oprava D1, teda našej najdôležitejšej diaľnice. Práce sa týkali Prístavného mosta, ktorý je dôležitou dopravnou tepnou pre celé hlavné mesto.
oprava D1 Prístavný most

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) oznámila, že oprava D1 zameraná na odvodnenie na bratislavskom Prístavnom moste je hotová. Dokončili práce, ktoré sa začali začiatkom októbra a vyžadovali si okrem iného aj dočasnú čiastočnú uzávierku lávok pre cyklistov a chodcov.

Oprava D1 sa sústredila na výmenu odvodňovacieho systému, ktorý zabezpečuje účinné odvádzanie dažďovej vody z mostnej konštrukcie. Okrem toho sa doplnilo aj kotvenie odvodnenia. Cieľom týchto zásahov bolo zlepšiť technický stav mosta, zvýšiť bezpečnosť a predĺžiť jeho životnosť.

Podarilo sa to v predstihu: Oprava D1 je hotová

Práce prebiehali približne mesiac v dvoch etapách – najskôr bola uzavretá lávka pre peších na ľavom moste, potom lávka pre cyklistov na pravom moste. Počas celého obdobia však bola vždy k dispozícii aspoň jedna z lávok, ktorú mohli využívať chodci aj cyklisti.

Prístavný most

Prístavný most patrí bez pochýb k najdôležitejším mostom Bratislavy

„Všetky práce boli už ukončené, dokonca v predstihu, a lávky sú už k dnešnému dňu opäť plne prístupné pre verejnosť,“ potvrdil Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS.

Most cez Dunaj, ktorý musí vydržať veľkú záťaž

Prístavný most v Bratislave patrí medzi najdôležitejšie dopravné uzly hlavného mesta. Je kombinovaný – okrem železničnej dopravy ním prechádza aj diaľnica D1 ponad Dunaj. Denne po ňom prejdú desaťtisíce áut, kamiónov aj autobusov. Rôzne čísla z minulých rokov udávajú hodnoty nad 100 tisíc vozidiel za deň, hoci most pôvodne dimenzovali na kapacitu 50 tisíc áut. Každopádne ide o jeden z najvyťaženejších úsekov celej slovenskej cestnej siete.

Most v poslednom období odľahčuje otváranie križovatky D1 a D4, ktoré umožňuje prejazd vonkajším obchvatom Bratislavy – tranzitná doprava vrátane kamiónov tak konečne prechádza mimo Prístavného mosta.

Takto vyzerala nedostavaná križovatka D1 a D4, ktorá dlhé roky brzdila využívanie vonkajšieho obchvatu Bratislavy

Popri cestnej a železničnej dopravy má na moste svoj priestor aj nemotorová doprava – sú na ňom umiestnené lávky pre cyklistov a chodcov, ktoré spájajú pravý a ľavý breh Dunaja.

Most prešiel v posledných rokoch viacerými údržbami, keďže jeho konštrukcia musí zvládať veľkú dopravnú záťaž a samozrejme takisto aj zmeny ročných období, respektíve výkyvy teplôt počas roka. Ako ukazuje aj najnovší príklad, oprava D1 a Prístavného mosta zahŕňa nielen povrch vozovky, ale aj technické systémy ako odvodnenie, ktoré je takisto nevyhnutné pre bezpečnú a dlhodobú prevádzku.

Zdroj: NDS