V Chorvátsku zdražie mýto, kolóny nezmiznú. Chcú ich ukryť?
Chorvátsko patrí medzi najobľúbenejšie dovolenkové destinácie Európy nielen z pohľadu domácich, ale aj pre turistov zo susedných krajín. Vďaka dobrej dopravnej infraštruktúre sa väčšina návštevníkov rozhodne prísť autom. Výsledok? Cesty sú čoraz plnšie, najmä počas letných mesiacov sa doslova čaká na to, aby ste mohli zaplatiť mýto. Odborníci preto hľadajú riešenia, ako situáciu zlepšiť.
Podľa údajov chorvátskej diaľničnej spoločnosti HAC (Hrvatske autoceste) prešlo cez chorvátske mýtne brány od januára do začiatku septembra 2025 rekordných 55,1 milióna vozidiel. To predstavuje nárast o štyri percentá v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Najrušnejším mesiacom bol tradične august. Až desať miliónov áut prešlo diaľnicami len počas týchto 31 dní. Hoci tento trend svedčí o pokračujúcom turistickom boome, spolu s ním prichádzajú aj problémy: dlhšie čakanie pri mýtnych bránach, otravné kolóny a zvýšená záťaž pre životné prostredie.
Expert reaguje na dopravnú situáciu
„Aj v Taliansku sú 50-kilometrové zápchy,“ okomentoval vedúci oddelenia pre výber mýta spoločnosti HAC Ivan Ribičić. Podľa neho netreba dramatizovať: „Aj v Rakúsku vznikajú v zime dlhé kolóny, vo Francúzsku a Taliansku v lete zase 50-kilometrové zápchy. Chorvátsko nie je výnimkou.“
Ribičić dodal, že od roku 2026 krajina zavedie nový digitálny mýtny systém, ktorý by mal celý proces zefektívniť. Zrušia mýtne brány, za mýto sa bude platiť cez internet. To však bude spojené so zmenou poplatkov. O koľko presne zdražie mýto? Zvýšenie cien má byť vraj len mierne. Detaily sa však dozvieme až neskôr.
Neukazujme zápchy a čakanie na mýto, radí odborník
Ribičić nenavrhuje žiadny plán na zníženie dopravnej záťaže v Chorvátsku. Naopak, navrhuje motoristom pozrieť sa na celú vec inak.
„Turisti vedia, čo ich tu čaká. Prichádzajú kvôli moru, bezpečnosti a zážitkom. Namiesto správ o dopravnom chaose či vysokých cenách by sme mali Chorvátsko prezentovať ako krajinu cez osobnosti ako Luka Modrić či Nikola Tesla,“ povedal.
Podľa neho by mal byť dôraz kladený na kultúru, históriu a jedinečnú atmosféru pobrežia, nie len na dopravné aspekty dovolenky.
Autá budú len pribúdať
Odborníci však upozorňujú, že rastúci počet návštevníkov prinesie Chorvátom aj v nasledujúcich rokoch ešte väčší tlak na dopravnú infraštruktúru a životné prostredie.
Niektorí turisti budú preto nameisto auta čoraz viac využívať alternatívne dopravné prostriedky, ako sú vlaky či trajekt. Ďalšou stratégiou je vyhnúť sa najviac exponovaným termínom v júli a auguste.
Zdroj: croatiaweek.com